شناسهٔ خبر: 39318615 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| ۳۸۰۰ نفر از فارس پرسیده‌اند افزایش حقوق کارکنان دانشگاه چند درصد است؟

در پی اعمال مصوبه افزایش ۵۰ درصدی امتیاز حقوق کارکنان دولت، برخی کارکنان دانشگاه که احکام جدید را دریافت کرده‌اند می‌گویند حقوق آنان نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش نیافته. دانشگاهیان می‌پرسند افزایش حقوق دقیقا چند درصد است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، کارکنان دانشگاه‌های کشور مانند دیگر کارکنان دولت معتقدند باید مشمول افزایش ۵۰ درصدی دریافتی شوند. کمپین آنها به همین بهانه در فارس من با عنوان «افزایش ۵۰ درصد فصل دهم قانون خدمات کشوری برای کارمندان دانشگاه‌های کشور اعمال می‌شود؟» به ثبت رسید و تاکنون حدود ۳۸۰۰ امضا دارد.

خبرنگار فارس از آخرین روزهای سال گذشته تاکنون این موضوع را پیگیری کرده است.

*ماجرای افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان چیست؟

ماجرای افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان به یک مجوز قدیمی در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه و قانون حداکثر اختلاف حقوق کارکنان بر می‌گردد؛ در فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری امتیازاتی در حقوق کارکنان مشخص شد و براساس آن در قانون برنامه پنجم تاکید شد که دستگاه‌ها می‌توانند این امتیازها را تا ۵۰ درصد افزایش دهند.

اما در عمل تعدادی از دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌های تابعه قوه قضائیه تا ۵۰ درصد، وزارت کشور ۲۰ تا ۳۵ درصد، وزارت نیرو ۲۰ درصد، سازمان دامپزشکی ۳۵ درصد و سازمان پزشکی قانونی ۳۵ درصد توانستند از این مجوز استفاده کنند و برخی دستگاه‌ها هم از جمله زیرمجموعه‌های وزارت علوم نتوانستند استفاده کنند.

بنابراین اکنون یک بخش نامه سازمان اداری و استخدامی برای استفاده سازمان‌ها از افزایش ۵۰ درصدی امتیازات با رعایت ضوابط مربوطه وجود دارد و از سوی دیگر ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه می‌گوید اختلاف حقوق‌ها باید حداکثر ۲۰ درصد باشد. با این پیش فرض‌ها در سال ۹۸ سازمان امور مالیاتی از محل جابجایی اعتبار در داخل همان دستگاه و مشروط به این‌که دریافتی کارمند از حد مجاز تعیین شده بیشتر نشود دستور داد که سازمان‌ها از این ۵۰ درصد استفاده کنند.

*وزارت علوم برای اجرای مصوبه به دانشگاه‌ها مجوز داد

از آنجا که دانشگاه‌ها زیر مجموعه خدمات کشوری نیستند و هیات امنایی اداره می‌شوند نمی‌توانند به صورت مسقتیم با بخش‌نامه معاون رئیس‌جمهوری و سازمان برنامه و بودجه احکام عمل کنند. دانشگاه‌ها باید هر تصمیمی را به هیات امنا ببرند.

برای حل این مشکل وزارت علوم صورت جلسه‌ای را برای افزایش ۵۰ درصدی حقوق برای همه هیات امنای دانشگاه‌ها تنظیم و به دانشگاه‌ها ارسال کرد تا با توجه به دور بودن زمان برگزاری هیات امنای دانشگاه‌ها، امضاهای صورت جلسه  به صورت دستی گرفته شوند و صورت جلسه هیات امنای دانشگاه‌ها برای افزایش ۵۰ درصدی حقوق طبق روال قانونی مصوب شود.

*احکام سال ۹۹ کارکنان دانشگاه‌ها با اعمال مصوبه افزایش ۵۰ درصدی امتیازها تنظیم شد

در آخرین پیگیری خبرنگار فارس از وضعیت اجرای این مصوبه، سعید یزدانی معاون اداری و مالی دانشگاه تهران به خبرنگار فارس، گفت: کارهای مربوط به افزایش حقوق کارکنان دانشگاه براساس مصوبه فوق انجام و احکام سال جدید هم تنظیم شده است و حقوق فروردین ماه ۹۹ با احکام جدید براساس افزایش ۵۰ درصدی حقوق پرداخت خواهد شد. رقم دقیق میزان افزایش در احکام مشخص می‌شود.

سید فرشاد فاطمی معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی شریف هم به خبرنگار فارس،‌ گفت: تنظیم احکام کارکنان براساس مصوبه فوق در دست انجام است و تغییرات حقوق مربوط به این مصوبه در حقوق فروردین ماه کارکنان اعمال خواهد شد. البته عنوان این مصوبه افزایش ۵۰ درصدی حقوق است اما در عمل حقوق همه کارکنان دانشگاه با اعمال این مصوبه ۵۰ درصد افزایش نخواهد یافت و مقدار دقیق افزایش در احکام مشخص می شود.

همچنین هوشیار سایه میری مدیر منابع انسانی دانشگاه کردستان هم گفت: احکام کارمندان مطابق با بخشنامه‌ فوق صادر شده است و حقوق‌های جدید در صورت اعتبار با لحاظ شدن افزایش پرداخت خواهد شد.

*کارمندان چه می‌گویند؟

پس از اینکه مشخص شد دانشگاه‌ها اجازه اعمال مصوبه افزایش ۵۰ درصدی حقوق را دریافت کرده‌اند و همه ملزم به اجرای آن شدند، کارکنان دانشگاه‌ها می‌پرسند که افزایش حقوق دقیقا چند درصد اعمال می شود؟ برخی از کارمندان که احکام جدید خود را دریافت کرده‌اند می‌گویند که حقوق آنان نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش نیافته است.

برای مثال یک کارمند دانشگاه با ارسال ابلاغیه جدید معاونت مالی و اداری دانشگاه محل کار خود سوال کرده که چرا حقوق‌شان در سال ۹۹ به میزان ۵۰ درصد اضافه نشده است.

موضوع حقوق‌های دانشگاهیان دنبال‌کننده‌های زیادی دارد و کاربران کامنت‌های زیادی در این باره برای فارس نوشته‌اند، از جمله اینکه برخی کاربران نوشته‌اند: «در ایران باید تجدید نظر قطعی در خصوص صدور حقوق مزایای و تمام دریافتی های همه کارمندان که از بودجه دولتی دریافتی دارند انجام شود و یکسان سازی کلی و منطقی صورت بگیرد. اول از همه دریافتی ها باید یکسان باشه و جلوی برخی ادارات که پاداش های کلان و مزایای زیاد جدا از حقوق می‌دهند گرفته شود. کارمندانی که زحمت بیشتری می‌کشند باید دریافتی بیشتری داشته باشند. افرادی که سختی بیشتری دارند یا از لحاظ روانی و جسمی مشغولیت زیادی در محل کار دارند باید دریافتی بیشتری داشته باشند. افرادی که در مشاغل حاکمیتی هستند در همه جای جهان دریافتی بیشتری دارند اما در ایران برعکس است.»

خبرنگار فارس این سوال را پیگیری کرده است.

*مهم‌ترین مسئله؛ افزایش حقوق کارکنان دانشگاه چند درصد بود؟ 

اکنون مشخص شد که با بخش‌نامه وزارت علوم به دانشگاه‌ها، تمامی دانشگاه‌های زیرمجموعه‌‌های این وزارتخانه شامل مصوبه افزایش ۵۰ درصدی حقوق شده‌اند اما مهم‌ترین مسئله در این باره این است که افزایش حقوق کارکنان دانشگاه با این مصوبه در عمل چند درصد بوده است؟

*متوسط افزایش حقوق ۱۵ درصد است

خبرنگار فارس در پیگیری این موضوع سراغ چند دانشگاه رفته است. ابتدا به سراغ یک دانشگاه خارج از تهران رفته‌ایم تا وضعیت را در دانشگاه‌هایی غیر از تهران را هم جویا شویم.

یعقوب محمدی رییس دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: این مصوبه با بخش نامه وزارت علوم از طریق هیات امنای دانشگاه‌ها باید تصویب شود. سال قبل دستگاه‌های اجرایی این مصوبه را اجرا کردند اما دانشگاه‌ها فقط مصوب کردند و ان شالله امسال بتوانند آن را اجرایی کنند. در نتیجه دانشگاه‌ها هم برای کارکنان خود افزایش‌هایی را طبق این مصوبه داشته‌اند اما رقم افزایش ۵۰ درصد نیست و بسته به هر کارمند متفاوت است اما به طور متوسط رقم افزایش حقوق ۱۵ درصد بوده است.

*چرا ۱۵ درصد چرا ۵۰ درصد نه؟

سعید یزدانی معاون اداری و مالی دانشگاه تهران درباره میزان افزایش حقوق کارکنان دانشگاه پس از اعمال مصوبه دولت برای افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان دولت، به خبرنگار فارس: افزایش حقوق پرسنل دانشگاه ممکن است ۵۰ درصد نباشد، زیرا حقوق پرسنل دانشگاه نسبت به کارمندان سایر دستگاه‌ها بالاتر است و دولت می خواهد با عمل به برنامه ششم و افزایش حقوق کارکنان دولت افزایش قدرت خرید آنان و تورم را جبران کند.

*جزییات افزایش ۳۰ درصدی ۳ آیتم احکام حقوقی کارکنان دانشگاه

به گفته یزدانی، با ابلاغ وزارت علوم که دانشگاه‌ها مجاز به اعمال مصوبه افزایش ۵۰ درصدی شدند در واقع ۳ آیتم در احکام همه کارکنان دانشگاه ها شامل فوق‌العاده جذب، فوق‌العاده ویژه و فوق‌العاده شغل با میزان ۳۰ درصد افزایش یافت. تاثیر این ۳۰ درصدها در احکام بسته به حقوق کارکنان دارد که تا ۱۰ درصد، ۱۵ درصد و ۲۰ درصد افزایش یافته و افزایش بالای ۲۰ درصد هم بین کارکنان بوده  است. یعنی افزایش حقوق همه کارکنان یکسان و تا ۵۰ درصد نبوده است.

وی تاکید کرد: کارمندان دانشگاه دارای یک پایه حقوقی هستند و علاوه بر این، ۳ آیتم فوق‌العاده جذب، فوق‌العاده ویژه و فوق‌العاده شغل در احکام دارند که اکنون ضرایب این ۳ آیتم ۳۰ درصد افزایش یافته است نه پایه حقوق. باید به این نکته هم توجه داشت قرار نیست بودجه اضافی بابت این افزایش حقوق به دانشگاه داده شود بلکه دانشگاه باید از محل همین بودجه‌های موجود این افزایش را اجرا کند.

*تفاوتی بین اعمال مصوبه افزایش حقو‌ق‌ها از اسفند ۹۸ یا فروردین ۹۹ نبود

سید فرشاد فاطمی معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی شریف هم در پیگیری درصد افزایش حقوق کارکنان در نتیجه اجرای این مصوبه به خبرنگار فارس، گفت:‌ در این مصوبه روش اصلاح ضریب‌ها قید شده است و هر کسی که قراردادی با دانشگاه‌ها دارد مشمول این مصوبه می‌شود.

وی با بیان اینکه در عمل تفاوتی بین اعمال مصوبه افزایش حقو‌ق‌ها از اسفند ۹۸ یا فروردین ۹۹ نبود، گفت: احکام از اسفند ماه صادر می‌شود و تغییرات هم از همان اسفند ۹۸ اعمال می‌شود اما در واقع براساس قانون، تغییر حقوق‌ها در حقوق فروردین لحاظ خواهد شد. بنابراین اجرای این مصوبه از اسفند ۹۸ یا فروردین ۹۹ تفاوتی نمی‌کرد چون به هر حال هر گونه افزایش حقوق کارکنان دولت یک ماه بعد برای آنان عملیاتی می‌شود و این افزایش هم به هر حال در حقوق فروردین کارکنان منظور می‌شد.

انتهای پیام/

 

نظر شما