شناسهٔ خبر: 39302977 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

تلاش مرغداران برای بازگشت به سود

یک تولید کننده:سیاست‌های جایگزینی در مدیریت بحران می تواند چالشی که تولید کننده‌های مرغ گوشتی با آن روبرو شدند را به فرصت تبدیل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: مرغداری کشور ۱۲۰۰ میلیارد تومان ضرر را متحمل شدند.امسال مردم با ترس از شیوع کرونا بیشتر از نیاز خود برای مصارف خانگی مرغ ذخیره سازی کردند در حالی که رستوران‌ها و غذا خوری‌ها در پیشگیری از بیماری کرونا به تعطیلی کشیده شد و در نتیجه کاهش خرید شاهد افت قیمت ها هستیم

در این میان بازار مصرف مرغ گوشتی با  کاهش تقاضا و قیمت روزهای سختی را پیش رو داشته است.بنا بر اعلام کانون انجمن صنفی مرغ گوشتی، تولیدکننده‌های مرغ گوشتی زیان فراوانی از این بحران دید ه‌اند. نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغ گوشتی از افت چهار هزار تومانی قیمت مرغ درهرکیلو خبرداده و مرغداری ها را جزو اصناف ورشکسته  دانسته است.

گرچه شرکت پشتیبانی اموردام با خرید قطره چکانی اقدام به جذب مازاد تولید مرغداران کرده که این موضوع رضایت مرغداران را جلب نکرده است. به نظر می‌آید دولت باید سیاستهای حمایتی و جایگزینی را در این موارد داشته باشد تا تولیدکننده با زیان از ادامه روند تولید باز نماند.

نادر نصیری یکی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی در این خصوص به جهان صنعت نیوز می‌گوید : گرچه مرغداری‌ها پیش بینی چنین ضرری را نمی‌کردند اما باید آن زمانی را به یادشان انداخت که قیمت مرغ گوشتی با نوسانات مثبت  اوضاع را به کام آنها شیرین می‌کرد تا تلخی این روزها در خاطرشان نماند. سکه تولید دو رو دارد بسیاری از مواقع سود ده است و گاهی هم زیان ده که تولید کننده با آن غریبه نیست. اما شوک کرونا ضربه سنگینی به مرغداری‌ها وارد کرد،گاهی اوقات هم تولیدکننده در روند تولید با بروز اتفاقاتی زیان می‌کند که ضررش از این بحران کرونا بیشتر تخمین زده می‌شود.

وی با اشاره به پیش بینی‌های مصرفی مرغ گوشتی و سیاست‌گذاری ها دولت می‌گوید: پیش از بحران کرونا سیاست گذاری‌های تولید برای مرغداری‌ها وجوجه ریزی‌ها انجام شده بود و صنعت تولید مرغ گوشتی هم  ناغافل از بحران کرونا صدمه دیده است. بر اساس قوانین تنظیم و تامین بازار و سرانه مصرف هر ساله با نظارت دستگاه‌های دولتی ۱۵ درصد افزایش تولید مرغ داشته‌ایم که سال ۹۸ هم از این امر مثتثنی نبوده و گرنه در شرایط عادی دچار زیان نمی‌شده این میزان مرغی که روی دست تولیدکننده مانده همان مصرف رستوران‌ها و غدا خوری‌هاست که با کاهش سفرهای نوروزی و تعطیلی رستوران‌ها باعث زیان مرغداران شده است.

او در عین حال می‌گوید:از آغاز سال ۹۹ کاهش تقاضا باعث کاهش قیمت‌ها شده است و این یکی از دلایلی است که زیان‌ها را تشدید کرده اما حالا که مصرف رستوران‌ها کاهش یافته فرستادن تولیدات مرغداری‌ها به سمت شرکت‌های تولید غذای آماده می‌تواند سیاست جایگزین باشد.کارخانجات بسیاری در کشور با تولید ناگت مرغ و سوخاری‌های آماده در حال تامین بازارند که با یک دستورالعمل یکپارچه می‌توان هم از تولید کننده مرغ حمایت کرد و هم تولیدات مواد غذایی را افزایش داد .اینجا حلقه مفقوده ای است که می‌تواند جایگزینی برای  مازاد مصرف باشد و بحران را مدیریت کند.

وی با اشاره به ایجاد امکان صادرات تولیدات مرغداری‌ها اظهار کرد: اگر بتوانیم به همین چند کشور همسایه که هنوز مراودات اقتصادی داریم مازاد مصرف را صادر کنیم بخشی از مشکلاتمان حل می‌شود.اینکه در کشور ظرفیت تولید آنقدر بالاست که علاوه بر تامین مصرف داخل می‌توانیم صادرات داشته باشیم بر کسی پوشیده نیست و فقط یک  مدیریت واحد را می‌طلبد.

این تولید کننده معتقد است که این بحران موقتی است  و مصرف بازار به حالت طبیعی برمی‌گردد؛وی با پیش بینی افزایش نرخ ارز در سال جدید عنوان کرد: قیمت تمام شد محصولات تولیدی تابع نوسانات نرخ ارز بالا و پایین می روند و تولید کننده با این بحرانها ناآشنا نیست روزی هم بوده که مرغداران سود خوبی داشته اند و اکنون هم تابع شرایط بحرانی‌اند. افزایش قیمت نرخ ارز در سال جدید زیان امروز را جبران می‌کند.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما