شناسهٔ خبر: 39302684 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس مسائل منطقه:

موفقیت نخست وزیر جدید عراق در گرو ایجاد تعادل میان گروه‌های سیاسی است

تهران - ایرنا - کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: موفقیت نخست وزیر جدید عراق در گرو ایجاد تعادل بین گروه‌های سیاسی داخلی، قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

صاحب‌خبر -

به دنبال اعتراضات گسترده مردم عراق «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر، حدود پنج ماه قبل از مقام خود کناره‌گیری کرد و وظیفه نخست وزیری را به شکل موقت ادامه داد.

با استعفای المهدی،‌ «محمد توفیق علاوی» نامزد نخست وزیری شد اما از آتجا که در مهلت مقرر برنامه‌ای مدون ارائه نداد، ‌نتوانست  حمایت همه نیروها را جلب کند. عدنان الزرفی، دیگر نامزدی بود که از سوی برهم صالح معرفی شد اما روی او توافق نظر وجود نداشت و او هم در نهایت انصراف داد.

روز گذشته(پنجشنبه) برهم صالح، در حکمی مصطفی کاظمی را مامور تشکیل دولت تازه عراق کرد.

رئیس جمهور عراق حکم نخست‌وزیری کاظمی را با حضور سران تشکل‌های اصلی شیعی و سنی و کرد، به او ابلاغ کرد و از او خواست که هرچه زودتر دولت خود را تشکیل دهد.

پیرمحمد ملازهی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهتر داشت: برای انتخاب نخست وزیر در عراق بحران جدی پیش آمده و گروه های مختلف هر کدام دیدگاه ها و اهداف خاص خود را دنبال می کنند به همین دلیل بر روی سه نامزد معرفی شده برای این سمت توافقی صورت نگرفت.

وی ادامه داد: ظاهرا این بار همه گروه های سیاسی توافق کلی کردند و اگر این گروه ها بر توافق خود پایبند بمانند به نظر می رسد کاظمی می تواند، پاسخگوی مشکلات باشد؛ چون مشکل عراق سیاسی است و باید از طریق سیاسی حل شود. البته لحاظ کردن منافع همه گروه های و جمع کردنشان کار دشواری است.

این کارشناس منطقه با بیان اینکه مساله عراق تنها به خود عراق مربوط نیست، گفت: برخی مسائل به کشورهای منطقه و همچنین برخی به آمریکا و چگونگی حضور این کشور در منطقه برمی گردد. کاظمی که مامور تشکیل دولت شده باید بتواند در مناسبات با کشورهای منطقه به ویژه ایران و عربستان توازن ایجاد کند و در این صورت می تواند موفق عمل کند. علاوه بر این باید بتواند بحث حضور نظامیان امریکا را به سرانجام قابل قبول  برساند .

ملازهی تصریح کرد: مشکل نخست عراق، جایگاه گروه های مختلف در این کشور است و نخست وزیر جدید باید بتواند با سه جریان  شیعه، سنی و کرد بر سر حفظ وحدت ملی و حفظ تمامیت ارضی عراق به تفاهم برسد. عراق هم در سیاست خارجی بحران دارد و هم بحث تجزیه این کشور مطرح است هرچند عملا هیچ کس دوست ندارد کشورش تجزیه شود اما کاظمی باید در این زمینه خیلی با دقت و با توافق با گروه ها عمل کند. 

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص فزایند انتخاب کاظمی گفت: برخی تحلیل می کنند ایران در معرفی کاظمی نقش داشته است چون جریان وابسته به کاظمی به ایران نزدیک تر است؛ این درحالی است که گروه ها و جریان های عراقی باهم در معرفی او در جایگاه نخست وزیری به توافق رسیده اند و از سوی دیگر در حالی که دیدگاه عدنان الزرفی به عربستان سعودی نزدیک تر بود به نظر می رسد کاظمی نظر منفی نسبت به ایران ندارد.

وی افزود: اگر چه شیعیان عراق انسجام گذشته را ندارند و سعی می کنند بیشتر جنبه ملی گرایی را مد نظر قرار دهند و برخی دیگر هم روی همان دیدگاه های سابق خود باقی ماندند.

ملازهی مشکل عمده کشور عراق پس از صدام را ایجاد دو هویتی در عراق عنوان و تصریح کرد: پس از صدام دو هویت در عراق شکل گرفت که یکی مذهبی شیعی و دیگری عربی است. ۶۰درصد مردم عراق شیعه مذهب هستند و نگاه این شیعیان به ایران نزدیک تر است هرچند بین این شیعیان هم شکاف وجود دارد. در مجموع کاظمی باید بتواند این دو هویت را به نوعی در تعادل نگاه دارد و در این صورت به موفقیت دست می یابد یعنی باید منافع گروه های سیاسی را در نظر بگیرد و همچنین در منطقه تعادل مناسبی ایجاد کند.

ملازهی در خصوص خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق هم گفت: واقعیت این است آمریکا صرفا تصویب پارلمان عراق از این کشور در کوتاه مدت ترک نخواهد کرد. ممکن است در داخل عراق جابجا شوند اما ترک این کشور غیرممکن به نظر می رسد و هر دولتی که در عراق روی کار می آید باید این واقعیت را مدنظر قرار دهد.

نظر شما