شناسهٔ خبر: 39297577 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

پاسخی انسانی به یک تهدید در میانه بحران کرونا

شب گذشته دبیر کل سازمان جهانی بهداشت که عموما با نام کوچک " تِدروس" از او یاد می‌شود، در پاسخ به سؤالات متعدد خبرنگاران در باره تهدیدات رئیس جمهور ایالات متحده در مورد بررسی کاهش کمک‌های این کشور به سازمان جهانی بهداشت، ضمن تشکر از همه کسانی که در این پاندمی به سازمان متبوعش کمک کرده‌اند و تأکید بر بی‌توجهی به توهین‌هایی که به شخص او شده است، بر دو نکته اساسی تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

نکته اول اینکه سیاستمداران در داخل کشورها از موضوع همه‌گیری کرونا در مسائل جناحی و سیاسی استفاده نکنند. او ضمن تأکید مکرر بر خطر این همه‌گیری ویروسی گفت که بدون هماهنگی تمام حاکمیت امکان کنترل بیماری در کشورها وجود ندارد.

نکته دوم اینکه به کشورها توصیه کرد اگر می‌خواهید با انبوه اجساد روبرو نشوید با هم برای کنترل این پاندمی متحد شوید و منازعات خود را کنار بگذارید. او به عنوان مثال به همکاری شوروی سابق و امریکا در اوج جنگ سرد برای کنترل همه‌گیری آبله اشاره کرد و تأکید کرد اختلافات چین و امریکا در حال حاضر خیلی کمرنگ‌تر از آن دوران است.

این دو توصیه نه جدید است نه احتمالا کارساز، اما یک بار دیگر بر اهمیت دوری از سیاست‌زدگی در برخورد با موضوعات انسانی و بخصوص سلامت مردم در جهان نقطه تأیید گذاشت. انسانیت چیزی فراتر از مرزهای جغرافیایی و سیاسی است و اگر سیاستمداران در شرایط فعلی این مطلب را درک نکنند، دنیا با چالش بسیار بزرگتر از مرگ ۹۰ هزار نفر روبرو خواهد شد.

این موضوع در داخل کشور هم صادق است و تنها ورود حاکمیت با یک صدای واحد، می‌تواند جلوی گسترش بی‌رویه این بیماری را بگیرد. هر نوع سیاسی‌کاری و عدم توجه به مصالح ملی از جهات انسانی، اجتماعی و اقتصادی برای ما نیز ده‌ها هزار خانواده داغدار به دنبال خواهد داشت.

*استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس بین المللی مجمع جهانی سلامت ۲۰۱۹

۴۷۲۳۷

برچسب‌ها:

نظر شما