نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کشف پروتئینی که عامل خارش در بیماری‌های پوستی است

دانشمندان موفق به کشف پروتئینی در پوست شدند که عامل خارش در بیماری‌های پوستی و اگزما است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، خارش بیش از حد و مداوم یک واقعیت وحشتناک و مشکل‌ساز برای مبتلایان به اگزما است که در نتیجه باعث ایجاد انواع مشکلاتی نظیر عفونت‌های پوستی و اختلال در خواب می‌شود.

اگزما (آماس پوست) شرایطی است که در آن پوست دچار خارش، قرمزی، التهاب و پوسته ریزی می‌شود. پزشکان هنوز دلایل بروز این عارضه را نمی‌دانند. اما این بیماری معمولاً در افرادی که حساسیت (آلرژی) دارند، بروز می‌کند. اگزما گاهی ریشه‌ی ژنتیکی دارد و ممکن است در بین اعضای یک خانواده شایع باشد.

به نقل از نیواطلس، بنابر مقاله‌ای که در Cell Reports منتشر شده است، دانشمندان با بررسی فرآیند‌های بیولوژیکی در بیماری اگزما، پروتئینی را در پوست کشف کردند که به عنوان دکمه‌ای برای نورون‌های مربوط به خارش عمل می‌کند و همچنین این پروتئین باعث کشف راه درمان جدیدی برای خارش پوست توسط دانشمندان در بیماری‌های آلرژیک شد.

عوامل تحریک کننده اگزما

عوامل متعددی می‌تواند باعث ابتلا افراد به این بیماری پوستی شود، مواد تحریک کننده، واکنش به برخی غذا‌ها و آلرژی‌ها از جمله عواملی هستند که موجب بیماری اگزما در فرد می‌شود.

احساس خارش که غالباً با علائم دیگری مانند خشکی و قرمزی پوست همراه است، توسط سلول‌های عصبی در پوست هدایت می‌شود که این نشانه‌هاا را از طریق از سلول‌های حسی مستقر در ریشه اعصاب نخاعی می‌گیرند.

محققان در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی این آزمایش را بر روی موش‌ها بررسی کرده و در آن‌ها موارد اگزما شیمیایی ایجاد کرده اند، دانشمندان هنگام قرار گرفتن حیوانات در معرض آلرژن‌های رایج مانند کنه‌های گرد و غبار، افزایش پروتئین پوستی به نام «پریوستین» را مشاهده کردند که این پروتئین باعث تشدید خارش در بیماری‌های پوستی از جمله اگزما می‌شود.

پریوستین در پوست تولید می‌شود

سانتوش میشرا، نویسنده اصلی مقاله گفت: ما دریافته ایم که پریوستین، پروتئینی که به عنوان بخشی از یک واکنش آلرژیک به وفور در پوست تولید می‌شود، می‌تواند به طور مستقیم با نورون‌های حسی در پوست ارتباط برقرار کند و به طور موثری باعث پاسخ خارش در پوست شود، علاوه بر این، ما گیرنده عصبی را شناسایی کردیم که ارتباط اولیه بین واکنش پریوستین و خارش است.

راه‌حلی برای کاهش خارش با خاموش کردن گیرنده عصبی

پروتئین گیرنده بنام αvβ۳ در نورون‌های حسی پوست یافت شده و به عنوان اتصال دهنده پریوستین در افزایش پاسخ خارش عمل می‌کند. این تیم دریافتند که با خاموش کردن این گیرنده، می‌توانند این زنجیره مهم را بشکنند و به طور قابل توجهی شدت خارش را کاهش دهند.

به گفته این نویسنده پریوستین و گیرنده آن پوست را مستقیماً به سیستم عصبی مرکزی متصل می‌کنند، ما توانستیم اولین اتصال را در مسیر خارش مرتبط با اگزما شناسایی کنیم و فهمیدیم که اگر بتوانیم این اتصال را بشکنیم، می‌توانیم خارش را تسکین دهیم.

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ برای رفع خارش پوست دست از چه کرمی استفاده کنیم؟

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ اما و اگر‌های استفاده از ماسک