شناسهٔ خبر: 3925790 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تلگراف گزارش داد

«جان جهادی» تحت نظارت سرویس اطلاعاتی انگلیس بود اما موفق شده بود به سوریه برود

با وجود آن‌که سازمان‌های جاسوسی به «جان جهادی» هشدار داده بودند وی را همواره تحت نظر دارند، این تروریست داعشی توانست از انگلیس خارج و به داعش در سوریه ملحق شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مادر جلاد داعشی که در رسانه‌های غربی معروف به «جان جهادی» است، گفته است با دیدن اولین فیلم منتشر شده از وی پیش از سر بریدن «جیمز فولی» گروگان آمریکایی، فرزندش را شناخته اما سکوت کرده است.

رسانه‌های انگلیسی به نقل از والدین وی که در حال حاضر در کویت زندگی می‌کنند، در تحقیقات پلیس این کشور گفتند فرزندشان را در اولین ویدیوی منتشر شده داعش شناختند.

مادر «محمد اموازی» مشهور به جان جهادی، به محض شنیدن صدای فرزندش در فیلم سر بریدن «فولی» پسرش را شناخته است. پدر محمد اموازی نیز گفته است بعد از بازبینی این فیلم وی را شناسایی کرده و افزود از سال 2013 که پسرش به ترکیه سفر کرد تا کنون هیچ خبری از فرزندش نداشتند.

 

روزنامه تلگراف هم هشدار داد امکان تبدیل شدن برادر کوچکتر اموازی نیز به فردی افراطی وجود دارد. «عمر اموازی» که 21 سال سن دارد از طریق شبکه‌های اجتماعی سخنان افراطی سخنوران افراطی را تحسین کرده بود.

در خبر دیگری امروز (سه‌شنبه) رسانه‌های انگلیسی نوشتند، محمد اموازی پیش از پیوستن به داعش،‌حادثه یازده سپتامبر در شهر نیویورک و حادثه بمب گذاری هفتم جولای سال 2005 لندن را محکوم کرده بود.

در جلسه بازجویی سازمان اطلاعات داخلی انگلیس، MI5 محمد اموازی گفته بود «مردم بیگناه در حادثه بمب گذاری متروی لندن و حادثه یازده سپتامبر نیویورک کشته شدند.» وی هم‌چنین در بازجویی‌های سازمان جاسوسی انگلیس MI6 گفته بود مردم بیگناه در بمب گذاری‌ها و جنگ‌ها کشته می‌شوند.

در این بازجویی‌ها که به اتهام سفر به سومالی برای پیوستن به نیروهای آموزشی تروریستی صورت گرفته بود، افسران امنیتی انگلیس به وی هشدار داده بودند کاملا تحت نظر آن‌هاست و هم‌چنان مانند گذشته تحت نظر خواهد بود.

 

سازمان‌های جاسوسی انگلیس هم‌چنین قصد داشتند وی را جذب خود کنند اما با این وجود وی توانست به سوریه سفر و به داعش ملحق شود.

جان جهادی جلاد داعشی است که گروگان‌های غربی داعش را سر می برید و فیلم این جنایات هولناک را در اینترنت منتشر می‌کرد. هویت وی که در تمام این فیلم‌ها با لهجه مردم انگلیس صحبت می‌کرد، هفته گذشته به دست نیروهای امنیتی انگلیس شناسایی و منتشر شد.

 

محمد اموازی اصالتا اهل کشور کویت و بزرگ شده انگلیس است که از سال 2013 به داعش پیوسته است.

انتهای پیام/م

نظر شما