شناسهٔ خبر: 39256505 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

بزرگترین فراکسیون عراق برای معرفی گزینه جدید نخست‌وزیری توافق کردند

عدم کفایت «عدنان الزرفی»

تحولات عراق به‌گونه‌ای پیش می‌رود که می‌توان گفت این کشور در وضعیت خاصی قرارگرفته است، ازیک سو، عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از پایگاه‌های مختلف در جنوب این کشور و تجمیع آن‌ها در پایگاه عین‌الاسد و از سوی دیگر تاکید گروه‌های مقاومت عراقی بر اخراج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور و شلیک موشک به مقر نظامیان اشغالگر آمریکایی. البته مخالفت گروه‌های مختلف سیاسی با نخست‌وزیری «عدنان الزرفی» از دیگر موضوعات سیاسی عراق است که نشست عصر دیروز مقتدی صدر با هادی العامری، رییس ائتلاف فتح نشان می‌دهد توافقی برای معرفی گزینه جدید ریاست دولت عراق صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -

چند روزی است آمریکا برای دور بودن از میزان بالای خسارات و کشتار نیروهایش در عراق، اقداماتی برای تجمیع پایگاه‌های نظامی‌اش انجام داد که گویای این است که رفتار آن‌ها تدافعی است و بیشتر در هراس‌اند که مبادا تلفات نظامی بدهند. کما اینکه روز گذشته هم گزارش‌هایی مبنی بر حملات خمپاره‌ای به جنوب کرکوک صورت گرفت که هنوز جزئیاتی درباره تلفات آن از سوی رسانه‌های عراق عنوان نشده است. حملاتی که چندین‌بار در روزهای اخیر به سمت مقرهای نظامی تروریست‌های آمریکایی در عراق شکل گرفت.
 خارج از پروپاگاندای تبلیغاتی که آمریکا این روزها به راه انداخته‌اند، ماهیت اقدامات آن‌ها نشان می‌دهد که بیشتر اقدامات‌شان تدافعی است تا تهاجمی. 
آمریکا برای اینکه آسیب‌پذیری خود را در برابر حملات گروه‌های مقاومت عراق کمتر کند اقدام به استقرار پدافند هوایی هم کرده که این موضوع را هم می‌توان نشان از تدافعی بودن آن‌ها دانست تا تلفات نظامی آن‌ها در برابر حملات مقاومت عراق کمترباشد. برای اثبات این موضوع می‌توان به اظهارات اخیر ترامپ اشاره کرد که سخنانش حاکی از این بود که 
«حمله نمی‌کنیم.»
اعتراض بزرگترین فراکسیون عراق به برهم صالح
اما یکی دیگر از تحولات امروز عراق انتخاب نخست‌وزیر این کشور است. آقای «برهم صالح» رییس‌جمهوری عراق آقای «عدنان الزرفی» را مأمور تشکیل کابینه کرد. اقدامی که کاملا غیرقانونی است. قانون می‌گوید؛ بزرگترین فراکسیون پارلمان عراق باید انتخاب نخست‌وزیر را انجام دهد و این شیعیان هستند که بزرگترین فراکسیون را در پارلمان دارند و باید نخست‌وزیر را معرفی کنند. این موضوع از آنجا قابل توجه است که دادگاه عراق هم اخیراً اقدام رییس‌جمهوری درانتخاب الزرفی برای ریاست دولت را غیر‌قانونی خواند. درحال حاضر جریان‌های شیعه وارد گفت‌وگو شدند و دو اسم به صورت محرمانه به برهم صالح معرفی کردند تا از بین دو اسم محرمانه‌ یکی را معرفی کنند. کما اینکه عصر سه‌شنبه گروه‌های مختلف سیاسی عراق در منزل رهبر جریان صدر در نجف گردهم آمدند تا توافقی در این باره 
حاصل شود.

جزییات توافق صدر و عامری
رسانه‌های عراقی گزارش دادند، مقتدی صدر نشستی با هادی العامری، رییس ائتلاف فتح عصر دیروز با حضور شخصیت‌های دیگری از گروه‌های سیاسی شیعی برگزار کرده است. در جریان این نشست بر روی نامزدی «مصطفی الکاظمی» رییس دستگاه اطلاعات عراق برای نخست‌وزیری به جای «عدنان الزرفی» در صورتی که الزرفی نتواند اعتماد پارلمان را به دست آورد، توافق حاصل 
شده است.
گفته می‌شود، گروه‌های سیاسی شیعی منتظرهستند تا عدنان الزرفی از مأموریت خود انصراف دهد یا در پارلمان عراق نتواند رأی اعتماد برای کابینه و برنامه‌اش به دست آورد تا رسماً الکاظمی را به برهم صالح، رییس‌جمهوری عراق معرفی کنند.
برای پاسخ به این سوال که الزرفی می‌تواند کابینه دولت عراق را تشکیل دهد یا خیر؟ باید گفت: خیر. چراکه به گفته خودش شهروند آمریکاست و با سازمان سی‌آی‌ای همکاری دارد. شیعیان این شخص را قبول نمی‌کنند چراکه نیمی از پارلمان را در اختیار دارند و باید گزینه نخست‌وزیر را معرفی کنند، براساس قانون عراق، این شیعیان هستند که در روزهای آینده نخست‌وزیر جدید را به رییس‌جمهوری پیشنهاد خواهند داد.
مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی از عراق که در 6‌ژانویه‌2020 (16‌دی‌1398) از سوی نمایندگان پارلمان عراق مورد موافقت قرار گرفت، به‌طور جدی زنگ خطر را برای خروج آمریکایی‌ها از عراق به صدا در آورده است. در این میان اصرار ترامپ مبنی بر ماندن در عراق بحرانی بزرگ را ایجاد کرده که تمامی تیم امنیت ملی آمریکا را در خود درگیر کرده است. متعاقب حملات نیروهای حاضر در گروه الحشد‌الشعبی به مواضع و پایگاه‌های نظامی آمریکایی در کشورعراق، آمریکایی‌ها متوجه شدند که باقی ماندن آن‌ها و تداوم حضور به آسانی ممکن نیست و باید چاره‌ای جدید اندیشیده شود. در اولین گام آن‌ها راهبرد تجمیع نیروهای نظامی در چند پایگاه مهم همچون عین‌الاسد در استان انبار و حریر در استان اربیل را در پیش گرفته‌اند. در همین راستا شاهد هستیم که چند پایگاه نظامی آمریکایی طی روزهای اخیر به نیروهای ارتش عراق واگذار شده است.
افزون بر این، آمریکا برای ممانعت از اخراج در عراق، به سمت استقرار سامانه دفاع موشکی «پاتریوت» و «سی رامس» پناه برده است اما موج مخالف نیروهای عراقی با حضور واشنگتن به‌گونه‌ای است که به نظر نمی‌رسد آن‌ها موفق به حفظ موجود شوند و احتمالاً در آینده نزدیک شاهد افزایش درخواست‌ها برای اخراج آمریکا خواهیم بود. کما اینکه اخیراً تظاهرات میلیونی بر علیه اشغالگران آمریکایی در شهرهای مختلف عراق برپا شد و همچنین سفارت آن‌ها در بغداد مورد حمله معترضان قرار گرفت. آمریکا برای اینکه بتواند به اشغالگری خود در عراق ادامه دهد، راهبرد تضعیف دولت مرکزی بغداد را در پیش گرفته است کما اینکه با معرفی چند گزینه برای ریاست دولت، هنوز بر سر نخست‌وزیری در این کشور اختلاف وجود دارد.
همچنین آمریکا تلاش می‌کند تا با حمله به مقرهای الحشدالشعبی و محور مقاومت در عراق و با بهره‌گیری از اعراب سنی، فشار بر دولت مرکزی را در پیش گیرد که اینگونه توطئه‌ها و پروژه‌های کاخ سفید برای عراقی‌ها رو شده و آمریکا چاره‌ای ندارد جز اینکه خاک عراق را 
ترک کند.

نظر شما