شناسهٔ خبر: 39252485 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

مقاومت آمریکا به درخواستهای جهانی برای رفع تحریمهای ایران

صاحب‌خبر -
خرداد: سیاست فشار حداکثری آمریکادر بحبوحه کارزار ایران با کرونا، نه تنها تلاش‌های کشورها در قطع زنجیره جهانی کرونا را مختل می‌کند بلکه به عنوان رفتاری مخرب در حافظه تاریخی جهانیان خواهد ماند.

به گزارش خرداد به نقل از ایرنا، ایران در حالی همانند بیش از ۲۰۰ کشور جهان با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند که شرایط منحصر به فردی در میان این کشورها دارد. ایران با وجود زیرساختهای قدرتمند بهداشت و درمان، چند سال است با شدید ترین تحریمهای ظالمانه دست و پنجه نرم می کند همین امر باعث شده مقابله با کرونا در ایران با دشواریهای زیادی مواجه شود.

ایران از ابتدای اسفندماه درگیر کرونا شده است. در آن روزها برخی از مقامات آمریکا از شیوع کرونا در ایران ابراز خوشحالی کرده و گفتند کاری که سیاست فشار حداکثری  آمریکا نتوانست علیه ایران بکند کرونا محقق کرد.  روز چهارشنبه ۲۸ اسفند در اوج همه گیری کرونا در ایران، آمریکا رسما اعلام کرد چند شرکت را به دلیل همکاری با تهران تحریم کرده است. «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت:  آمریکا ۹ نهاد در آفریقای جنوبی، هنگ‌کنگ و چین و سه فرد ایرانی را به دلیل وارد شدن به مبادلات مالی قابل توجه در زمینه خرید، اکتساب، فروش، صادرات و بازاریابی محصولات پتروشیمی ایران تحت تحریم قرار داده است.

کمپینی برای رفع تحریم

با بروز بیماری کرونا، دستگاه دیپلماسی ایران  در راستای وظایف محوله تلاشهای گسترده ای را برای تبیین شرایط ایران در مواجهه با کرونا و اثرات مخرب تحریمهای آمریکا بر مبارزه ایران با کرونا سازماندهی کرد محمد جواد ظریف در گفت و گوهای متعدد با همتایان خود تلاش کرد آنها را به شرایط ایران آگاه کرده و مسئولیتهای اخلاقی کشورها را به آنها متذکر شد. در این راستا وزارت امور خارجه کمپینی اینترنتی برای جمع آوری امضا با عنوان «نه به تحریم‌ها٬ نه به کرونا» به منظور جلب حمایت برای کاستن از تاثیر تحریم ها علیه تهران در شرایط فعلی شیوع جهانی ویروس کرونا و همچنین آگاه سازی جهانی از این موضوع راه اندازی کرد. در متن توضیحات این کمپین آمده است: «ویروس کرونا تهدیدی جهانی است و مبارزه با این تهدید جهانی همکاری جهانی را می طلبد؛ تحریم‌های فراقانونی دولت ایالات متحده آمریکا علیه ملت ایران مانع همگرایی بین المللی برای مبارزه با این بلای جهانی است».

هدف این کمپین جلب توجه و اعمال فشار جهانی از طریق نهادهای بین المللی بر آمریکا جهت لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران است. دبیرخانه کلانشهرهای کشور روز گذشته اعلام کرد که امضا کنندگان برای پیوستن به این کمپین از مرز ۲۵۵ هزار امضا گذشت.

درخواست سازمان دیده‌بان حقوق بشر

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز ۱۸ فروردین از دولت آمریکا خواست برای تسهیل مبارزه ایران با کرونا، تحریم‌های خود را تعلیق کند. این سازمان غیردولتی در وب سایت رسمی خود با اشاره به مشکلاتی که تحریم‌های آمریکا در زمینه مبادلات مالی و بانکی برای ایران ایجاد کرده، ادعای دولت واشنگتن در زمینه معافیت غذا و دارو از تحریم‌ها را زیر سوال برد و تاکید کرد واردات اقلام پزشکی و دارویی به ایران به دلیل خودداری بانک‌های بین‌المللی از معامله با ایران، به کندی انجام می‌شود و این مسئله می‌تواند بر توانایی ایران در مبارزه با ویروس کرونا تاثیرات سوء برجا بگذارد و آمار مرگ و میر ناشی از این ویروس در ایران را بالا ببرد.

«کنت راث»، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر، ادامه تحریم‌ها و تشدید آن در شرایط کنونی از سوی دولت ترامپ را یک اشتباه و سنگدلی توصیف کرده و گفت: محروم کردن ایرانیان از دسترسی به منابع حساس پزشکی در شرایط کنونی سیاستی سنگدلانه و اشتباه برای دولت ترامپ است.

سازمان دیده بان حقوق بشر تاکید کرده بر اساس مطالعه‌ای که در اکتبر سال ۲۰۱۹ انجام داده به این نتیجه رسیده که بر خلاف ادعای دولت ترامپ در زمینه معاف بودن بخش دارو و غذا از  تحریم‌های آمریکا، در عمل نتوانسته بر عدم تمایل شدید شرکت‌ها و بانک‌های آمریکایی و اروپایی از معاملات بشردوستانه با ایران فایق آید و در عمل تحریم‌های آمریکا، واردات اقلام پزشکی و دارویی به ایران را دشوار و کند کرده است.

وعده پمپئو و انکار ترامپ

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز ۱۲ فروردین از احتمال تجدید نظر در تحریم‌های اقتصادی ایران و کشورهای دیگر سخن گفت. او اعلام کرد که برای مقابله با شیوع بیماری کرونا این احتمال وجود دارد که دنبال کردن سیاست تحریم‌ها برای مدتی لغو شود.

سخنان مایک پمپئو واکنش به انتقادهای شدیدی بوده است که از سوی دبیرکل سازمان ملل مطرح شده است. آنتونیو گوترش در ارتباط با شیوع بیماری کرونا از سیاست تحریم‌های آمریکا علیه ایران و دیگر کشورها انتقاد کرده بود. دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به بحران انتشار سریع  ویروس کرونا در جهان خواستار همبستگی برای مقابله این فاجعه شد و تأکید کرد که بایستی برای نجات بشر از این بیماری کشنده، تمام تحریم‌ها و مجازات‌های بین المللی برداشته شود.

اما روز پنجشنبه ١۴ فروردین، دونالد ترامپ در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در مورد کاهش تحریم ایران و کمک‌های پزشکی و درمانی گفت: ایرانی‌ها چنین چیزی از ما نخواسته‌اند و بنابراین ما هم اقدامی نمی‌کنیم.

این در حالی است که ۹ تن از اعضای سنا و کنگره از جمله برنی سندرز، الیزابت وارن، الکسندریا اوکاسیو کورتز، الهان عمر و آیانا پریسلی با ارسال نامه ای  به دولت آمریکا خواستار کاهش و یا لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، ونزوئلا و سایر کشورها شدند تا زمینه مبارزه با شیوع ویروس کرونا فراهم شود. در این نامه آمده است که تحریم‌ها مانع دسترسی این کشورها به دارو و تجهیزات پزشکی لازم برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا شده و میلیون‌ها انسان را با خطر مرگ رو به رو می‌کند.

علی رغم تمامی تلاش‌ها واشنگتن همچنان سیاست فشار حداکثری خود را در دوران سخت شیوع کرونا ادامه می‌دهد این اقدام غیرمسئولانه و ظالمانه دولت ترامپ قطعا در حافظه تاریخ خواهد ماند. از سوی دیگر این رویکرد آمریکا و کارشکنی در مقابله ایران با کرونا  ممکن است مانع از قطع زنجیره جهانی کرونا از سوی ایران شده و حتی اقدامات سایر کشورها را مختل کند از این رو این کارشکنی به بهداشت جهانی هم‌آسیب می‌رساند.

برچسب‌ها:

نظر شما