شناسهٔ خبر: 39248966 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

تکذیب یک شایعه؛

آیا داروی ضد کرونای favipiravir به ایران وارد شده است؟ / آیا این دارو فقط برای مسؤولین است؟!

ابنا

انتشار شایعه رسانه‌های معاند خبری مبنی بر واردات داروی ضدکرونایی با نام favipiravir (فاویپیراویر) برای درمان مسوولان مبتلا به این ویروس در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشت. مسوولان بیمارستان مسیح دانشوری این خبر را تکذیب کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا / سرویس سیاسی:

شیوع ویروس جدید کرونا (Covid-19) در ایران، تعداد زیادی از شهروندان این کشور را مبتلا نمود؛ همانطور که تاکنون سه چهارم جهان را درنوردیده و هزاران نفر را از پای در آورده است. در ایران نیز این بیماری منجر به جان باختن تعداد زیادی از مردم گردید.

این رخداد هولناک، فضای مجازی ایران و جهان را نیز همانند دنیای حقیقی تحت تأثیر قرار داده است. دشمنان ملت ایران نیز در پی استمرار جنگ روانی خود از بحران کرونا نیز سوء استفاده می کنند.

در جدیدترین شایعه، برخی از کانال های مجازی خبری را انتشار دادند و مدعی شدند که داروی ضد کرونایی با نام "فاوپیراویر - Favipiravir" وارد کشور شده اما عمدتاً برای مسئولان - از جمله برای مداوای آقای دکتر «علی‌اکبر ولایتی» - مورد استفاده قرار گرفته و پاسخ‌دهی مطلوبی نیز داشته است. این در حالی است که طبق گفته پزشکان هنوز هیچ دارو شناخته شده‌ای در کشور و در جهان برای درمان ویروس کرونا وجود ندارد.

متن شبهه و شایعه مذکور و پاسخ آن را در زیر بخوانید:

* متن شایعه:

براساس اطلاعات موثق، داروی وارد شده به کشور به نام با نام "فاوپیراویر - Favipiravir" در بیشتر موارد برای مسئولین مورد استفاده قرار گرفته و پاسخدهی مطلوبی نیز داشته است. این دارو برای درمان دکتر ولایتی نیز استفاده شده است. گفته می شود واردات این تعداد فاویپیراویر در ماه اسفند ۱۳۹۸ با مساعدت علی اکبر ولایتی صورت پذیرفته است. علت اصلی عدم تحویل این دارو به بیماران بیمارستان مسیح دانشوری، ذخیره و استفاده آن برای درمان مسئولین کشور می‌باشد.

* پاسخ شبهه: 

1. شایعه پردازان معمولاً بدون معرفی منبعی خاص، به ذکر عناوین موهومی مانند "منابع موثق" یا "مقام آگاه" بسنده می کنند. در علم سواد رسانه ای، ذکر چنین عناوینی به عنوان منبع خبر، حاکی از بی اساس و جعلی بودن آن است.

2. این شایعه پس از آنکه یک پزشک ویدیویی مبنی بر "واردات داروی ضد کرونا از ژاپن و مخالفت وزارت بهداشت با درخواست پزشکان برای تجویز این دارو به بیماران کرونایی" منتشر کرد. سپس دشمنان مردم ایران از جمله منافقین خلق آن را مطرح کردند و برخی کانالهای معلوم الحال تلگرامی نیز به باز نشر آن پرداختند.

3. در واکنش به ویدیوی آن پزشک، معاون درمان وزارت بهداشت در روز 14 فروردین 1399 اطلاعیه ای صادر و اعلام کرد: "به دنبال مصاحبه انجام شده یکی از اعضای محترم هیات علمی شاغل در بیمارستان مسیح دانشوری تهران در خصوص داروی favipiravir به اطلاع می‌رساند داروی مذکور هنوز در فارماکوپه ایران وارد نشده و در حال حاضر به عنوان یک دارو در یک کارآزمایی بالینی به کار گرفته شده و در اختیار چند مرکز درمانی از جمله بیمارستان مسیح دانشوری قرار گرفته است و تاکنون نتایجی از این تحقیق به این کمیته گزارش نشده است؛ لذا انجام هرگونه مصاحبه و ارائه هر نوع گزارش به عنوان تایید و یا رد اثربخشی این دارو مورد تایید کمیته نبوده و تخلف محسوب می‌شود. تا کنون هیچ گزارش مکتوبی از اثربخشی این دارو از مراکز درمانی از جمله مرکز مسیح دانشوری چاپ نشده و یا به وزارت بهداشت ارائه نشده است. صرف گزارش تجربی از یک اقدام درمانی در دنیای علم جایگاهی ندارد و چه بسا سبب نگرانی خانواده بیماران به جهت عدم تهیه و یا حتی احساس گناه در بازماندگان بیمارانی که به رحمت خدا رفته اند ایجاد کند. بدیهی است تمام داروهای مصرفی در درمان کرونا به عنوان ضدویروس و یا ضد التهاب، درمان قطعی نمی‌باشد آنچه ثابت شده، مراقبت صحیح از بیماران موثرترین راه کمک به درمان بیماران است که کادر درمانی مراکز بیمارستانی کشور ما از جمله عزیزان ما در بیمارستان مسیح دانشوری از موفق ترین های دنیای پزشکی محسوب می شوند که جای سپاس و قدردانی دارد. بدیهی است پس از اتمام کار آزمایی بالینی مذکور، نتایج توسط کمیته علمی اعلام و در صورت تایید اثربخشی آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تامین و توزیع دارو به منظور استفاده برای بیماران اقدام خواهد کرد."

4. سخنگوی وزارت بهداشت هم در روز 15 فروردین گفت: "از ابتدا اعلام کردیم که داروی فاوپیراویر در اروپا و آمریکا هم مورد تایید قرار نگرفته است. این دارو در ژاپن برای آنفلوآنزا تولید شده بود و در ژاپن هیچ گزارشی مبنی بر این‌که این دارو در زمینه کووید ۱۹ سودمند است، حتی از طرف شرکت سازنده هم گزارش نشده است. در چین هم که ابتدا گفتند روی بیماران کرونایی تاثیر نسبی داشته، مقاله‌ای که در این زمینه منتشر شده بود، پس گرفته شد. پس مطالعه علمی و بالینی معتبری مبنی بر اثربخشی داروی فاوپیراویر وجود ندارد. تجویز، تولید و توزیع داروی فاوپیراویر برای مبتلایان به کرونا فقط در صورت تایید کمیته درمان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مبنی بر اثربخشی آن اتفاق می‌افتد و در غیر این صورت، تولید و واردات آن امکان پذیر نیست. برخی اعلام کردند ما محموله اهدایی ژاپن را روی ۳۰ بیمار آزمایش کرده و پاسخ گرفته‌ایم! اگر این صحیح باشد باید نتیجه آن در مجله‌های علمی چاپ شده باشد یا به وزارت بهداشت ارائه کرده باشند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است. چیزی که از سوی هیچ نهادی در هیچ کشوری تایید نشده، چطور بدون مستندات علمی می‌تواند قابل تایید باشد؟! اگر کسی قصد تولید یا واردات دارد باید بداند تجویز و توزیع آن منوط به تایید کمیته درمان در وزارت بهداشت و مهر صحت سازمان غذا و دارو در زمینه اثربخشی آن است."

5. روز 17 فروردین 1399 مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره داروی فاویپراویر برای درمان کرونا ویروس، گفت: "این دارو در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار در کشور ژاپن تولید شد و به‌عنوان یکی از آژانس‌های بین المللی دارویی تاییدیه برای درمان آنفولانزای تیپ B را گرفت و بعد‌ها که ویروس ابولا هم مطرح شد برای درمان از این دارو استفاده شد. این دارو، یک دارویی قدیمی است و اخیراً که کرونا ویروس در کشور چین یک اپیدمی را آغاز کرد، تمام تلاش دولت چین این بود که تمام دارو‌هایی که بر این ویروس تاثیر مى‌گذارد را استفاده کنند به همین خاطر قالب بر ۵۰ تا ۱۰۰ دارو را تست کردند و از بین این دارو‌ها چندین دارو از جمله فاویپراویر که مقداری تاثیر مثبت بر روی بهبود بیماران مبتلا به ویروس کرونا داشتند انتخاب شد. در اسفندماه که این ویروس در کشور ما شیوع پیدا کرد بر حسب گزارشاتی که از کشور چین داشتیم در هفته دوم شیوع این بیماری از دولت چین درخواست ارسال مقداری از این دارو را کردیم تا ما هم در ایران آزمایش کنیم و سپس دولت چین تعدادی از این دارو را به‌طور رایگان از طریق سفارت در اختیار ما قرار داد که ما کمتر از ۲۴ ساعت در اواخر اسفندماه این دارو را در اختیار تیم تحقیقاتی کشور قرار دادیم به دلیل اینکه ما هیچ تاییدیه‌ای از هیچ جای دنیا در رابطه با اثربخشی این دارو بر کرونا نداشتیم و در حال حاضر هم منتظر نتیجه‌ی نهایی و تاییدیه آن هستیم. ما برای اینکه زمان را از دست ندهیم، از هفته دوم اسفند رایزنی‌هایی در رابطه با تامین این دارو در کشور در صورت تایید اثربخشی انجام دادیم، اما باتوجه به کمبود این دارو و قیمت بسیار بالای آن، از طریق شرکت‌های دانش بنیان مواد اولیه این دارو را کشف و حدود ۵ هزار قرص را در مقیاس آزمایشگاهی ساختیم و در حال حاضر منتظر نتیجه نهایى این آزمایش هستیم و در صورت نتیجه نهایى بهبودى همه بیماران از مصرف این دارو تولید انبوه آن را آغاز خواهیم کرد. نتیجه نهایى آزمایش و تست‌های این دارو را نهایتاً تا پنج روز کارى آینده (23 فروردین) اعلام خواهیم کرد و در صورت نتیجه تاثیر مثبت این دارو، داروى فاویپراویر را در حجم انبوه تولید و حتى در اختیار بقیه کشور‌ها هم قرار خواهیم داد."

6. همچنین در روز 17 فروردین 1399 دکتر «علی اکبر ولایتی» رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، در اولین جلسه شورای علمی این مرکز در سال جدید اعلام کرد: "خوشبختانه در دانشگاه داروسازی دانشگاه شهید بهشتی برای اولین بار در ایران داروی فاووپیراویر ساخته شد و با رعایت موازین قانونی و تایید کمیته اخلاق در اختیار بیمارستان مسیح دانشوری برای درمان بیماران کرونا قرار گرفته است."

7. بیمارستان مسیح دانشوری نیز هرگونه اخبار منتشره درباره "اختصاص دارویی خاص به مسؤولین"را تکذیب و اعلام کرد: "پرسنل زحمتکش و از جان گذشته بیمارستان مسیح دانشوری همچون گذشته در حال خدمت رسانی به همه مردم هستند و هیچ گونه تفاوتی میان مردم و مسوولان قائل نیستند و از رسانه ها خواستارند در شرایط کنونی که کادر درمانی کشور نیاز به آرامش دارند از انتشار اخبار نادرست و گمانه زنی ها خودداری کنند تا خدمات رسانی این قشر زحمتکش به حاشیه نرود."

..............................         

#کرونا_را_شکست_می‌دهیم
#نه_به_جنگ_روانی
#آری_به_مراقبت_و_پیشگیری

...........................
پایان پیام/ 218-101

نظر شما