شناسهٔ خبر: 39241786 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

محکومیت قطعی ۶۴۱ مفسد اقتصادی در سال گذشته

سخنگوی قوه قضاییه از محکومیت قطعی ۶۴۱ مفسد اقتصادی در سال گذشته در ۷ استان خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
آقای غلامحسین اسماعیلی در  سومین نشست خبری گفت: سال گذشته شعب ویژه رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی فعالیت مجدانه‌ای داشت و پرونده‌هایی را رسیدگی کرد که احکام مفسدان اقتصادی در آن صادر شد.

وی افزود: این شعب در تهران رای به محکومیت ۲۶۰ مفسد اقتصادی در خراسان رضوی، ۳۰۳ مفسد اقتصادی در فارس، ۳۱ مفسد اقتصادی در اصفهان، ۳۰ مفسد اقتصادی در هرمزگان، ۱۱ مفسد اقتصادی در گلستان، ۳ مفسد اقتصادی در قم را محکوم کرد که رای قطعی آن‌ها صادر شد.

اسماعیلی ادامه داد: یکی از مشکلات سال‌های اخیر مردم، موضوع تعاونی‌های اعتباری بود که قارچ گونه روئیدند و سپرده‌های فراوانی را اخذ کردند و به بیراهه رفتند و اموال مردم را حیف و میل کردند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: دولت و قوه قضاییه برای ساماندهی پای کار آمدند و ستادی با مشارکت دولت و بانک مرکزی تشکیل شد تا از کار مردم گره گشایی شود و خط اعتباری از بانک مرکزی برای پرداخت مطالبات مردم اختصاص پیداکرد که به مرور هر چه اموال و دارایی از این تعاونی‌ها شناسایی شد به بانک مرکزی برگشت پیدا کرد.

وی با تشکر از اقدام دولت و بانک مرکزی افزود: در پایان سال ۹۸ موفق شدیم ۱۵۰۰ میلیارد تومان از اموال تعاونی افضل توس، ۱۴۵۰ میلیارد تومان از اموال تعاونی وحدت و ۳۰۰ میلیارد تومان از اموال تعاونی فرشتگان را به بانک مرکزی انتقال دهیم.

اسماعیلی ادامه داد:۶۰۰ میلیارد تومان هم از اموال تعاونی ثامن الحجج به بانک مرکزی منتقل شد و ۴۳۵ میلیارد تومان هم به مردم و سپرده گذاران داده شد که به مرور فرآیند فروش و انتقال اموال این تعاونی به بانک مرکزی انجام می‌شود تا تمام یا بخش عمده‌ای از این اعتبارات تامین شده باشد.
 
جلوگیری از تعطیلی ۹۹۰ واحد تولیدی به همت دستگاه قضا
 
سخنگوی قوه قضاییه گفت: در سال گذشته با تلاش این دستگاه از تعطیلی بیش از ۹۹۰ واحد تولیدی جلوگیری شد.
 
آقای غلامحسین اسماعیلی در سومین نشست خبری به نامگذاری امسال بعنوان سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در سال ۹۸ که هدف نظام و راهبرد تعیین شده مقام معظم رهبری رونق تولید بود خوشبختانه نتیجه تلاش همکاران ما جلوگیری از تعطیلی بیش از ۹۹۰ واحد تولیدی و پیشگیری از بیکار شدن کارگران این واحد‌ها در راستای تحقق رونق تولید بود.

وی افزود: در سال ۹۹ نیز با هدف تحقق جهش تولید سعی خواهیم کرد با کمک و حمایت حقوقی و قضائی از واحد‌های تولیدی، تامین امنیت قضایی تولید کنندگان، کمک به بهبود فضای کسب و کار با اصلاح ساختار‌های فسادساز و دیوان سالاری، اصلاح صدور مجوز و امضا‌های طلایی به ویژه با مبارزه همه جانبه مقتدرانه و قاطع ساز با فساد و قاچاق کالا سهم خود را در انجام این ماموریت مهم ایفا کنیم.

وی گفت: یک سال و یک ماه از آغاز دوره تحول و مدیریت جدید قوه قضاییه سپری شده است در این مدت تلاش کردیم مردم و مخاطبان ما تحول را به خوبی احساس کنند و مراجعان به دستگاه قضایی و عامه مردم طعم شیرین عدالت و خدمت را بچشند.

رشد ۶۲ درصدی بازدید‌های مدیران قضایی

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بازدید‌های مدیران قضایی از واحد‌های زیرمجموعه خود در سال گذشته در مقایسه با سال ۹۷، ۶۲ درصد رشد داشته است.

آقای غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری افزود: رشد بازدید‌های مدیران قضایی در سال گذشته نشان دهنده مدیریت فعال مردمی توام با نظارت میدانی بر عملکرد همکاران است.
 
وی ادامه داد: در سال گذشته تلاش شد همه نشست‌های خبری سخنگوی قوه قضاییه جز آن‌هایی که در ایام تعطیل بود برگزار شود و در همین راستا ۲۲ نشست سخنگویی در سال گذشته برگزار شد که به ۴۹۵ سوال اصحاب رسانه و مطبوعات پاسخ داده شد در حالیکه در دوره گذشته در هر سال ۱۵ نشست و میانگین هر سال ۳۷۰ سوال پاسخ داده شده بود که بالغ بر ۵۰ درصد از لحاظ تعداد جلسات و سوالات افزایش داشته است.
 
اسماعیلی تغییر و اصلاح روش‌های مدیریتی در سطوح مختلف قوه قضاییه را از دیگر اقدامات موثر سال گذشته قوه خواند و گفت: این اقدامات با بهره گیری از روش‌های مدیریتی فعال، پویا، میدانی و مردمی شکل گرفته است.
 
سخنگوی قوه قضاییه افزود: رییس قوه سال گذشته ۱۷ سفر استانی انجام داد و اگر شرایط بیماری کرونا رخ نمی‌داد این سفر‌ها به ۲۰ سفر می‌رسید و علاوه بر این، رییس قوه قضاییه از واحد‌های قضایی و سازمان‌های تابعه بازدید‌های میدانی داشت که ۸ واحد قضایی در تهران و یک واحد در مشهد بازدید شد و رییس دستگاه قضا از ۶ زندان در تهران و استان‌ها بازدید داشتند. 
 
وی گفت: این الگوی مدیریتی به سایر بخش‌های قوه قضاییه نیز تسری پیدا کرد به این ترتیب که بازدید‌های مدیران قضایی از واحد‌های زیرمجموعه خود در سال گذشته در مقایسه با سال ۹۷، افزایش ۶۲ درصدی داشت.
 
وی به صدور دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های مسن در نیمه دی ماه سال گذشته اشاره کرد و افزود: در ۴۵ روز مربوط به نیمه دوم دی ماه و یک ماهه بهمن بیش از ۵۰ درصد پرونده‌های مسن رسیدگی شد، اما وضع شیوع کرونا در کشور مجال استمرار اجرای این دستورالعمل را در اسفند گرفت و تدابیری اتخاذ شد که امسال اجرای این دستورالعمل استمرار پیدا کند و در ۶ ماهه نخست امسال بخش عمده‌ای از پرونده‌های مسن تعیین تکلیف شود.

سه دسته از زندانیان نتوانستند از امتیاز مرخصی برخوردار شوند

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه نشیست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آن تعداد از زندانیانی که نتوانستند از امتیاز مرخصی برخوردار شوند ، شامل چه مواردی بودند؟ گفت : قوه قضاییه تمایل دارد تمام زندانیان از ضوابط و امتیازات در نظر گرفته شده برخوردار شوند اما سه گروه از زندانیان بعد از اعطای مرخصی و بعد از اعطای عفو کماکان در زندان باقی ماندند که یک گروه مرتکبین جرایم خشن هستند که در این برهه از زمان به جهت امنیت جامعه و شهروندان این گروه نبایستی به مرخصی بروند که البته در شرایط مناسب برای آنها نیز تسهیلاتی فراهم خواهد شد.

وی گفت : گروه دوم زندانیانی هستند که ضوابط و دستورالعمل ها شامل حال آنها می شود اما استفاده از مرخصی نیازمند اقداماتی از سوی زندانیان و خانواده هایشان است در واقع برای رفتن به مرخصی نیاز به تامین وثیقه دارند اما چون وثیقه مناسبی برای آن تعداد از زندانیان تامین نشده بنابراین نتوانستند به مرخصی بروند که البته آن دسته از زندانیان نیز به مرور تامین وثیقه می کنند و به مرخصی می روند .

اسماعیلی گفت : ضمن اینکه متعاقب بخشنامه ای که اخیرا ابلاغ شد کمیته سه نفره ای تشکیل و نسبت به گروه دوم بررسی مجددی انجام می دهند تا در صورت ممکن نسبت به تخفیف تامین وثیقه آنها اقدام شود .

سخنگوی قوه قضاییه افزود : دسته سوم نیز زندانیانی هستند که هنوز حکم محکومیت قطعی برای آنها صادر نشده است و در واقع تحت قرارند ، مرخصی شامل حال این تعداد از زندانیان نمی شود چون مرخصی مشمول محکومان است و به محض صدور حکم محکومیت قطعی برای این زندانیان نیز آنها می توانند در صورت مشمول شدن از مرخصی استفاده کنند .

مرخصی زندانیان در ایام شیوع کرونا به الگویی در جهان تبدیل شده است

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اقدامی که در بحث مرخصی به زندانیان در ایام شیوع کرونا انجام شد به الگویی در جهان تبدیل شده است.

آقای غلامحسین اسماعیلی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه پاسخی به انتقادات به دستگاه قضایی در خصوص اعطای مرخصی به زندانیان دارید؟ افزود: در این ایام آن‌ها که این اقدام واقعا مدبرانه قوه قضاییه را تحسین کردند به مراتب بیش از منتقدان بودند.

وی ادامه داد: این اقدام در جهان یک الگو و مطالبه‌ای شد که مثلا چرا در این شرایط کرونایی کشور‌های جهان به فکر سلامت زندانیان نیستند و مثل ایران به زندانیان مرخصی نمی‌دهند.

اسماعیلی گفت: مباحثی در جهان مطرح شد که مثلا آمریکا که بیشترین تعداد زندانی را دارد چرا این کار را انجام نداد؟ و چرا ایران به زندانیان اتباع بیگانه اش مرخصی داد، اما دیگر کشور‌ها این کار را نکردند؟

سخنگوی قوه قضاییه افزود: ۵۰ درصد زندانیان امنیتی ما به مرخصی آمدند و انتقاد‌ها بیشتر به مصادیق بود چرا مثلا به فلان نفر مرخصی داده نشد.

وی ادامه داد: ما در این خصوص تصمیمات فردی نگرفتیم که به یک فرد مرخصی بدهیم یا ندهیم و ما شاخص و معیار‌هایی گذاشتیم که پرونده برخی زندانیان با این شاخص‌ها انطباق داشت و توانستند از مرخصی استفاده کنند و برخی هم نتوانستند.

اسماعیلی گفت: انتقاد‌ها را وارد نمی‌دانیم و خوب عمل کردیم و الگویی برای کشور‌های مختلف شدیم. همه سلائق و گروه‌های مختلف از اقدام قوه قضاییه تقدیر کردند و این مسیر را ادامه می‌دهیم.


۶۰۰ فوتی و ۳ هزار مسموم ناشی از مصرف الکل در کشور

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در ایام شیوع بیماری کرونا متاسفانه در کشور بیش از ۶۰۰ نفر به سبب مصرف الکل فوت کردند و سه هزار نفر مسموم شدند که البته تعدادی از تولید کنندگان الکل‌های غیر استاندارد بازداشت شده اند.

آقای غلامحسین اسماعیلی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دادگاه آقای طبری چه زمانی برگزار می‌شود؟ افزود: پرونده به دادگاه رفته و در حال طی تشریفات برای برگزاری جلسات دادگاه است. پیش بینی می‌کنیم اردیبهشت نخستین جلسه دادگاه برگزار شود و جلسات بعدی پشت سر هم برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به شیوع بیماری کرونا چه تعداد از هموطنانمان به جهت مصرف الکل جان باختند؟ افزود: متاسفانه آمار نگران کننده است چه کسانی که در اثر مصرف الکل جان باختند و چه کسانی که مسموم شدند.

اسماعیلی گفت: در شرایطی که کادر بهداشت و درمان ما مجاهدانه در خصوص بیماران کرونایی خدمت رسانی می‌کنند این افراد بر دوش مجاهدان و خدمتگزاران عرصه بهداشت و درمان جامعه باری مضاعف شدند.

وی افزود: آمار‌ها خیلی بالا و فوق انتظار ماست، به کسانی که عرضه کننده الکل برای مصرف بودند هشدار می‌دهیم چرا که خیلی از این الکل‌ها غیر استاندارد بود و برخی افراد سودجو این الکل‌ها را تولید کردند و به هموطنان ما آسیب رساندند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تعدادی از این افراد در استان‌های خوزستان، خراسان رضوی و چند استان دیگر بازداشت شدند که با آن‌ها با قاطعیت برخورد خواهد شد و باید پاسخگوی اعمال مجرمانه خود باشند.

کرونایی شدن همبند آقای نجفی صحت ندارد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ادعای مطرح شده در خصوص ابتلای یکی از هم بند‌های آقای نجفی به کرونا، صحت ندارد.

آقای غلامحسین اسماعیلی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود کرونایی شدن هم بند آقای نجفی، به آقای نجفی مرخصی داده نشده و در مورد برخی دیگر از افراد همچون خانم نرگس محمدی هم مرخصی داده نشده است؟ افزود: این ادعا که در بندی که آقای محمدعلی نجفی حضور دارد یک نفر مبتلا به کرونا شده است صحت ندارد و در موضوع آقای نجفی هم باید اعلام کنیم که مرخصی به کسانی داده شده است که محکومیت قطعی دارند.

وی ادامه داد: هنوز رای محکومیت قطعی برای آقای نجفی صادر نشده و وی از دایره شمول مرخصی خارج است چرا که وی همچنان با قرار، بازداشت است و پس از قطعی شدن رای درباره مرخصی وی تصمیم گرفته می‌شود و چه بسا اگر رای وی قطعی بود این ایام هم می‌توانست از مرخصی استفاده کند.

اسماعیلی گفت: در مورد افراد دیگری هم که نام بردید بنا نیست که همه زندانیان آزاد شوند و ما اعلام کرده بودیم که سه دسته از زندانیان نتوانستند از مرخصی استفاده کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین وضع پرونده سلطان قاچاق سوخت در چه مرحله‌ای است و آیا درست است کسی به جای او زندان خوابی کرده است؟ افزود: یکی از پرونده‌های مهم قاچاق سوخت در استان بوشهر بود که کشف و رسیدگی شد و رای هم اکنون در حال اجراست و متهم میلیاردی به جزای نقدی محکوم شده است که بخشی از این مبلغ در اسفندماه به میزان ۳۰ میلیارد تومان وصول شد و روند اجرای دادنامه ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: به لحاظ اهمیت موضوع قاچاق و برخورد قاطع با قاچاقچیان به ویژه قاچاق سوخت مقرر شد با قاطعیت هر چه بیشتر برخورد شود و اغماضی صورت نگیرد.

وی افزود: این هم که گفته شده است کسی دیگر به جای این فرد زندان خوابی کرده است صحت ندارد و از ابتدا خود او دستگیر شد و به زندان رفت.
 
به اغلب پرونده‌های تجهیزات پزشکی در دادسرا رسیدگی شده است

سخنگوی قوه قضاییه گفت : اغلب پرونده‌های تجهیزات پزشکی در دادسرا رسیدگی و در برخی استان‌ها نیز در دادگاه رای صادر شده است .

آقای غلامحسین اسماعیلی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دستگاه قضایی چه اقداماتی در خصوص شعار سال در دستور کار دارد، افزود : در ارتباط با شعار سال در مقدمه توضیحاتی داده شد. وظیفه خود می‌دانیم که راهبرد‌های کلان نظام را عملیاتی و اجرایی کنیم. در سال ۹۸ در این زمینه ایفای نقش کردیم و در سال ۹۹ نیز ایفای وظیفه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در اولین جلسه مسئولان قوه قضاییه که هفته اول فروردین برگزار شد، این موضوع در دستور کار قرار گرفت و نقش قوه قضاییه در جهش تولید مشخص شد .

اسماعیلی گفت : ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه که در سال‌های قبل تشکیل شده است با همان ترکیب ، مأموریت پیدا کرد که در جهت تحقق شعار امسال به ویژه درجهت مقابله با قاچاق و اصلاح ساختار‌ها حرکت کند.

وی افزود :قوه قضاییه در یکایک ماموریت‌هایی که می‌تواند به جهش تولید کمک کند، حتماً ایفای نقش خواهد کرد.

سخنگوی قوه قضائیه در باره آخرین وضعیت پرونده‌های اقلام و تجهیزات پزشکی کشف شده ،گفت: اغلب پرونده‌ها در دادسرا رسیدگی و در برخی از استان‌ها نیز در دادگاه رای صادر شده است.

وی افزود : در تهران به دلیل مواجه شدن با شرایط کرونایی و برگزار نشدن دادگاه‌ها در روز‌های پایانی اسفند هنوز رای این پرونده‌ها صادر نشده است ، ولی با صدور دستوالعمل جدید و فعال شدن محاکم انشاءالله رای مقتضی صادر خواهد شد.

قریب به اتفاق زندانیان فراری زندان سقز دستگیر شدند

سخنگوی قوه قضاییه گفت : اکثر قریب به اتفاق زندانیانی که از زندان سقز فرار کرده بودند دستگیر شدند و عامل اصلی ، محرک و طراح این توطئه نیز دستگیر شد.

آقای اسماعیلی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضع زندانیانی که از زندان سقز فرار کرده بودند افزود : در این ایام متاسفانه یکی دو حادثه در برخی زندان ها داشتیم که از جمله در زندان سقز با یک برنامه ریزی و توطئه از ناحیه تعدادی از زندانیان و سهل انگاری و تبانی برخی از کسانی که در حوزه زندان خدمت می کردند شاهد فرار تعدادی زندانی از زندان سقز بودیم.

وی ادامه داد: بلافاصله اعلام کردیم همه این زندانیان دستگیر شوند و با افرادی هم که قصور کردند برخورد صورت گیرد.

اسماعیلی گفت : اکنون تعدادی از افرادی که قصور کردند بازداشت شدند و با همکاری نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات و سپاه و مجموعه زندانبانی ، اکثر قریب به اتفاق این زندانیان دستگیر شدند و تعدادی هم خودشان را معرفی کردند و آنها که همچنان بیرون هستند انگشت شمارند .

سخنگوی قوه قضاییه افزود : عامل اصلی ، محرک و طراح توطئه دستگیر شد و در میان فراریان کسانی که جرایم خشن انجام داده بودند به موقع دستگیر شدند و باقیمانده ها کسانی هستند که اتهامات سنگینی ندارند و اگر خودشان برگردند به جهت اینکه مجازاتشان سبک است به آنها کمک می شود و ما احساس می کنیم این دسته از زندانیان فریب خوردند و خواستند با آن زندانیان خشن همکاری کنند .

وی ادامه داد : این اتفاق درسی برای عوامل زندانبانی بود چرا که عوامل زندانبانی ، وظیفه شناس و آگاه هستند و توانسته اند امنیت بقیه زندان ها را حفظ کنند و معلوم شد در این حادثه توطئه و تبانی باعث این اتفاق شده است .

سخنگوی قوه قضاییه گفت : ما در خصوص امنیت زندان ها کوتاه نمی آییم و از نیروی انتظامی که در ارتقاء امنیت در زندان ها به ما کمک کرد تشکر می کنیم .

اسماعیلی افزود : در حال حاضر هم امنیت و هم سلامت در زندان ها برقرار است و ما همه امکانات را به کار گرفتیم که حقوق همه زندانیان با وجود اینکه مجرم هستند حفظ شود ، چرا که آنها حق حیات و بهداشت عمومی و سلامت دارند و ما امروز هیچ نگرانی در باب امنیت و سلامت زندانیان نداریم .

اسماعیلی در پایان سخنانش خطاب به خبرنگاران گفت : امیدواریم هر چه زودتر بیماری کرونا ریشه کن شود تا ما دیگر مجبور نباشیم نشست های خبری را با حضور محدود شما خبرنگاران برگزار کنیم .

محکومیت شهرداران وقت شیراز به پرداخت دیه

سخنگوی قوه قضاییه افزود : در استان فارس رای پرونده (شهرداران وقت) صادر شده است و هم شخصیت حقوقی شهرداری و هم شهرداران وقت به محکومیت کیفری و پرداخت دیه محکوم شده‌اند .

آقای غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر تشریح آخرین وضعیت پرونده قضایی شهرداران فعلی و سابق شیراز در خصوص قصور درباره سیل سال گذشته ، افزود : خوشبختانه این موضوع از اقداماتی بود که وعده‌های قوه قضاییه در مورد آن تحقق پیدا کرد.

وی ادامه داد : سال گذشته در ایام نوروز سیلاب‌هایی را در استان‌های مختلف داشتیم و آنجا اعلام کردیم که بنای قوه قضاییه بر این است که علل و زمینه‌های وقوع این سیلاب‌ها و آسیب دیدن جمعی از شهروندان بررسی شود.

اسماعیلی گفت : ترک فعل برخی از مقامات و مسئولان در شهرداری‌ها چه در دوره فعلی و چه در ادوار گذشته بررسی شد و در این ارتباط پرونده‌هایی در استان گلستان، فارس و برخی استان‌های دیگر مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی افزود : در استان فارس رای پرونده صادر شده است و هم شخصیت حقوقی شهرداری و هم شهرداران وقت به محکومیت کیفری و پرداخت دیه به درگذشتگان و جبران خسارت در حق خسارت دیدگان محکوم شده‌اند؛ منتهی این رای هنوز قطعیت پیدا نکرده است و انشاءالله بعد از قطعی شدن، جزئیات آن بیان می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در این مورد هم ثابت کردیم که قوه قضاییه تنها شعار نمی‌دهد و به این موضوعات در عمل رسیدگی می کند و رای صادر می‌شود و این موضوع عزم و اراده قوه قضاییه را در دفاع از حقوق مردم به اثبات می‌رساند.
 
<div id="video-display-embed-code_279341" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/771229/279341?width=400&height=300"></script></div>

 

نظر شما