شناسهٔ خبر: 39233785 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

چرخ اقتصاد و شيوع كرونا

بهروز بنيادي

صاحب‌خبر -

ايران درگير كروناست؛ وضعيتي كه از آخرين ماه‌هاي سالي كه گذشت تا به امروز ادامه داشته و چنان‌كه از شواهد و قراين پيداست، در روزهاي آينده نيز كماكان پابرجا خواهد بود. از ديگرسو باتوجه به اينكه نمي‌توان تمامي كشور را به‌مدتي نامعلوم تعطيل كرد، پيرو تصميم ستاد ملي مبارزه با كرونا مقرر شده كه مشاغل و كسب ‌و كارها به‌ صورت پلكاني بازگشايي شوند. روندي كه با پايان تعطيلات نوروزي به ‌نحوي كليد خورد، قرار است از ۲۳ فروردين‌ماه در تمامي استان‌ها به جز تهران ادامه يابد و كسب و كار در استان تهران نيز از ۳۰ فروردين‌ماه به‌شكل معمول فعال شوند. اما نكته‌اي كه نمي‌توان به آساني از كنارش عبور كرد، رعايت تام و تمام پروتكل‌هاي بهداشتي در جامعه است.

موضوعي كه اگر مورد غفلت قرار گيرد، عملا تمامي تلاشي كه اين هفته‌ها از سوي كادر درماني دلسوز كشور و البته يكايك شهروندان، دولت و ديگر بخش‌ها و نهادها دنبال شده، بلااثر خواهد شد و طبيعتا بايد منتظر اوج‌گيري مجدد شيوع كرونا در اقصي نقاط كشور باشيم.
 در چنين شرايطي شايد مهم‌ترين نكته‌اي كه بايد مدنظر ستاد ملي كرونا باشد، عدم تعجيل در عادي نشان دادن شرايط كشور است و از طرف ديگر فراهم كردن و دسترسي آحاد جامعه، اصناف، بازاريان و كارگران كارخانجات به امكانات حفاظتي و بهداشتي فردي است كه كليدي‌ترين آن، ماسك استاندارد و مواد ضدعفوني‌كننده با قيمت مناسب است تا بتوان كاهش طرح قرنطينه‌سازي را به آرامي آغاز كرد. امري كه مجامع علمي كشور نگراني خود را بدون تامين امكانات فوق ابراز كرده‌اند و بدون وسايل بهداشتي فوق الزام افراد به رعايت «فاصله‌گذاري فيزيكي» در محل كار، از شيوع و گسترش بيش از پيش كرونا جلوگيري نخواهد كرد. متاسفانه امروز شيوع ويروس كوويد 19 تا فواصل بيش از 2 متر نيز اثبات شده است و اين خود استفاده ماسك را بسيار حياتي‌تر از پيش ساخته است. همه بايد به ‌طور جدي نگران به جريان افتادن مجدد چرخه پرسرعت زنجيره انتقال ويروس كوويد ۱۹، همزمان با به جريان افتادن شريان‌هاي اقتصادي كشور باشيم كه اگر مديريت صحيحي در اين برهه خاص اعمال نشود و خداي ناكرده به‌نحوي عمل شود كه خوني تازه در شريان‌هاي اقتصاد و توليد در كشور به جريان بيفتد اما چرخه شيوع و گسترش كرونا متوقف نگردد، قطعا با فاجعه انساني بيشتري مواجه خواهيم بود. امروز بيشتر بيمارستان‌ها با كمبود دستگاه‌هاي تنفس مصنوعي (ونتيلاتور) و مونيتورهاي پزشكي مواجهند. حال‌كه توانسته‌ايم با همكاري ملت عزيزمان در رعايت دقيق پروتكل‌هاي بهداشتي، فاصله‌گذاري فيزيكي (قرنطينه خانگي و جاده‌اي)، در مسير زنجيره انتقال خلل ايجاد كنيم و از شدت گسترش اين ويروس مسري در كشور بكاهيم، كاري نكنيم كه هر دو كروناي سلامت و اقتصاد در كشور فراگيرتر شود. حرف آخر نيز آنكه تا وسايل حفاظت و بهداشت فردي استاندارد به تعداد كافي در اختيار مردم قرار نگيرد، عادي‌سازي شرايط اشتباه مرگباري خواهد بود؛ حال هر نامي كه مي‌خواهيم بر آن بگذاريم مثل فاصله‌گذاري اجتماعي هوشمند!

نظر شما