شناسهٔ خبر: 39232275 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

راز نفرت ماهاتیر محمد از انگلیس!

نخست‌وزیر سابق مالزی طی مصاحبه‌ای گفت از انگلیس متنفر است چون، این کشور به دنبال پیاده ‌‌سازی توطئه‌ای در مالزی درست مثل آنچه در فلسطین در جریان است، بوده است، اما این توطئه شکست می‌خورد.

صاحب‌خبر -

«ماهاتیر محمد»، نخست‌وزیر سابق مالزی و معمار مالزی نوین، در مصاحبه با برنامه «شاهد علی‌العصر» در شبکه «الجزیره» با ‌اشاره به دلایل تبدیل علاقه‌اش به انگلیس به تنفر و خشم نسبت به این کشور، اظهار داشت: «در زمان بچگی و آن زمان که در دوران مدرسه بودم، طرفدار انگلیس بودم».
«محمد» در ادامه این مصاحبه می‌گوید: «زمانی که ژاپنی‌ها، انگلیس را شکست دادند و آنها را ناگزیر به خروج از مالزی کردند، این تصور از بین رفت. این زمان بود که متوجه شدم انگلیسی‌ها می‌توانند توسط یک ملت و ارتش آسیایی شکست بخورند و ژاپنی‌ها منضبط‌تر و بابرنامه‌تر از انگلیسی‌ها هستند».
«ماهاتیر» در توضیح دلیل بعدی‌اش برای تنفر از انگلیس تصریح می‌کند: «مالاوی‌ها در دهه ۴۰ قرن گذشته احساس کردند در حال تحقیر شدن توسط انگلیسی‌ها هستند و به آنها مانند افرادی تنبل و غیرقابل اعتماد نگاه می‌شود. انگلیسی‌ها همزمان با این اقدام چینی‌ها و هندی‌ها را برای زندگی کردن در مالزی تشویق می‌کردند و تلاش کردند تا به آنها حق و حقوق آموزشی و کاری به مراتب بهتر از حق و حقوق اعطا شده به مالاوی‌ها بدهند...انگلیسی‌ها درصدد تفکیک مالاوی‌ها و فراهم کردن زمینه تسلط اقلیت‌های چینی و هندی بر کشور بودند تا پس از آن مالزی را به یک شهرک بین‌المللی تبدیل کنند که وابسته به دولت انگلیس باشد؛ این همان کاری بود که با فلسطین کردند و یهودیان سراسر جهان را تشویق به آمدن به این سرزمین کردند و به آنها در راستای تسلط بر تمام جوانب زندگی در مقابل فلسطینی‌ها به عنوان صاحبان اصلی این سرزمین کمک کردند.» او در پایان گفت: «اما نخبگان مالاوی متوجه این طرح انگلیس شدند و آن را ناکام گذاشتند و مخالفت‌شان با اتحادیه مالاوی‌ها را که انگلیس برنامه‌ریز آن بود، اعلام کردند. این آغاز کار حزب آمنو بود که مالزی را به مرحله استقلال رساند و انگلیسی‌ها را به رفتن و پایان دادن به استعمارشان در سال ۱۹۵۷ وادار کرد.»
گفتنی است، ماهاتیر محمد، چهارمین نخست‌وزیر مالزی، در سال 1925 متولد شد. او 22 سال و از 1981 تا 2003 نخست‌وزیر باقی ماند تا لقب طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیر مالزی را بگیرد. او در طول دوران نخست‌وزیری خود به عنوان یکی از تاثیرگذارترین رهبران آسیا و یکی از منتقدان جدی «جهانی ‌‌سازی سبک غربی» بود و یکی از عوامل اصلی دگرگونی مالزی و تبدیل این کشور به «مالزی مدرن» محسوب می‌شود.

نظر شما