شناسهٔ خبر: 39216345 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کرونا و کاهش دستمزدها؛ چالش جدید لیگ برتری‌های فوتبال

بعد از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی لیگ‌ها فوتبال در دنیا صحبت‌های زیادی در مورد کاهش قرارداد بازیکنان و کادر فنی وجود دارد اما هنوز خبری از اقدامات تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن در این مورد نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حدود ۲ ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد و این ویروس ورزش ایران را نیز مانند سایر کشور‌های جهان تحت تأثیر قرار داده است و سبب تعطیلی مسابقات و فعالیت‌های ورزشی شده است.

لیگ برتر فوتبال نیز مانند سایر لیگ‌ها و رقابت‌های ورزشی به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده است و آخرین دیدار برگزار شده به ۹ اسفند و هفته بیست و یکم باز می‌گردد؛ پس از آن هیچ مسابقه فوتبالی در ایران برگزار نشده است.

هرچه کرونا کشور‌های بیشتری را درگیر کرد، لیگ‌های فوتبال نیز یکی یکی تعطیل شدند تا تب و تاب مسابقات فوتبال آن هم در هفته‌های پایانی به یک‌باره از بین رفت و ورزش کاملا تعطیل شد.

ماجرای تعطیل شدن لیگ‌های فوتبال و دستمزد بازیکنان

تعطیلی لیگ‌ها درآمدزایی باشگاه‌‌های فوتبال را دچار مشکلات زیادی کرده است و از همین رو خیلی از باشگاه‌ها به دنبال پیدا کردن راهکاری برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های مالی هستند که یکی از این راه‌ها کاهش قرار‌داد بازیکنان و کادر فنی است.

 

از همین رو خبر‌های جالبی به گوش رسید که یکی از آن‌ها موافقت بازیکنان و کادر فنی تیم دورتموند آلمان با کاهش ۲۰ درصدی قراردادشان بود؛ همچنین لیونل مسی خواستار کاهش ۷۰ درصدی رقم قرارداد بازیکنان تیم بارسلونا اسپانیا شده است.

در آسیا نیز صحبت‌های زیادی مبنی بر کاهش دستمزد بازیکنان و کادر فنی تیم‌های فوتبال زده می‌شود و قرار است جلسه‌ای میان مسؤولان AFC و فدراسیون بین‌المللی فوتبال برگزار شود تا درباره اصلاحات آیین نامه‌ای مربوط به شرایط بازیکنان و مربیان و قراردادهای رسمی بین آن‌ها و باشگاه‌ها بحث و بررسی شود.

وضعیت سپاهان و ذوب‌آهن برای کاهش دستمزد‌ها

اصفهان نیز تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن را در سطح اول فوتبال کشور دارد که دچار این مسأله هستند اما هنوز هیچ پیشنهاد یا صحبتی در مورد کاهش قرار‌داد از سوی بازیکنان یا کادر فنی این تیم‌ها زده نشده است.

در تازه‌ترین واکنش‌ها نسبت به این موضوع اما منوچهر نیکفر در مورد کاهش قرار‌داد بازیکنان و کادر فنی تیم‌ها گفته است: موافق این هستیم که فدراسیون و سازمان لیگ جلسه‌ای با حضور نمایندگان باشگاه‌ها برگزار کنند و نظرات باشگاه‌ها در خصوص مسائل مالی را بشنوند و یک راهکار کلی برای تمام کشور اتخاذ کنند.

سرپرست باشگاه سپاهان همچنین بیان داشته است: فیفا درباره مسائل مالی بین باشگاه‌ها و بازیکنان و مربیان می‌تواند راهکاری جهانی برای تمام لیگ‌های مختلف اتخاذ و مشخص کند پرداخت دستمزدها و قراردادهای مالی به چه نحوی باشد.

ذوب‌آهنی‌ها هم احتمالا از این قاعده مستثنی نیستند و با توجه به مشکلات باشگاه در حوزه مالی و پرونده‌های بدهی در فیفا، در صورت شکل گیری یک افتقا همه‌گیر در حوزه دستمزدها، این تصمیم کاهشی درباره بازیکنان دیگر تیم لیگ برتر فوتبال اصفهان هم اتفاق خواهد افتاد.

 

البته با توجه به حضور خارجی‌ها در این تیم باید ساز و کار مناسبی در این باره اتخاذ شود تا دوباره به حجم پرونده‌های شکایت در فیفا اضافه نشود. پرونده‌هایی که چند روز قبل و بعد از موفقیت در پرونده رضا شکاری مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن اصفهان درباره آن‌ها گفته بود: «با پیگیری‌هایی که داشتیم برای حل چندین پرونده بین‌المللی علیه باشگاه، یک تیم کاری منسجم تشکیل دادیم و در نهایت رأی همه پرونده‌های بین‌المللی به نفع ذوب‌آهن صادر شد».

البته اگر تصمیم مسؤولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال کشورمان این باشد که تحت هر شرایطی و حتی با تأخیر زیاد بازی‌های لیگ برتر ادامه پیدا کند و لیگ به پایان برسد، احتمالا نباید منتظر کاهش قراردادی از بازیکنان یا کادر فنی بود.

انتهای پیام/۶۳۰۹۰/ص۱۰/م

نظر شما