شناسهٔ خبر: 39150571 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

از سوی معاونت آموزشی دانشگاه خواجه نصیر؛

تدابیر دانشگاه خواجه‌نصیر در نیمسال جاری اعلام شد / احتمال عدم برگزاری امتحانات پایانی و تعیین نمره نهایی دانشجویان با اساتید

معاونت آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تدابیر خود را برای پیشبرد نیمسال تحصیلی جاری منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی؛ با توجه به پیشنهادنامه ارائه شده وزارت علوم به دانشگاه‌ها، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیر در خصوص نیمسال دوم تحصیلی تدابیر خود را منتشر کرد.

نکات مربوط به برگزاري کلاس ها، حضور فیزیکی در دانشگاه و حضور و غیاب در نیم سال جاري
- احتمال تشکیل کلاس ها به صورت حضوري در ادامه نیم سال جاري بسیار کم است. اغلب دانشگاه ها (در ایران و جهان) خود را براي ادامه نیم سال با استفاده از بسترهاي آموزش غیرحضوري آماده کرده اند. در زمینه تشکیل مجدد کلاس هاي حضوري، تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهیم بود.

- تاکید فعلی بر استفاده از روش هاي آموزش غیرحضوري، به خصوص آموزش برخط (آنلاین)، براي برگزاري کلاس هاي نظري است.
- تلاش دانشگاه بر این است که همه کلاس هاي نظري که تاکنون تشکیل شده اند، صرفنظر از تعداد دانشجویان کلاس، در نیم سال جاري ادامه یافته و در زمان مقرر خاتمه یابند. هر گونه استثنا در این زمینه، از طریق آموزش دانشکده به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.
- تشکیل کلاس هاي غیرحضوري از تاریخ 16 فروردین ماه بر اساس برنامه درسی هفتگی و زمان هاي اعلام شده براي تشکیل کلاس، صورت خواهد گرفت. در مواردي ممکن است که کلاسی بدلیل وجود مشکل فنی، عدم حضور یا آمادگی استاد و یا هر دلیل دیگر، طبق برنامه عادي و اعلام شده تشکیل نشود، در چنین حالاتی کلاس هاي جبرانی پیش بینی و برگزار خواهند شد.
- کلاس هاي جبرانی، مربوط به گذشته یا به علت عدم تشکیل برخی جلسات در آینده، با هماهنگی بین استاد درس و دانشجویان، برنامه ریزي و برگزار خواهند شد.
- تشکیل کلاس هاي جبرانی در روزهاي تعطیل نیز بلامانع است.
- اگر چه اساتید محترم تلاش خواهند کرد که کلاس ها راس ساعت مقرر شروع شود و تعطیلی هاي احتمالی کلاس را پیشاپیش اطلاع رسانی خواهند کرد، اما احتمال تاخیر ناخواسته در شروع کلاس، به دلایل مختلف، وجود دارد. به همین دلیل، از دانشجویان عزیز درخواست می شود که در زمان رسمی کلاس در دسترس مانده و منتظر تماس یا اعلام وضعیت کلاس از سوي استاد درس باشند.
- حضور مرتب در جلسات درس و حفظ تمرکز در زمان ارائه آموزش هاي غیرحضوري، ممکن است دشوارتر از کلاس هاي حضوري باشد. از دانشجویان گرامی درخواست می شود که با جدیت و نظم مضاعف، به حفظ کیفیت آموزش کمک نمایند و از غیبت هاي متوالی در جلسات درس اجتناب نمایند.
- تا اطلاع ثانوي، مراجعه دانشجویان به اماکن دانشگاه و حضور فیزیکی در هریک از واحدها و مراکز وابسته به آن ممنوع میباشد.
- بروز برخی مشکلات پیش بینی نشده در شرایط خاص نیم سال جاري، دور از انتظار نیست. صبوري، متانت و همراهی خوشبینانه دانشجویان عزیز، براي به حداقل رساندن مشکلات در فرآیند تحصیلی آنان در این نیم سال، ضروري و موجب امتنان است.

نکات مربوط به برگزاري امتحانات پایان نیمسال
- تمایل و امید معاونت آموزشی دانشگاه این است که امتحانات پایان نیم سال بصورت حضوري برگزار شوند.
- با توجه به اینکه تاریخ از سرگیري فعالیت هاي عادي (حضوري) در دانشگاه در نیمسال 982 مشخص نیست، ممکن است امکان برگزاري جلسات امتحان پایان نیم سال به صورت حضوري وجود نداشته باشد.
- در صورتی که امکان برگزاري امتحانات در پایان نیم سال به صورت حضوري وجود نداشته باشد، ممکن است نمرات مربوط به تکالیف، پروژه ها، آزمون هاي غیرحضوري کوتاه و قضاوت کلی استاد در طول نیم سال، براي تعیین نمره نهایی مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین به دانشجویان توصیه می شود که مشارکت فعال و موثري در کلاس هاي غیر حضوري داشته باشند.

نکات مربوط به تغییر تقویم آموزشی، حذف درس و مرخصی بدون احتساب در نیمسال جاري
- در شرایط فعلی به نظر می رسد که امکان اتمام نیم سال 982 با تاخیر حداکثر 2 یا 3 هفته اي وجود دارد. دلیل اصلی تاخیر احتمالی نیز ایجاد فرصت براي تشکیل کلاس هاي جبرانی در برخی دروس است که به هر دلیل از برنامه درسی عقب هستند.
- با توجه به شرایط خاص این نیم سال، دانشجویان کارشناسی می توانند حداکثر تا 2 درس را بدون توجه به کف واحدهاي مورد نیاز تا پایان اردیبهشت ماه حذف نمایند.
- با توجه به شرایط خاص این نیم سال، دانشجویان دوره هاي تحصیلات تکمیلی می توانند حداکثر یک درس را بدون توجه به کف واحدهاي مورد نیاز تا پایان اردیبهشت ماه حذف نمایند.
- با توجه به فراهم بودن زیر ساخت هاي آموزش غیرحضوري و تسهیلات آموزشی پیش بینی شده در نیم سال جاري، استفاده از مرخصی بدون احتساب طبق روال قبل منوط به ارائه دلایل و مدارك موجه و اقدام از طریق کمیسیون موارد خاص است. به عبارت دیگر، شیوع ویروس و شرایط فعلی کشور به تنهایی دلیل قابل قبولی براي اعطاي مرخصی بدون احتساب نخواهد بود، هر چند که درخواست هاي دانشجویان ساکن در نقاط محروم یا به شدت آلوده و دانشجویانی که خود یا خانواده هاي آنان درگیر بیماري شده اند، با انعطاف و توجه بیشتري رسیدگی خواهد شد.

نکات مربوط به برگزاري آزمون جامع و دفاعیه ها (پروژه، پایان نامه، پروپوزال و رساله)
- امتحان جامع دانشجویان دکترا در نیم سال دوم به طور معمول در اردیبهشت ماه انجام می شود. در نیم سال جاري، این آزمون در اولین فرصت ممکن تا قبل از پایان شهریورماه برگزار خواهد شد.
- در مورد دفاعیه ها ترجیح آنست که جلسات به صورت حضوري و در اولین زمان ممکن تا قبل از پایان شهریور برگزار شوند. مساعدت هاي قانونی لازم براي تحقق این امر تا حد ممکن از طرف آموزش دانشگاه بعمل می آید.
- در موارد خاص و ضروري، به تشخیص شوراي دانشکده و تایید تحصیلات تکمیلی دانشگاه، برگزاري جلسه دفاع به صورت غیر حضوري (الکترونیکی) با رعایت کلیه ضوابط مربوطه مجاز خواهد بود. در این حال، جلسه دفاع غیرحضوري باید با استفاده از سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه و تحت نظر نماینده تحصیلات تکمیلی برگزار و نسبت به ضبط جلسه و ارائه آن به آموزش دانشکده نیز اقدام شود. مسئولین آموزش دانشکده، راهنمایی هاي لازم را در این زمینه بعمل خواهند آورد.
- جلسه دفاع از پایان نامه دانشجویان کارشناسی ارشدي که مجوز دفاع تا پایان اسفندماه سال گذشته را داشته ولی موفق به دفاع نشده اند می تواند به صورت غیر حضوري و به ترتیبی که در بند قبل ذکر شد برگزار شود.
- به منظور اطمینان از کسب آمادگی هاي لازم براي برگزاري دفاعیه هاي غیرحضوري در موارد مقتضی، برگزاري دفاعیه در نخستین هفته شروع به کار دانشگاه پس از تعطیلات نوروز، مجاز نمی باشد.

نکات مربوط به کلاس هاي عملی و نظري-عملی
- برگزاري کلاس هاي عملی تا اطلاع ثانوي مجاز نمی باشد.
- تلاش خواهد شد تا کلاس هاي عملی نیم سال جاري بصورت فشرده تا قبل از پایان شهریور ماه ارائه شوند.
- نمره دروس عملی در صورت لزوم و تا تعیین تکلیف نهایی بصورت "ناتمام" در کارنامه درج خواهد شد.
- در مورد دروس نظري - عملی نیز تلاش خواهد شد تا بخش عملی و یا کلیه جلسات این کلاس ها بصورت فشرده تا قبل از پایان شهریور ماه ارائه شوند. نمره این دروس نیز در صورت لزوم و تا تعیین تکلیف نهایی بصورت "ناتمام" در کارنامه درج خواهد شد.
- دروس کارآموزي و کارورزي دانشجویانی که در نیم سال جاري ثبت نام نموده اند در صورتیکه تا پایان امتحانات این نیمسال به اتمام نرسد، بصورت ناتمام در نظر گرفته شده و اجازه خواهند داشت که پس از عادي شدن شرایط به انجام رسانند.
- ارائه شفاهی سمینارهاي کارشناسی ارشد که معمولا بصورت حضوري و در انتهاي نیم سال صورت می گرفت، در اولین فرصت ممکن تا قبل از پایان شهریورماه برگزار خواهد شد. در نتیجه، در صورت لزوم، نمره درس سمینار تا زمان انجام ارائه هاي شفاهی بصورت "ناتمام" در کارنامه درج خواهد شد.

نکات مربوط به ترم تابستان و دروس معرفی به استاد
- با توجه به ابهامات موجود، تاکنون تصمیمی در مورد برگزاري ترم تابستان در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اتخاذ نشده است.
- تصمیم گیري در مورد برگزاري احتمالی ترم تابستان و چگونگی اجراي آن براي دروس دوره کارشناسی، پس از انجام بررسی هاي لازم صورت گرفته و به اطلاع عموم خواهد رسید.
- به منظور مساعدت با دانشجویانی که لازم است تا پایان شهریور ماه فارغ التحصیل شوند، به دانشکده ها اجازه داده شده که تا حداکثر 4 درس یک دانشجوي کارشناسی را بصورت معرفی به استاد قبول نمایند. تشخیص و تصمیم گیري در این خصوص با توجه به شرایط دانشجو و نیز محدودیت هایی که ابلاغ شده است، در اختیار شوراي دانشکده خواهد بود.

نکات مربوط به برگزاري آزمون هاي مقاطع تحصیلی بالاتر
- هر گونه خبر جدید در باره آزمون هاي کارشناسی ارشد و دکترا در سایت دانشگاه اطلاع رسانی خواهد شد.
- اخبار و دستورالعمل هاي مرتبط با تسهیلات استعداد درخشان و پذیرش هاي بدون آزمون، در سایت دانشگاه اطلاع رسانی خواهد شد.
- علیرغم اعلام قبلی در خصوص فعال شدن سامانه آموزشی گلستان براي ارسال درخواست هاي پذیرش بدون آزمون از تاریخ 16 فروردین ماه، با توجه به بروز مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، آمادگی لازم براي ارائه خدمات الکترونیکی در تاریخ مذکور وجود نخواهد داشت. اطلاعات مورد نیاز متقاضیان در خصوص نحوه دریافت گواهی هاي لازم براي شرکت در فرآیند هاي پذیرش بدون آزمون در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا متعاقبا اعلام خواهد شد.

نکات مربوط به میهمانی و سنوات مجاز تحصیل
- با توجه به توصیه ها و دستورالعمل هاي معاونت محترم آموزشی وزارت عتف، دانشجویان مناطقی از کشور که دسترسی مناسبی به اینترنت نداشته و یا به هر دلیل موجه دیگر امکان استفاده از زیرساخت هاي آموزش غیرحضوري دانشگاه را ندارند، می توانند در صورت مساعد بودن شرایط دانشگاه هاي محل سکونت خود، متقاضی میهمانی در دانشگاه هاي آن محل شوند. جزئیات و چگونگی استفاده از این تسهیلات توسط دانشجویان متقاضی، ظرف هفته آینده اطلاع رسانی خواهد شد.
- دانشجویانی که به علت مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و تغییر رویه هاي عادي دانشگاه، در انجام بخش هایی از برنامه تحصیلی خود مطابق با مقررات عادي آموزش با مشکل مواجه شوند مورد حمایت آموزش دانشگاه بوده و مساعدت لازم به آنها در چارچوب اختیارات قانونی و مجوزهاي داده شده به دانشگاه، انجام خواهد گرفت. از جمله می توان به مشکلاتی نظیر اتمام سنوات مجاز تحصیل، عدم ارائه مدرك بسندگی زبان در دوره دکترا، عدم اتمام پروژه، پایان نامه یا رساله در زمان مقرر، عدم دفاع از پروپوزال و امثال این موارد اشاره کرد. در شرایط فعلی نمیتوان با دقت و اطمینان در باره جزئیات این موارد اظهارنظر کرد، اما به
دانشجویان عزیز این اطمینان داده می شود که حفظ سلامت جسمی و روحی آنان در این شرایط در اولویت مطلق بوده و پس از آن، حفظ کیفیت آموزشی و رفع مشکلات اداري و آموزشی دانشجویان مورد نظر و توجه مسئولین دانشگاه است.

نکات پایانی
- با توجه به ابهامات فراوان موجود در ارتباط با عوارض و تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر فعالیت هاي بخش هاي مختلف کشور، ممکن است به تغییر و تکمیل برخی تصمیمات قبلی، اعلام تصمیم در مواردي که هنوز بلاتکلیفی وجود دارد، و حتی لغو برخی تصمیمات نیاز باشد.
- همچنین ممکن است در جریان انجام فعالیت ها در ادامه نیم سال، سوالاتی بوجود آمده یا پیشنهادات مفیدي در اختیار معاونت آموزشی قرار گیرد که نیاز به طرح مسائل و تصمیم گیري هاي جدید باشد. 
- با توجه به موارد فوق، تلاش خواهد شد تا نسخه هاي به روز شده این اسلایدها در فواصل زمانی مناسب تهیه و در اختیار دانشجویان محترم قرار گیرد.
- دانشجویان محترم می توانند سوالات یا نگرانی هاي خود را از طریق ایمیل با آموزش دانشکده ها یا مدیریت هاي ذیربط در میان بگذارند. همچنین، کانال هاي ارتباطی روابط عمومی دانشگاه و سایر شبکه هاي اجتماعی مورد استفاده و معتبر در دانشگاه نیز می تواند براي طرح سوالات احتمالی و یا ابراز نظر، مورد استفاده قرار گیرد.

نظر شما