شناسهٔ خبر: 39149519 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

لزوم برطرف کردن موانع کسب و کار؛ جهش سرمایه‌گذاری و صادراتی در راستای جهش تولید است

فراهم کردن بسترهای سهولت تولید و برطرف کردن موانع تولید از جمله مواردی است که برای تحقق جهش تولید در استان فارس لازم و ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، بعدازظهر امروز نخستین جلسه مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به همراه ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور دستگاه‌های مختلف استان فارس تشکیل شد. 

حسن نوروزی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس در ابتدای جلسه به تشکیل سند جهش تولید در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در سطح استان فارس نیز برای اینکه جهش تولید محقق شود باید دستورالعملی با 3 اولویت تهیه شود. 

وی با بیان اینکه نخستین اولویت شناسایی و تعیین فعالیت‌های اقتصادی است، گفت: در گام دوم باید ملاحظات تدوین پروژه‌ها لحاظ شود و در گام سوم فرم‌های پیشنهادی پروژه‌ها از سوی دستگاه‌های مختلف تکمیل و به ستاد کشوری ارسال شود. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با بیان اینکه پروژه‌های جهش تولید با اقتصاد مقاومتی متفاوت است، افزود: پروژه‌های اقتصاد مقاومتی به مسائل و منابع استانی متکی است اما در جهش تولید باید پروژه‌هایی تعریف شوند که بتوانند از اعتبارات و منابع ملی استفاده کنند. 

نوروزی با بیان اینکه در تحقق جهش تولید از منابع باقی مانده استفاده می‌شود، بیان کرد: منابع جذب نشده تبصره 18، باقی ماندن منابع اشتغال روستایی و دیگر منابع که از صندوق توسعه ملی اجازه برداشت می‌گیرند در تحقق جهش تولید به کار گرفته می‌شوند. 

وی با بیان اینکه پروژه‌های معرفی شده از سوی دستگاه‌ها باید ویژگی‌هایی داشته باشند، تصریح کرد: نخست آنکه این پروژه‌ها باید به تولید و جهش آن منجر شود یعنی تولیدی و افزایشی در این پروژه‌ها متصور باشد مانند سد هایقر در استان فارس. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با اشاره به دیگر ویژگی‌های این پروژه‌ها گفت: پروژه‌های معرفی شده باید متکی به داخل و امکانات داخلی باشد و از ظرفیت‌های راکد در آن استفاده شود. 

نوروزی افزود: دستگاه‌های اجرایی استان باید تا 16 فروردین پروژه‌ها را معرفی کنند تا به ستاد کشوری معرفی شود. 

رفع موانع تولید راهکار اصلی برای تحقق جهش تولید است 

بابک دایی، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان فارس درباره مباحث مطرح شده در جلسه اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه در سطح کلان کشور نگاه دولتی به تولید دارد در حالی که ما باید ابتدا شرایط و موانع کسب و کار و تولید را برطرف کنیم تا جهش تولید رخ دهد. 

وی با بیان اینکه پروژه‌های دولتی که اعتبارات دولتی دارد؛ در حال انجام است، گفت: جهش تولید زمانی رخ می‌دهد که سهولت فضای کسب و کار برای تولید بخش خصوصی که بیش از 80 درصد (GDP) تولید ناخالص داخلی کشور را دارد، رخ دهد. 

دایی افزود: ما اگر تولید بخش خصوصی را بتوانیم سودآور کنیم، هزینه‌های گزافی را که به تولید تحمیل می‌کنیم را کم کنیم تا سرمایه‌گذار به راحتی بیاید و کار کند تولید رشد می‌کند. 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس بیان کرد: اگر تولید مولد در استان ما رونق پیدا کند و از دلالی و سوداگری سودش بیشتر باشد جهش تولید رخ میدهد اما اگر دلالی سودآورتر باشد تولید شکل نخواهد گرفت. 

دایی با بیان اینکه بهتر است بسترهای سهولت تولید را در سال 99 را فراهم کنیم، عنوان کرد: یکی از آنها مقررات‌زدایی است سرمایه‌گذار را 6 ماه معطل نکنیم تا یک برق یا آب بدهیم یا مشکل زمینش را حل کنیم. 

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود 2 چالش کلیدی در اقتصاد داریم، گفت: یکی تحریم‌های ظالمانه و یکی بیماری کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و استان فارس است؛  50 درصد (GDP) تولید ناخالص داخلی استان فارس در بخش خدمات است که به طور کلی از کار افتاده است. 

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان فارس خاطرنشان کرد: باید از تولید مولد حمایت کنیم و بدانیم که با شیوه تولید سنتی به جایی نمی‌رسیم باید بر کسب و کار نوین تمرکز کنیم باید تسهیلات بانکی فقط به بخش تولید اختصاص پیدا کند. 

دایی با بیان اینکه برای اینکه جهش تولید رخ دهد باید جهش چند برابری کار کردن نیز انجام شود، تصریح کرد: به شیوه سنوات گذشته اگر کار کنیم جهش تولید رخ نمی‌دهد. 

وی اظهار داشت: دومین عامل جهش سرمایه‌گذاری است پس از آن باید جهش صادراتی را داشته باشیم این سه پله برای تحقق جهش تولید لازم است. 

انتهای پیام/424 / ت

نظر شما