شناسهٔ خبر: 39147250 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پیام‌هایی برای درگذشت ثریا قزل‌ایاغ

ندا ولی‌پور

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و علی‌اصغر سیدآبادی در پیام‌های جداگانه درگذشت ثریا قزل‌ایاغ را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در پیامی درگذشت ثریا قزل‌ایاغ را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است: 

«ثریا قزل‌ایاغ نازنین دیگر نیست
تا بگوید، تا بگوید یک جهان عشق به کتاب دارد 
در کتاب زاده شده است و با کتاب زنده است
و همیشه کودک کتاب است و کتاب کودک است
ثریا قزل ایاغ دیگر نیست
او که پیامبری برای کتاب کودک بود 
و آن را چون همه پیامبران کتاب کودک، ترویج می کرد
با آگاهی و دانش. 
این تنها یکی از سیماهای وجود او بود
او بانویی آزاده بود که در همه عمر در حسرت جهانی آزاد و آباد زیست
و تلخ ترین روزهای زندگی اش بی گمان
پاییز و زمستان سال ۹۸ بود
ثریا قزل ایاغ نازنین دیگر نیست که 
با آن آوای گرم 
روز جهانی کتاب کودک را به همه ما شادباش بگوید
یادت سبز در برگ برگ کتاب های کودک و کودکانی که برای بهزیستن شان از جان مایه گذاشتی»

 علی‌اصغر سیدآبادی - نویسنده ادبیات کودک و نوجوان و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی -  هم در پی درگذشت این نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک نوشت: «بزرگ‌زنی در سکوت

ثریا قزل‌ایاغ، پژوهشگر و نویسنده و مترجم و چهره‌ موثر اما بی‌سر و صدای ادبیات کودکان ایران در روز جهانی کتاب کودک از میان ما رفت. سال ۱۳۷۷دبیری بخش کودک و نوجوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با من بود. پیش از آن داوران کتاب سال را حلقه‌ بسته‌ای تشکیل می داد. پیشنهاد دادم که آن حلقه را بازتر کنیم و پذیرفته شد و از خانم قزل‌ایاغ هم برای داوری دعوت کردیم و او پذیرفت.  برای من ۲۷ ساله نشست‌های داوری فرصتی برای آشنایی و آموختن از او بود. تسلط او به ادبیات کودک و نوجوان در میان کسانی که می‌شناختم و انصافش در داوری شگفت‌انگیز بود. چند ماه بعد در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان که من هم عضو هیات مدیره‌اش بودم، جشنواره بزرگ برگزیدگان ادبیات کودک و نوجوان ایران آغاز به کار کرد. داوران آن جشنواره با رای مستقیم اعضا انتخاب می‌شدند و ثریا قزل‌ایاغ یکی از کسانی بود که با رای بالایی به عنوان داور انتخاب شد.....»

ثریا قزل ایاغ (بهروزی) - نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، پژوهشگر و مترجم - زاده ۵ دیماه ۱۳۲۲ در محله دولت تهران بود که روز صبح روز چهاردهم فروردین ماه از دنیا رفت.


 از آثار او می‌توان به «ادبیات کودکان: تولد تا سه سالگی (خواندن و کتاب ...)» تهران، ، «ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن»، «پرنیان و آب: با لالایی‌ها تا سرزمین خواب»، «خواندن با کودک از تولد تا سه‌ سالگی»،« راهنمای بازی‌های ایران» با همکاری شهلا افتخاری. «لالایی‌ها و ترانه‌های نوازشی از تولد تا سه سالگی»، «شناخت ادبیات کودکان: گونه‌ها و کاربردها از منظر چشم کودک» اثر دانا نورتون و ساندار نورتون، «قصه‌گویی و نمایش خلاق» از  دیویی دبلیو چیمبرز، «نقش کتاب‌های کودکان در همسان‌سازی کودکان معلول» از توردیس اورجایستر. «نوادرالمشاغل» از چستون،  «نوشتن برای کودکان: کتاب دستی نویسنده» از مارگرت کلارک،  «آتش یخ‌زده: قصه‌ای از پایداری» از جیمز هوستون، «موج بزرگ: زندگی از مرگ قوی تر است» از  پرل س. باک و «فریاد مرا بشنو» از میلررد د تایلور اشاره کرد.
انتهای پیام

نظر شما