شناسهٔ خبر: 39143732 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حسن بلخاری:

صبر، توکل، امید و نشاط، ارکان اساسی غلبه بر درد و رنج‌ها هستند

تهران- ایرنا- نویسنده و پژوهشگر کشور با تاکید بر آنکه انسان‌ها با صبر، توکل، امید و نشاط باید تلاش کنند بر دردها و رنج‌ها فائق شوند، تصریح کرد: آنچه که بسیار مهم است امیدواری، تلاش و توکل ماست و یقین مطلق بدانیم که این روزهای توام با درد را انشاءالله با سلامتی و توفیق پشت سر خواهیم گذاشت.

صاحب‌خبر -

شیوع ویروس کرونا تجربه متفاوتی از زیست و زندگی را برای انسان‌های سراسر جهان به‌وجود آورده است. تجربه‌ای که این روزها از آن به‌عنوان قرنطینه خانگی یاد می‌شود.

به گفته کارشناسان امر درمان در مسیر مبارزه با این ویروس یعنی کادر درمان، پرشکان و پرستاران متعهدی که با تعبیر واژه ایثار و از جان گذشتگی به شکل خستگی‌ناپذیر در خط مقدم مبارزه در حال مجاهدتی بی‌مثال هستند؛ برای تحقق شعار شکست کرونا یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌تواند به قطع زنجیره شیوع این ویروس مرگ‌بار منتج شود در خانه ماندن است.

تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کنار تعطیلی بسیاری دیگر از فعالیت‌هایی که زیست اجتماعی انسان‌ها را معنا می‌داد، اتفاقی است که طی بیش از یکی، دو ‌ماهه اخیر جامعه ایران را همراه خود کرده است؛ به‌ویژه در این ایام که درحال سپری کردن روزهای نوروز باستانی ۱۳۹۹ هستیم. تلاش تمام آحاد جامعه برای تحقق شعار شکست دادن کرونا از یک‌سو و ازسوی دیگر برنامه‌ریزی مسئولان و دست‌اندرکاران کلان کشور در مسیر متوقف کردن زنجیره شیوع کرونا و بازگشت فضای زیست اجتماعی به حالت عادی از مهم‌ترین اتفاقات و برنامه‌هایی است که در دستور کار تمامی مسئولان قرار گرفته است.

تردیدی در این مهم وجود ندارد که برای به بار نشستن تلاش مسئولان، اتحاد؛ همدلی و همراهی آحاد مردم از مهم‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند به تسریع قطع زنجیره شیوع کرونا و شکست دادن این ویروس مرگ‌بار در جامعه منتج شود.

در راستای فعالیت تمام دست‌اندرکاران، برنامه ریزان و متولیان کلان بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه، اهالی فرهنگ و هنر از نویسندگان و شاعران گرفته تا مترجمان، منتقدان و پژوهشگران نیز دست در دست یکدیگر دادند تا با همراهی پویش‌های اجتماعی شکل گرفته در مسیر شکست این ویروس هم سهم و دین خود را ادا کنند و از دیگر روی همراهی خود با آحاد مردم جامعه را این‌بار در قامت و جبهه‌ای دیگر به اثبات رسانند.

اهالی فرهنگ و هنر با همراهی خانه کتاب به‌عنوان بازوی فرهنگی یار مهربان در حوزه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با راه‌اندازی دو پویش #تندرست_باش_ای_ایران و #بهار_نزدیک_است؛ طی روزهای پایانی اسفند ماه و آغاز تعطیلات نوروزی ۱۳۹۹ تلاش کرده‌اند تا با صحبت‌ها، پیام‌ها و یا دل‌نوشته‌هایی علاوه بر ادای سهم خود در تحقق هرچه بیشتر دعوت مردم به خانه ماندن و گسترش و توسعه پویش‌های نام‌برده مشارکت هرچه بیشتر آحاد مردم را برای صرف فعل اتحاد و همدلی در مسیر شکست دادن ویروس کرونا در کشور ادا کنند.

یکی از این افراد دکتر حسن بلخاری نویسنده، پژوهشگر و استاد در زمینه فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی و حکمت شرق کشورمان است. بلخاری با پیوستن به دو پویش #تندرست_باش_ای_ایران و #بهار_نزدیک_است؛ پیام خود را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از یک‌سو و ازسوی دیگر در فضای مطبوعاتی منتشر کرده است. او در این پیام آورده است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم؛ از متن آیه‌های شریفه قرآن؛ به بخشی از آنها که بشارت به صبرکنندگان است تاکید می‌کنم... در اینکه جهان بشر و جهان انسانی پر از درد است در آن تردیدی نیست؛ اما آنچه که مهم است آن است که انسان‌ها با صبر، توکل، امید و نشاط باید تلاش کنند بر این دردها و رنج‌ها فائق شوند. آنچه که بسیار مهم است امیدواری ما، تلاش ما و توکل ماست و یقین مطلق بدانیم که این روزهای توام با درد را انشاءالله با سلامتی و توفیق پشت سر خواهیم گذاشت مثل بسیاری از بلایا و دردهایی که بوده و پشت سر گذاشته‌ایم.

مروری بر کارنامه فرهنگی بلخاری

حسن بلخاری قهی متولد ۱۳۴۱ در اصفهان؛ نویسنده، پژوهشگر و استاد ایرانی فعال در زمینه فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی و حکمت شرق است. وی در حال حاضر رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران است و به عنوان استاد تمام، مدیریت گروه مطالعات عالی هنر در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران را بدعهده دارد.

بلخاری در آذرماه ۱۳۹۸ به عنوان پژوهشگر برجسته دانشگاه تهران و در آذرماه ۱۳۹۴ به عنوان پژوهشگر برتر کشوری در رشته هنر و معماری و نیز در آذر ماه ۱۳۹۵ به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه تهران برگزیده شد.

ریاست گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر، عضویت در گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر، عضویت در هیات امنا و شورای عالی سیاستگذاری دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان و ریاست کار گروه هنر و معماری کمیته علم و فن آوری آستان قدس رضوی از دیگر مسئولیت‌های دکتر بلخاری است.

وی همچنین در بهمن ماه ۱۳۹۸ با حکم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عضویت شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی کشور درآمد. وی در سال ۱۳۹۰ به عنوان چهره ماندگار شهر تهران انتخاب شد.

حیطه اصلی مطالعات و تحقیقات دکتر بلخاری، در زمینه فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی، مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی و حکمت هنر شرق است که در این زمینه‌ها بیش از ۳۰ کتاب تألیف و ترجمه کرده‌است؛ همچنین بیش از ۱۵۰ مقاله پژوهشی علمی فارسی و لاتین در نشریات و همایش‌های داخلی و بین‌المللی به چاپ رسانده ‌است.

اسرار مکنون یک گل (تأملی در مبانی حکمی نیلوفر مقدس در آیین هنر و معماری شرق) انتشارات فرهنگستان هنر، آشنایی با فلسفه هنر، جامعه‌شناسی اخلاقی هنر و سرگذشت هنر در تمدن اسلامی (موسیقی و معماری)، هر سه از نشر سوره مهر، بطن متن (قرآن، تاویل و هرمنوتیک)، تهاجم یا تفاوت فرهنگی و در دایره معنا (شرح آیات معنوی در ابیات مثنوی) هر سه اثر از نشر حسن‌افرا، دیده و ایده (جایگاه مذهب و ارزش‌ها در فیلم‌های سینمایی) چاپ بنیاد سینمایی فارابی و در باب زیبایی، زیبایی‌شناسی در حکمت اسلامی و فلسفه غربی، انتشارات دانشگاه تهران از جمله مهمترین آثار تالیفی و ترجمه شده به قلم دکتر بلخاری شناخته می‌شوند.

نظر شما