شناسهٔ خبر: 39120339 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد

مهار سیل کرونا در سیزده بدر/ سبزه های گره خورده در خانه می ماند

با اقدامات ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا تمامی تفرجگاه های استان گلستان در روز طبیعت تعطیل شد و ۳۲۷ ایستگاه به منظور جلوگیری از تردد خودروها در ورودی تفرجگاه ها ایجاد شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان ،   گرگان- داود خاندوزی؛ زیبایی نوروز 99 زیر خرمن ها ترس و اضطراب از بیماری کووید19 دیده نشد و این موضوع باعث شد که هم سنت ها و هم دید و بازدیدهای نوروزی تحت الشعاع کرونا قرار گیرد.

 

مردم هم درک کردند که شادی زودگذر هیچ گاه جای سلامتی را نخواهد گرفت از این رو نوروز تا جایی که ممکن بود در خانه ها ماندند.

 

اما عده ای هم بودند که از وعده های دو هفته ای پایان شیوع ویروس کرونا مسئولان خسته شدند و دل به دریای حوادث زدند و قرنطینه را شکستند و عده ای نیز بیان می کنند که در روز طبیعت که همان سیزده فروردین است باید به دل طبیعت بروند، اما پرسه زدن در کوچه و پس کوچه های مرگ به چه قیمتی است و والدین  باید بدانند که سلامت خود و خانواده را به چه چیزی در روز سیزده بدر معاوضه می کنند.

 

سیزده بدر (سیزدهمین روز فروردین) از جشن های نوروزی به شمار می رود و این روز در تقویم به روز طبیعت نیز نامگذاری شده‌ است، برخی بر این اعتقاد هستند که در این روز برای اینکه نحسی دامن آنها را نگیرد باید از خانه بیرون بروند و به دل طبیعت بزنند.

 

همچنین بیان می شود که نیاکان ما پس از دوازده روز جشن که یادآور دوازده ماه سال است در روز سیزده فروردین که پایان جشن بزرگ نوروز به شمار می رفت به بدرقه آن می پرداختند و به دل طبیعت می رفتند.

 

از سویی دیگر این روز را روز طبیعت می نامند چرا که در این روز باید در کنار بهره برداری از طبیعت زیبا و آب و هوای نیکو، سعی بر این داشته باشیم که در حفظ طبیعت خدادادی نیز کوشا باشیم، موضوعی که در روز سیزده بدر هیچگاه مورد توجه قرار نگرفت و شاید امسال مردم با نرفتن به دل طبیعت بتوانند به هدف نامگذاری این روز کمک کنند.

 

این روز با سنت هایی نیز مثل گره زدن سبزه و  سبزه به رود سپردن، خوردن کاهو  و سکنجبین، پختن خوراک‌ های گوناگون به ویژه آش رشته و به ویژه در مناطق کردنشین پرتاب ۱۳ عدد سنگ همراه است که هر یک برگرفته از سنت خاصی است.

 

آن چیزی که مشخص است بخشی از اهمیت سیزده بدر بر اساس خرافات و بخشی دیگر بر اساس سنت است، سنتی که بخشی از آن اجرا می شود و در سالجاری با توجه به شیوع ویروس کرونا این سنت ها به خاطر سلامتی مردم کنار گذاشته شد.

 

بنا به گفته مسئولان تدابیر اتخاذ شده در این مدت و همکاری مردم با مصوبات ستاد استانی مقابله و پیشگیری از کرونا باعث شده که روند  رشد شیوع ویروس به صورت نزولی شود.

 

*سیزده بدر بمب خطرناک انتشار ویروس کرونا 

اما از نگاه مسئولان امر سیزده بدر یا روز طبیعت مثل بمب خطرناک برای انتشار ویروس کرونا می ماند که اگر مردم در این روز اهتمام لازم را نداشته باشند ممکن است در شلوغی های این روز دوباره اپیدمی بیماران کرونایی به سراغ استان گلستان بیاید.

 

«های حق شناس» در این باره می گوید: چنین اتفاقی می تواند منجر به آن شود که یک درصد جمعیت استان گلستان مبتلا به کرونا شوند که معادل 20 هزار نفر است.

 

استاندار گلستان بیان کرد: همه توان خود را برای مقابله با کرونا به کار گرفتیم ولی تنها یک هزار تخت خالی برای بیماران در بیمارستان ها وجود دارد و بروز چنین اپیدمی باعث می شود که ارائه خدمات درمانی سخت شود.

 

از سویی دیگر در ستاد مقابله و پیشگیری شیوع ویروس کرونا نیز اقدامات سخت گیرانه برای کنترل مردم در این روز در نظر گرفته شده است.

 

حق شناس یادآور شد: بر اساس مصوبه ستاد استانی مقابله و پیشگیری از کرونا و به دستور استاندار گلستان همه پارک ها و تفرجگاه ها و اماکن طبیعت گردی در استان تعطیل خواهد بود.

 

وی افزود: باید تدابیری اتخاذ شود تا خودروهایی که در روز طبیعت بیرون می آیند جریمه شوند چرا که 10 هزار خودرو جریمه شود بهتر از فوت یک گلستانی بر اثر بیماری کووید۱۹ است.

 

استاندار گلستان تاکید کرد: ورودی  و خروج خودروها به شهرها و تفرجگاه ها در روز طبیعت ممنوع است و نباید اجازه دهیم هیچ خودرویی در تفرجگاه ها تردد داشته باشد.

 

*مسدود شدن ۱۷ تفرجگاه با همکاری ۴۵ اکیپ جنگلبانی و انتظامی 

«ابوطالب قزلسفلو»، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با تاکید بر مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا می گوید: بسته شدن ورودی تفرجگاه ها از چند روز گذشته در دستور کار قرار گرفته و تردد هر گونه وسایل نقلیه ممنوع شده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان از مسدودسازی 17 تفرجگاه با همکاری 45 اکیپ جنگلبانی و انتظامی برای پیشگیری از شیوع کرونا خبر داد و گفت: تمامی ورودی پارک ها  و راه های ارتباطی در جنگل ها مسدود شده است.

 

از سویی دیگر فرماندار هر شهرستان نیز مسئول بسته شدن تفرجگاه ها هستند.

 

*محدودیت محور ناهارخوران و هزارپیچ در گرگان

«محمد حمیدی» فرماندار مرکز استان گلستان در این خصوص می گوید: در روزهای گذشته ورودی محورهای النگدره و هزارپیج را محدود کردیم و  همچنین از روز گذشته محور ورودی ناهارخوران نیز محدود شده است.

 

حمیدی بیان کرد: تفرجگاه های روستایی نیز با همکاری دهیاران و بخشداری ها مسدود شده است و انتظار داریم که مردم در این راستا همکاری کنند.

 

«علی نصیبی» در این باره می گوید: ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا در 10 فروردین تشکیل جلسه داد پس از آن به فوریت این مصوبه را به تمامی بخشداران استان ارسال کردیم.

 

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان ادامه داد: تا ساعت 16 روز یازدهم فروردین تمامی مسیرها به سمت تفرجگاه ها اعم از آب بندان، جنگل و مراتع و پارک ها توسط دهیاری ها و شوراهای روستایی با همکاری دیگر نهادها مسدود می شود.

 

نصیبی افزود: تاکید ما بر این بود که این مسیرها به گونه ای مسدود شود که عبور فرد و خودرو از آن ممکن نباشد.

 

*ایجاد ۳۲۷ ایستگاه و  مسدود شدن تمامی تفرجگاه های روستایی گلستان

وی گفت: با توجه به پراکندگی روستاها به ویژه روستاهای دامنه جنوبی که به جنگل متصل هستند و روستاهای شمالی که به مراتع و آب بندان ها متصل می شود این اقدام کار بسیار سخت و گسترده ای بود.

 

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان ابراز داشت: اطلاعاتی که در اختیار داریم 327 ایستگاه در دهیاری ها و شوراها و پایگاه بسیج و هلال احمر ایجاد شده و موانع به وجود آمده و علائم نیز نصب شده است.

 

نصیبی خاطرنشان کرد: به دهیاری ها و شوراهای روستایی تأکید کردیم تکریم و رعایت احترام مردم را در دستور کار قرار دهند و خوشبختانه تاکنون هیچ مشکلی در این زمینه پیش نیامده است.

 

وی گفت: ضمانت قانونی برای چنین اقداماتی از سوی دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها با دستور استاندار، مصوبه ستاد استانی مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و ابلاغیه جمالی نژاد، معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور  است.

 

وی ابراز داشت: از اهالی روستاهای استان از نوکنده تا مراوه تپه درخواست می کنم روز طبیعت در خانه بمانند چراکه اگر مسائل پیشگیرانه رعایت نشود موج دوم اپیدمی کرونا را خواهیم داشت.

 

*کاهش ۷۰ درصدی تردد در جاده های گلستان

«مهدی میقانی» نیز در این باره اظهار کرد: امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تردد های شبکه درون استانی با کاهش ۷۰ درصدی همراه بوده است.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گلستان افزود: با توجه به اجرای طرح محدودیت ترددها که از هشت فروردین ماه سال جاری شروع شد ترددها نسبت به روز پنجشنبه هفت فروردین 20 درصد کاهش یافته است.

 

میقانی متذکر شد: از تمامی شهروندان و مسافران تقاضا می کنیم که از هر گونه تردد خودداری کنند و نیروی انتظامی هم به طور مستمر و شبانه روز در این مسیرها حضور دارد و از هر گونه تردد جلوگیری می کند.

 

مسئولان با اقدامات سخت گیرانه و اطلاع رسانی در تلاش هستند که بتوانند طغیان بیماری کووید19 را در استان مهار کنند ولی قطعاً این اقدامات بدون همراهی مردم امکان پذیر نیست.

 

بسته بودن محورهای ورودی تفرجگاه ها و جنگل ها امروز شاید به نظر تلخ می رسد ولی نفع آن در سلامت مردم است.

 

به نظر می رسد مسئولان در کنار این اقدامات سخت گیرانه باید به فکر زنبورداران نیز باشند چرا که در این ایام زنبورداران با جابه جایی به مناطق کوهستانی و جنگلی خود را برای برداشت عسل در خرداد آماده می کنند و ممکن است مسدود بودن محورهای ورودی جنگل ها خسارت جبران ناپذیر به اقتصاد این صنف وارد کند.

 

 

پایان پیام/ 587

نظر شما