شناسهٔ خبر: 39118537 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

اخبار مشروح ۱۳، سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹

رئیس جمهور از مردم خواست فردا در روز طبیعت در خانه‌ها بمانند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
مهمترین عناوین اخبار مشروح ۱۳ امروز اختصاص دارد به:

* رئیس جمهور از مردم خواست فردا در روز طبیعت در خانه‌ها بمانند. آقای روحانی در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امسال شرایط متفاوت است و مردم مراعات کنند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_278099" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/770955/278099?width=400&height=300"></script></div>

* رئیس جمهور با قدردانی از همراهی مردم در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی گفت: موفقیت‌هایی که تاکنون در مقابله با ویرس خطرناک کرونا به دست آمده به خاطر همکاری مردم بوده است.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_278100" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/770955/278100?width=400&height=300"></script></div>

*آقای روحانی به مصوبات امروز ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و افزود: فردی که آزمایش کرونای او مثبت بوده، یا باید در خانه خود را قرنطینه کند و یا باید خودش را به بیمارستان و نقاهتگاه معرفی کند، در غیر اینصورت با او قانونی برخورد خواهد شد. ضمن اینکه به یکی از نزدیکان اصلی و مدیر واحدی که فرد در آنجا کار می‌کند باید بیماری او اطلاع داده شود. رئیس جمهور همچنین با اشاره به ادامه اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی تا ۲۰ فروردین گفت: درباره ادامه این روند اوایل هفته آینده تصمیم گیری خواهد شد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_278101" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/770955/278101?width=400&height=300"></script></div>
 

* پارک‌ها و مناطق جنگلی در سراسر کشور، فردا تعطیل هستند و هیچ پارکی بازگشایی نمی‌شود. پلیس اعلام کرده اگر پارکی باز باشد تخلف است و با مسئولان آن برخورد خواهد شد. فرمانده نیروی انتظامی تهران تاکید کرد: افرادی هم که در حاشیه پارک‌ها اتراق کنند، علاوه بر توقیف خودرویشان، ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_278102" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/770955/278102?width=400&height=300"></script></div>
 

* دبیر کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: محدودیت تردد در طرح فاصله گذاری اجتماعی دست کم تا ۲۰ فروردین ادامه دارد. قاسمی افزود: فقط بومی و ساکن یک شهر مجاز به ورود به آنجاست ضمن اینکه خروج افراد غیربومی از شهر‌ها محدودیتی ندارد. دبیر کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا از کسانی که به هر علت به سفر رفته اند خواست در برگشت خود تسریع کنند. قاسمی همچنین گفت: تردد خودرو‌های امدادی، درمانی، نظامی، انتظامی، حامل کالا و سوخت شامل محدودیت نمی‌شود. فعالیت فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه آهن و پایانه‌های اتوبوس بین شهری هم محدود است.

* رئیس قوه قضائیه از مجتمع بیمارستانی و نقاهتگاه دو هزار تختخوابی ارتش مخصوص بیماران کرونایی بازدید کرد. حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در این بازدید که فرمانده ارتش هم حضور داشت، در جریان نحوه خدمت رسانی به بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفت.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_278103" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/770955/278103?width=400&height=300"></script></div>

* چند خبر داخلی کرونایی:
...
حذف نیمسال تحصیلی بدون احتساب سنوات مجاز شد. معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ بخشنامه‌ای ۲۰ بندی به دانشگاه‌ها خبر داد که در این بخشنامه، حذف نیمسال تحصیلی ۹۹-۹۸ بدون احتساب در سنوات به درخواست دانشجو مجاز شده است.
...
شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) با هدف آموزش سراری دروس از ۱۶ فروردین آغاز بکار می‌کند. به گفته رئیس مرکز فناوری اطلاعات آموزش و پرورش از شنبه مدیران، معلمان و دانش آموزان به تدریج عضو این شبکه می‌شوند تا مرحله اول آموزش آغاز شود.
...
کارگاه‌های ساختمانی تهران تا اطلاع ثانوی تعطیل شد. با ابلاغ ستاد مقابله‌با کرونای شهرداری تهران و برای جلوگیری از تجمع کارگران، فعالیت‌های ساختمانی در تهران تا اطلاع بعدی تعطیل و نظارت بر اجرای آن بر عهده شهرداران مناطق قرار داده شد.
...
لغو تاریخ کمیسیون معافیت پزشکی مشمولان خدمت وظیفه. سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرد: مشمولان و مراجعه کنندگانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، جلسات شورا‌های پزشکی و هیئت‌های رسیدگی تا پایان ۳۰ فروردین ماه سال ۹۹ لغو شد.
...
صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران پرداخت اقساط وام قرض‌الحسنه اشتغال را سه ماه تعلیق کرد. ایثارگران مشمول مجاز هستند اقساط ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت در انتهای دوره تسویه پرداخت کنند.
...
رییس اتحادیه فروشندگان میوه وسبزی تهران گفت: به اعضای اتحادیه نیز سفارش کردیم که در صورت درخواست تلفنی اقلام مورد نیاز را با پیک برای مشتری ارسال کنند تا از تجمع افراد در میوه فروشی‌ها جلوگیری شود. مردم تا جایی که امکان دارد غیرحضوری خرید کنند.
...
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: کیت‌های تشخیص کرونا اهدایی مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله برای کمک به مردم آمریکا، تحویل سفارت سوئیس شد. زهیری تاکید کرد: ما با دولت آمریکا دشمن هستیم نه مردمش.
...
وزیر امور خارجه ایران در پیامی مجازی به شدت از انتقام‌جویی آمریکا از طریق فاجعه بشری شیوع ویروس کرونا انتقاد کرد و نوشت: «این بیماری همه گیر که جهان را فراگرفته و سرنوشت بشر را به خطر انداخته نیازمند همکاری، همبستگی و دعا است. آقا‌ی ظریف افزوده است در طول تاریخ شاهد چنین به‌کارگیری زشت از یک فاجعه بشری برای انتقام‌جویی و گسترش نفرت و بهره‌برداری انتخاباتی همان طور که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و تیم همراه وی انجام می‌دهند، نبوده‌ایم.»

* " نه گفتن " برای خیلی از ما‌ها راحت نیست، مخصوصا زمانی که می‌دانیم طرف مقابل از ما انتظار بله گفتن دارد. در روز‌هایی که با کرونا درگیر هستیم برای سلامتی خود و دیگران هم شده باید هنر نه گفتن به میهمانی‌ها و دورهمی‌ها را یاد بگیریم!
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_278104" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/770955/278104?width=400&height=300"></script></div>

* تعداد کشور‌های آلوده شده به کرونا به ۲۰۰ رسید. حالا نزدیک ۷۸۷ هزار مبتلا، متاسفانه بیش از ۳۷ هزار و ۸۰۰ جان باخته در این ۲۰۰ کشور ثبت شده. خوشبختانه تاکنون از جمع مبتلایان، حدود ۱۶۶ هزار نفر هم در سراسر جهان، در شمار بهبودیافتگان کرونا قرار گرفته اند. با این وجود افزایش حدود ۶۵ هزارنفری مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته، حکایت از آن دارد که همچنان، کرونا جدی است کرونا، خیلی از محاسبات مردم را در سراسر جهان، تغییر داده. از جمله، محاسباتشان درباره‌ی توانایی هایشان را. شاید جمله‌ی تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی، خلاصه‌ای از این تغییر محاسبات باشد.
*
در ایتالیا، که مردمش، روز‌های سختی را پشت سر میگذاشتند، حالا خوشبختانه، کمی از تندی شیب افزایش مبتلایان کاسته شده. دولت ایتالیا، برای بهتر شدن اوضاع، قوانین سختگیرانه‌ی منع آمد و شد را، برای بیش از ۱۰ روز دیگر، یعنی تا ۲۴ فروردین، تمدید کرد. سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کرده؛ انتظار دارد پس از اجرای محدودیت‌ها در ایتالیا، آمار ابتلا به کرونا در این کشور کاهش یابد.
*
در آلمان نیز، شیب افزایش مبتلایان به کووید ۱۹ تند است و از دیروز ظهر تاحالا، بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر به کرونایی‌ها در این کشور اضافه شده. البته آمارفوتی‌های کرونا در آلمان همچنان به نسبت تعداد مبتلایان پایین است که علت اصلی آن، رعایت دقیق توصیه هاست.
در هامبورگ آلمان؛ یک مربی ورزش، به گروهی از ساکنان هامبورگ کمک می‌کند به صورت گروهی و در بالکن منازل خود تمرین‌های ورزشی انجام دهند. این افراد برای ورزش کردن به جای دمبل از بطری‌های آب استفاده می‌کنند.
*
شیوع کرونا در آمریکا، اما همچنان، سرعت دارد. فقط از ظهر دیروز تاکنون، ۲۲ هزار نفر به مبتلایان و بیش از ۶۷۰ نفر هم به قربانیان کرونا در آمریکا اضافه شده. در ایالت ویرجینیا مقامات محای اعلام کرده اند تا دهم ژوئن، یعنی ۲۱ خرداد، ورودی‌های این ایالت را بسته نگه میدارند. پنتاگون، از مرگ اولین نظامی مبتلا به کرونا در نیوجرسی خبر داد و اعلام کرد شمار نظامیان آمریکایی مبتلا به کرونا در حال افرایش است. در نیویورک هم، که بیشتر کرونایی‌ها را در آمریکا دارد، بیمارستان‌ها، ظرفیت پذیرش بیمار جدید را ندارند. کارکنان فروشگاه اینترنتی آمازون هم به شرایط نامناسب بهداشتی محیط کارشان معترضند. در این میان، اظهار نظر ترامپ که گفته اگر فقط ۲۰۰ هزار تن در آمریکا به علت ابتلا به ویروس کرونا کشته شوند، خوب موجب خشم افکار عمومی آمریکایی‌ها نیز شده.
*
در فرانسه هم، آمار‌های کرونایی افزایشی است و متاسفانه از در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۴ فوتی کرونایی و ۴۵۰۰ ابتلای جدید ثبت شده.
البته، یک پزشک فرانسوی که مدیر بیمارستانی بین المللی ووهان در چین است، گفته: در فرانسه، مقامات، سالمندانی را که در قرنطینه خانگی، به علت کرونا جان می‌دهند، جزء آمار فوتی‌ها اعلام نمی‌کنند.
*
در اسپانیا هم متاسفانه از دیروز ظهر تا کنون، نزدیک ۹۰۰ فوتی جدید کرونایی ثبت شده و آمار مبتلایان هم با افزایش حدود ۸ هزار تایی به مرز ۸۸ هزار نفر رسیده. البته خوشبختانه شمار بهبودیافتگان هم در اسپانیا، در ۲۴ ساعت گذشته، افزایش ۲ هزارتایی داشته است.
*
در نیوزلند، هرچند نزدیک ۶۵۰ مبتلا و فقط یک فوتی کرونایی ثبت شده، اما مقامات این کشور، برای جلوگیری از گسترش کرونا، قانون منع رفت و آمد را ۷ روز دیگر تمدید کردند
*
اما خبر‌هایی دیگر از کرونا.
*
در کنیا، پلیس، از گاز اشک آور برای مجبور کردن مردم به رعایت مقررات منع آمد و شد در شهر کیسومو استفاده کرد.
در سنگاپور، مردمی که در خانه مانده اند، کارکنان بخش سلامتشان را تشویق میکنند.
*
در ویتنام، یک رستوران همبرگری با نام "کرونابرگر" تهیه کرده. صاحب این رستوران می‌گوید: این ساندویچ همبرگر می‌تواند ترس و استرس مردم را از این بیماری کاهش دهد
*
در مصر هم بنای باستانی «اهرام ثلاثه»، به علت همه گیری کرونا ویروس در جهان، نورپردازی ویژه‌ای شد. * پیام «در خانه بمانید» و «تشکر از کسانی که ما را سلامت نگه می‌دارند» روی اهرام دیده می‌شود.

* دوازدهم فروردین سال ۱۳۵۸ در تاریخ انقلاب اسلامی روزی سرنوشت ساز است. در این روز آحاد مردم با شرکت در یک همه‌پرسی باشکوه یک دل و یک صدا به نظام جمهوری اسلامی آری گفتند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_278105" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/770955/278105?width=400&height=300"></script></div>

* با فعال شدن سامانه بارشی در شرق و شمال شرق، بارش‌ها امروز در شمال خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و شرق مازندران شدت بیشتری دارد. سازمان هواشناسی با صدور اخطاریه‌ای از بارش بارن، برف، تگرگ و وزش باد شدید از امروز تا یکشنبه آینده دربیشتر مناطق کشور خبر داد. هواشناسی همچنین درباره وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر و لغزندگی جاده‌های کوهستانی هشدار داد.
* اما امداد رسانی به سیل زدگان جنوب کرمان ادامه دارد. مدیریت بحران وزارت نیرو اعلام کرده: عملیات رفع عیب شبکه آب ۲۵ روستای کرمان در حال انجام است. تاسیسات تامین آب ۵۹ روستا با پنج هزار و ۶۲۵ خانوار در استان کرمان بر اثر بارندگی‌ها و وقوع سیلاب آسیب دیده است. با اقدامات صورت گرفته آب ۳۴ روستا به پایداری کامل رسیده است.
* در استان هرمزگان، محور جاسک ـ بشاگرد (پل شریفی) که به علت طغیان رودخانه‌های محلی مسدود شده بود، بازگشایی شد. همچنین محور سربیشه ـ ماهیرود در خراسان جنوبی هم بازگشایی شد.
* مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان البرز اعلام کرده: جاده کرج ـ چالوس به علت عملیات ریزش برداری در سه روز آینده بسته خواهد بود.

* آمریکا معافیت‌های هسته‌ای ایران را ۶۰ روز دیگر تمدید کرد. این معافیت‌ها، چهار فعالیت هسته‌ای کشورمان را در بر می‌گیرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال با بیان اینکه تداوم توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران پذیرفته نیست، گفت: دولت آمریکا فعالیت‌های هسته‌ای ایران را همچنان زیر نظر می‌گیرد تا محدودیت‌ها را در هر زمانی بازگرداند.

* آمریکا در پایگاه «عین الاسد» سامانه موشکی پاتریوت مستقر کرد. نخست وزیر امور پیشبر عراق با اشاره به تحرکات آمریکایی‌ها، درباره هرگونه حمله احتمالی به نیرو‌های عراقی هشدار داد. گروه‌های مقاومت عرق هم تاکید کرده اند آماده پاسخگویی به حمله احتمالی آمریکا هستند. یک مقام نظامی آمریکا گفت: سامانه پدافندی دیگر پاتریوت در پایگاه «حریر» در اربیل عراق مستقر شده است. این مسئول آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، اضافه کرده: دو سامانه دیگر نیز در کویت قرار دارد که قرار است به عراق منتقل شود.
*
اقدام آمریکا در استقرار پاتریوت در دو پایگاه «حریر» و «عین الاسد» در حالی صورت می‌گیرد که ائتلاف آمریکایی اخیرا از خروج نیرو‌های خود از پایگاه «کی-۱» کرکوک در شمال عراق، و واگذاری پایگاه‌های «القیاره» در شمال و «القائم» در غرب عراق به نیرو‌های ارتش عراق خبر داده است. منابع خبری همچنین از ورود هواپیما‌ها، بالگرد‌ها و تجهیزات جنگی توپخانه‌ای به پایگاه عین الاسد خبر داده اند.
*
نخست وزیر امور پیشبرد عراق درباره خطر هر گونه اقدام، بدون موافقت دولت عراق هشدار داده است. «عادل عبدالمهدی» تاکید کرده، بغداد درباره خطر انجام تحرکات منتهی به جنگ و بدون مجوز هشدار می‌دهد، زیرا این اقدامات تهدیدی برای امنیت شهروندان و نقض حاکمیت کشور است.
*
گردان‌های حزب الله عراق، تصمیم رئیس جمهور آمریکا را برای حمله به برخی اهداف در بغداد و اطراف آن و مناطق شمالی بابل بر ملا کرد. ابو علی العسکری مسئول امنیتی گردان‌های حزب الله عراق از همه رزمندگان خواسته در قبال تحرکات دشمن هوشیار باشند.
*
سخنگوی گروه کتائب حزب‌الله از گروه‌های مقاومت و حشد الشعبی عراق نیز با هشدار درباره جابه جایی ادوات و نظامیان آمریکایی در عراق، تصریح کرد: تحرکات آمریکایی‌ها و خروج آن‌ها از برخی پایگاه‌هایشان در عراق مقاصدی مشخص را دنبال می‌کند.
*
حشد الشعبی عراق اعلام کرده: ورود گروه‌های مسلح از سوریه به عراق را، پس از متواری شدن داعشی‌ها از زندان حسکه سوریه زیر نظر داشته و عملیات امنیتی برای مرز‌های عراق و سوریه را آغاز می‌کند. حشد شعبی عراق با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد دو منطقه نینوا و صلاح الدین عراق را از نیرو‌های داعشی متواری از زندان‌های حسکه، پاکسازی خواهد کرد.
*
برخی کارشناسان و مقامات عراقی می‌گویند: آمریکایی‌ها نمی‌خواهند عراق را ترک کنند و با انتقال نظامیان به دو پایگاه «حریر» در شرق اربیل و «عین الاسد» در غرب الرمادی قصد حمله به نیرو‌های حشد الشعبی را دارند و می‌خواهند نیرو‌های خود را از گزند حملات نیرو‌های عراقی حفظ کنند.
*
اخیرا نشریه نیویورک تایمز در گزارشی نوشته: ممانعت از تحرکات مقاومت از برنامه‌های ترامپ است و وزارت دفاع آمریکا از فرماندهان نظامی خواسته برای جنگ آمریکا در عراق برنامه ریزی کنند. این گزارش نیویورک تایمز برخی فرضیات درباره حمله آمریکایی‌ها را تقویت می‌کند.

نظر شما