شناسهٔ خبر: 39117684 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حسینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

امام خمینی تاکید داشتند که مردم باید در سرنوشت خودشان سهیم باشند

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: انقلاب اسلامی علی‌رغم تمامی دشمنی‌ها توانسته تا امروز تداوم داشته باشد.

صاحب‌خبر -

سیدمحمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به روز ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی گفت: ۱۲ فروردین اولین انتخابی بود که با حضور مردم شکل گرفت.

او ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) تاکید داشتند که مردم باید در سرنوشت خودشان سهیم باشند؛ لذا بیش از ۵۰ روز از ۲۲ بهمن ۵۷ نگذشته بود که این انتخابات که در اصل رفراندوم بود برگزار شد و نام جمهوری اسلامی برای نظام ما تعیین شد؛ همچنین با اینکه مردم یکپارچه تابع و پیرو امام خمینی (ره) بودند و امام می‌توانستند خود این نام را برای جمهوری اسلامی انتخاب کنند و نیازی به رای مردم هم نبود، اما تاکید داشتند که حتما مردم این موضوع را تایید کنند.

حسینی افزود: البته در همان زمان بعضی‌ها می‌گفتند که واژه جمهوری تنها آورده شود و  یا به جای اسلام نام دموکراسی در میان باشد، اما امام خمینی (ره) این دو واژه را در کنار هم انتخاب کردند که تاکید بر جمهوریت و هم بر مردم سالاری داشت تا رای مردم در چهارچوب مبانی دینی باشد، اما عده‌ای ایراد گرفتند که اصلا این تلفیق میسر نیست، ولی در این ۴ دهه ثابت شد که هم می‌توان نظر مردم را در نظر گرفت و هم اینکه اصول اسلامی و احکام الهی را رعایت کرد.

وزیر اسبق  فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در هر حال این اولین انتخابات جدی بود که انجام شد؛ البته قبل از آن ما در دوره پهلوی انتخابات فرمایشی زیاد داشتیم که مردم در آن نقشی نداشته و یا دست کم حضور پررنگی نداشتند و اگر انتخاباتی هم به عنوان مجلس شورای ملی برگزار می‌شد از قبل نمایندگان آن مشخص بودند و آن مجلس اختیارات خاصی هم نداشت.

فعال اصولگرا گفت: امروز در جمهوری اسلامی شاهدیم که در هر ۸ سال هفت انتخابات برگزار می‌شود؛ دو انتخابات مجلس، دو انتخابات شورا‌، دو انتخابات ریاست جمهوری، یک انتخابات خبرگان و انتخابات‌های میان دوره‌ای که در تمامی این انتخابات‌ها مردم نقش تعیین کننده‌ای دارند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:  باید گفت که اگر انقلاب اسلامی علی‌رغم تمامی موانع و دشمنی‌ها توانسته تا امروز تداوم داشته باشد به این خاطر بوده که نقش مردم و حضور آنها در صحنه همواره پررنگ بوده است؛ زمانی که این نام گذاری انجام شد که در اصل یک رفراندوم صورت گرفت، قانون اساسی مبتنی بر همین دو موضوع یعنی جمهوریت و اسلامیت تدوین شد که نهاد‌های مختلف هم در آن مستقر شدند.

او ادامه داد: این افتخاری برای جمهوری اسلامی است که حتی در دوران جنگ و مقاطع مختلف هم انتخابات‌ های خود را به موقع برگزار کرده است و آن آرمان‌ها و معیار‌های مد نظر خود که جز مبانی انقلاب بوده همواره مورد توجه قرار گرفته شده است.

انتهای پیام/

نظر شما