به گزارش آریا، امین تقیپور، تا سه هفته پیش، مجموع افرادی که او را به عنوان یک متخصص جلوههای ویژه کامپیوتری در ایران میشناختند شاید، خیلی بیشتر از تعداد فالوئرهای کم اینستاگرامش نبود، اما یک حرکت خلاقانه و ابتکاری برای آموزش کار حرفهای به شاگردانش، از او یک سلبریتی ساخته است که به تلویزیون هم رفته و حالا میتوان امید داشت سینمای ایران هم شاهد یک پدیده برای جلوههای ویژه باشد.
او خالق کلیپ بارش بادمجان از آسمان تهران است که برایش تا مرز بازداشت هم رفت اما حالا مسئله حل شده و او از آن ویدئو و اتفاقاتش گفته است.
اگر ممکن است خودتان را بیشتر معرفی کنید. ما بعد از این اتفاقات فهمیدیم یک متخصص ایرانی در جلوههای ویژه بصری آن طرف دنیا داریم.
یک بار سال 2006 از ایران رفتم اما نتوانستم این رشته جلوههای ویژه را در خارج از کشور دنبال کنم. اینجا حدود 25سال در این کار بودم اما نه به صورت حرفهای. دورادور با یک شرکتهایی همکاریهایی داشتم و حتی یک برنامه تلویزیونی کار کردم. یک سری کارها هم داشتم که به جشنوارهها فرستادم. سرانجام سال 2011 با این سابقه به کانادا رفتم، اما متاسفانه دیدم سطح بالاتر از آن است که من را بپذیرند، چون ما اینجا اصلا در آن حد حرفهای نداشتیم.
آنجا در تنها دانشکدهای که در کانادا و آمریکا این رشته را داشت، در دوره لیسانس که یک دوره خیلی کلیدی بود، جلوههای ویژه را خواندم. در ادامه، چون خوشبختانه این کار خیلی گسترش پیدا کرده و دولت کانادا معافیتهای مالیاتی برایش گذاشته بود، من توانستم وارد یکی از شرکتهای این عرصه بشوم و از حدود سال 2013 تا 2019 در این شرکت که همه پروژههای بزرگ هالیوود را میگرفت، کار کنم.
در این یک سال که ایران بودید پروژهای کار کردید؟
نه. فقط پروژه بادمجان را داشتم. (با خنده).
اینجا کسی شما را نمیشناخت.
یکی دو نفر بودند اما با مشکلاتی که با سرمایهگذارها داشتند و مسائل خودشان نتوانستند با هم کار کنیم. پروژه بزرگی بود که اسم نمیبرم اما در حد حرف ماند و انجام نشد.
همین امسال در جشنواره خیلی از فیلمها از این جلوههای ویژه بصری استفاده کردند.
من «سرخپوست» و «مسخرهباز» را دیدم که به لحاظ جلوههای ویژه کارشان خوب بود. البته یک نقدهایی به آنها وارد است، اما مشخص است که یک حرکتی انجام شده ولی انگار یک قطعهای از این موتور و سیستم کار نمیکند. یک سری فریلنسرها برای خودشان کار میکنند. این انسجام وجود ندارد که کار تیمی با سوپروایزر قوی باشد، از شرکتها به لحاظ مالیاتی حمایت شود و اینکه این افراد را شناسایی کنند که کار درست انجام شود.
الان کارگردانهای بزرگ هم تلاش دارند از این علم روز استفاده بیشتری کنند. مثلا آقای حاتمیکیا یا سعید ملکان در «روز صفر».
خیلی مواردی که در دنیای واقعی هزینههایش بالا است، با جلوههای ویژه انجام میدهند ولی اینکه چقدر درست دربیاید مهم است.
چنین کارهایی تا حالا به شما پیشنهاد نشده.
واقعیتش کسی من را نمیشناخت.
بعد از این قصه بادمجان چه شد؟
بعد از این اتفاق یک سری استرس بود و یک سری سو استفاده کردند و قضیه را به حاشیه کشاندند. البته یک سری هم خندیدند که ما لذت بردیم و یک سری سو تفاهم هم پیش آمد که حل شد. تک و توک تماسهایی از بعضی از پروژهها داشتم.
البته الان یک مقدار تعطیلی پروژهها هم مسالهساز است.
بله. صحبت درباره این موارد هم نیاز به جلسات حضوری دارد که متاسفانه الان امکانپذیر نیست.
یک مقدار هم قصه فیلم بارش بادمجان برایتان شر درست کرد. چه اتفاقی افتاد بعد از پخش این کلیپ؟ آنقدر چیزهای عجیب دیدیم و آنقدر ویدئوی شما تمیز درآمده بود که بارش بادمجان غیرقابل باور نبود.
این خیلی کلیپ سادهای است. ما یک پشت صحنه از آن منتشر کردیم. در پشت صحنه مراحل کار را میبینید. در عین اینکه کار سادهای به نظر میرسد ولی تمام این اصول را من چون به این بچهها تدریس میکردم، همه چیز را برنامهریزی کردم که از تحقیقات تا پایان کار همه مراحل باید باکیفیت و درست باشد. به خاطر اینکه سه شات سینمایی است. ما روی این ویدئوها کاملا سینمایی کار کردیم و برای همین هم اینقدر دیده شد.
میخواستیم شبیهسازی مهندسی معکوس کنیم که بگوییم یک فیلم هالیوودی درجه یک چطور ساخته میشود که البته امکاناتش را نداشتیم و شاید خیلی ایرادها هم داشته باشد. شاید خیلی افراد این ایرادها را نبینند ولی به لحاظ حرفهای ما میدانیم خیلی کار دارد. در کل این را با استاندارد خیلی بالا و با دقت و کیفیت سینمایی کار کردیم که اینطور شد. فیزیک برخورد اینها را با زمین و اشیاء و خودروها درآوردیم.
نظر شما