شناسهٔ خبر: 39078483 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

درگفتگو با دانشجو مطرح شد؛

احمدیان: آلمان از طلای سبز سالانه ۵۰ میلیارد دلار ارز آوری دارد / سهم ناچیز ایران با وجود چهار اقلیم آب وهوایی!

یک کارآفرین گفت: امروز بسیاری از کشور‌های دنیا از قبیل: چین، هندوستان، مالزی و آلمان از پتانسیل خدادادی طلای سبز به بهترین نحو استفاده می‌کنند در حالی که ما همچنان برای فروش نفت خام دست و پا می‌زنیم!

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، این فقط زندگی من نیست، زندگی ما است، زندگی‌هایی که زنجیروار به هم پیوند خورده اند، تلاش من به پای تو و تلاش توهم به پای زندگی من نوشته می‌شود، اگر سهم خودمان را تنگ دستانه و حریصانه برداریم، سهم ما از سبد زندگی آنقدر بزرگ نخواهد بود که رویاهایمان را محقق کند، بنابراین زمانی می‌توانیم سهم بیشتری از زندگی داشته باشیم که سفره دلمان را به روی همه باز کنیم و هر چه توان داریم برکت درآن بریزیم و از همه بخواهیم ارزش افزوده‌ای درون این سفره بگذارند تا در کنار هم دست من و تو ید واحدی شود برای کمک به اقتصاد کشور و به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصادی کشور. آن زمان است که زندگی، تحقق رویایی می‌شود که انسان برای آن زاده شده است. داوود احمدیان کارآفرین و صاحب کارخانه ی تولید محصولات گیاهی دارویی فران متولد ۵۳ هموطن آذری زبان از خطه آذربایجان غربی است که سفره کارآفرینیش درون دشت و دمن پهن است و خدا روزی ده این سفره وهزاران سفره‌ای که از پهنه گیاهان دارویی ودارو‌های گیاهی نان می‌خورند و نان می‌رسانند است. این گفتگو ماحصل تلنگری است برای مسوولین و سرمایه گذاران و جوانانی که دست روی دست گذاشته و از کنار ظرفیت‌های خدادادی و اقتصادی اشتغال زا نه تنها درعرصه داخلی بلکه در عرصه بین المللی بی توجه عبور می‌کنند.

از چه سالگی به تولید دارو‌های گیاهی مشغول شدید و چرا این عرصه را برای کارآفرینی دنبال کردید؟
از سال ۹۲ به عنوان تولید کننده محصولات عصاره‌های گیاهی فعالیت خود را در استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه کلید زدیم، با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی همانند بسیاری از نقاط کشور قطب گیاهان دارویی ارزشمندی به شمار می‌رود برآن شدیم تا از تنوع بالای این ظرفیت عظیم خدادادی به نفع درآمد زایی و اشتغال زایی جوانان همشهری و هم وطن در سراسر کشور استفاده کنیم، لذا با بهره برداری کارخانه ۴۰ نفر به صورت مستقیم در حال کار هستند وبیش از هزار نفر به صورت غیر مستقیم در سراسر کشور در حال فعالیت و توزیع و تبلیغ عصاره‌های گیاهان دارویی تولیدی ما هستند.
 
احمدیان: آلمان از طلای سبز سالانه ۵۰ میلیارد دلار ارز آوری دارد / سهم ناچیز ایران از گیاهان دارویی با وجود چهار اقلیم آب وهوایی!

هزار نفری که به صورت غیر مستقیم دراین بخش شاغل هستند غیر از بحث تبلیغات و فروش درعرصه‌های دیگری نیز فعالیت می‌کنند؟
با توجه به اینکه سیستم فروش در فضای مجازی است بسیاری از هموطنان در جای جای کشور از فضای ایجاد شده برای فروش تولیدات و درآمد زایی استفاده می‌کنند، اما بخش مهم اشتغال زایی در فضای کاشت و برداشت و کشاورزی گیاهان دارویی است که تعداد قابل توجهی از کشاورزان در این زمینه درحال فعالیت هستند. محصول ما که ماحصل تلاش همه عزیزان یاد شده است از سیب سلامت وزارت بهداشت و درمان برخوردار است و تحت نظارت سازمان غذا ودارو تولید می‌شود.

آیا برای تولید محصولات وعصاره‌های گیاهی خود با مجامع علمی و دانشگاهی نیز مرتبط هستید؟
یکی از مزیت‌های تولیدات ما همین همکاری همه جانبه با مراکز تحقیقاتی دانشگاهی است. ما با دانشگاه‌های خوبی مانند دانشگاه شهید بهشتی یا علوم پزشکی تهران وعلوم پزشکی ارومیه در ارتباط مستقیم هستیم، مراکزتحقیقاتی دانشگاهی عمده فعالیت و تمرکز خود را بر آنالیز محصولات و فرآیند کیفیت سنجی و اثر بخشی آن قرار داده اند تا بهترین محصول به دست مشتری برسد و ما نیز به عنوان تولید کننده به شدت رضایتمندی مشتری را دنبال می‌کنیم واز اظهار نظر مشتریان استقبال به عمل می‌آوریم تا تولید با کیفیت تری به دست مشتری برسانیم.
 
احمدیان: آلمان از طلای سبز سالانه ۵۰ میلیارد دلار ارز آوری دارد / سهم ناچیز ایران از گیاهان دارویی با وجود چهار اقلیم آب وهوایی!

وضعیت صنعت تجارت دارو‌های گیاهی درایران نسبت به سایر کشور‌های جهان چگونه است؟
پنج اقلیم شناخته شده در دنیا وجود دارد، خوشبختانه ایران بزرگ ما دارای چهار اقلیم است، ما فقط اقلیم قطب را درکشور نداریم، بنابراین داشتن چهار اقلیم یک مزیت خاص برای تجارت و تولید گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی برای کشورایجاد کرده که در دنیا می‌توانیم با آن حرفی برای گفتن داشته باشیم، اما متاسفانه از این ظرفیت استفاده قابل توجهی به عمل نیامده است. امروز دنیا گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی را " طلای سبز" می‌نامد. آلمان از تولید و صادرات گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی سالانه نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار درآمد زایی دارد. امروز بسیاری از کشور‌های دنیا از قبیل: چین، هندوستان، مالزی و آلمان از این پتانسیل طبیعی و خدادادی به بهترین نحو استفاده می‌کنند در حالی که ما همچنان برای فروش نفت خام دست و پا می‌زنیم و طلای سبز را نمی‌بینیم! اگردولت به صورت جدی و با برنامه ریزی‌های مناسب وارد این عرصه شود، یعنی بخش خصوصی را برای ورود به این حوزه حمایت کند و بخش خصوصی هم بتواند علاوه بر تولید محصولات دارو‌های گیاهی، بسته بندی شکیل و قابل قبولی برای صادرات داشته باشد ارز آوری خوبی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

شما در حوزه داخلی فعالیت می‌کنید یا در بازار‌های بین المللی هم حضور دارید؟
در حال حاضر بازار‌های داخلی را تحت پوشش قرار داده ایم، اما برنامه ریزی‌ها و اقدامات و رایزنی‌های قابل توجهی برای صادرات محصولات خود به عرصه بین المللی نیز انجام داده ایم که در سال جدید آن را محقق خواهیم کرد.
 
احمدیان: آلمان از طلای سبز سالانه ۵۰ میلیارد دلار ارز آوری دارد / سهم ناچیز ایران از گیاهان دارویی با وجود چهار اقلیم آب وهوایی!

آیا کشاورزان گیاهان دارویی را به صورت سنتی دنبال می‌کنند یا کشت صنعتی در دستور کار قرارگرفته است؟
در حال حاضر مراکزی برای تهیه دارو‌های گیاهی ایجاد شده که ارزش افزوده خوبی برای تولید کنندگان دارد، اما برای درامد زایی بیشتر و ارتقای کیفیت و کمیت محصول و سود آوری بیشتر کاشت سنتی باید به صنعتی تغییر داده شود. متاسفانه برخی از کشاورزان محصولات خود را با قیمت پایین عرضه می‌کنند، درواقع کشاورز دراین فرآیند سود چندانی نمیبرد اگر با برنامه ریزی و کشت به روز به سمت تولید گیاهان دارویی حرکت کنند سود آوری بالایی خواهیم داشت، البته دولت باید درامر برنامه ریزی با توجه به اقلیم‌های مختلف کشور وارد عمل شود، به این معنا که براساس آب و هوا و جغرافیای استان‌ها برای کشت محصولات گیاهی ودارویی به آن‌ها برنامه بدهد، هراستانی قابلیت کشت یک یا چند محصول مشخص را دارد اگر این قابلیت‌ها برآورد شود و بسته بندی‌های خوبی برای ارائه محصولات طراحی شود طلای سبز درآمد و ارزش افزوده آنچنانی به کشور وارد می‌کند که دیگر نیازی به درآمد‌های نفت سیاه نداشته باشیم. خوشبختانه بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های مهندسی کشاورزی در کشور داریم که با ساماندهی ودعوت از آن‌ها می‌توانیم علاوه بر اشتغال زایی درآمد زایی خوبی برای افزایش رفاه مردم داشته باشیم. خوشبختانه ما در کشور از نیروی کار جوان و تحصیل کرده، آب و هوای خوب قابل کشت و زرع برخورداریم، به نظر می‌رسد همه بستر‌ها برای رسیدن به این مهم آماده است، فقط باید از دیدگاه سنتی و نگاه به فروش محصولات دارو‌های گیاهی در عطاری‌ها فاصله بگیریم، نگاه وسیع بین المللی باید به این حوزه داشته باشیم. درباره دارو‌های گیاهی نیازمند دیدگاه‌های نوین مسوولین هستیم، همانگونه که دیگر دنیا به محصولات گیاهی و دارو‌های گیاهی همانند گذشته نگاه نمی‌کند، اگر در وضعیت بسته بندی‌های معمول و فروش در عطاری‌ها باقی بمانیم به قدر کافی نمی‌توانیم ازظرفیت‌های تجاری و ارز آوری و صادراتی گیاهان دارویی استفاده کنیم.

فکرمی کنید تولید کنندگان دارو‌های گیاهی و گیاهان دارویی نیازمند چه حمایت‌هایی از سوی دولت هستند؟
در حال حاضر علاوه برعدم حمایت مالی، بروکراسی‌های ادرای به شدت ورود به این عرصه را برای تولید کننده بغرنج کرده است. وقتی برای گرفتن یک مجوز باید ماه‌ها وقت بگذاری دیگر انرژی و توان و حوصله برای انجام کار باقی نمی‌ماند، به نظر می‌آید اگر واقعا دولت به دنبال افزایش تولید و عمل به توصیه مقام معظم رهبری در جهش تولید است بهتر است به صورت جهادی عمل کند، بر سر راه تولید کنندگان و سرمایه گذاران و علاقمندان تولید در همه حوزه‌ها و همینطور بخش گیاهان دارویی سنگ اندازی نکند، اگر دولت تا اینجای کار همراهی کند بخش بزرگی از مساله حل می‌شود و در میان مدت می‌توانیم شاهد رشد جهش در بخش‌های مختلف تولیدی و تولید گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی باشیم.

نظر شما