شناسهٔ خبر: 39046796 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

بررسی زمانی انتشار کرونا ویروس از چین به سایر نقاط جهان/قربانیان کرونا در آمریکا از مرز هزار نفر فراتر رفت

اوایل دی سال گذشته انتشار ویروسی ناشناخته باعث شد مردم جهان نگران شوند و دولت‌های مختلف تدابیر بهداشتی را در مرزهای خود افزایش دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، از زمان انتشار ویروس کشنده کرونا در چین تاکنون حدود 198 کشور جهان با آن درگیر شده‌اند و روند انتشار آن کشورهای منطقه غرب آسیا از جمله قطر و عربستان را تا آمریکا درگیر کرده است. این ویروس به‌دلیل ناشناخته بودن و البته پیدا نشدن روند درمان قطعی موجب وحشت بسیاری از مردم در نقاط مختلف جهان شده است؛ چه اینکه آمار قربانیان این ویروس از 22 هزار و 322 نفر رفته و بیش از 499 هزار  874 نفر را مبتلا کرده است.

با گذشت بیش از سه ماه، همچنان روند انتشار ویروس ادامه دارد و اخبار مهمی از آن در رسانه‌های مختلف جهان منتشر می‌شود. در این میان برخی کشورها مرزهای خود را به‌طور کامل بسته‌اند، کشورهای مختلف روند قرنطینه مسافران را شدت بخشیده‌اند و تدابیر خاصی برای مقابله با انتشار ویروس کشنده در نقاط مختلف جهان اتخاذ شده است.

رقابت جهانی در مهار کرونا ویروس

گرچه تاکنون دولت چین و چند کشور دیگر از یافتن داروی ضد کرونا به‌وسیله محققان کشورشان خبر داده‌اند، ولی تاکنون به‌طور قطعی هیچ‌یک از درمان‌ها نتوانسته است روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس را کاهش دهد. 

در زیر سیر انتشار ویروس کرونا و مهم‌ترین اخبار مربوط به آن ذکر شده است:

7 دی، آغاز انتشار ویروس کرونا

بسیاری از مردم ووهان، بزرگ‌ترین شهر استان هوبی چین به دلیل داشتن نشانه‌های بیماری تنفسی به بیمارستان مراجعه کردند و دریافتند به ویروس شایع در بازار فروش محصولات دریایی «هونان»، که محل فروش ماهی و صدف‌های دریایی است، مبتلا شده‌اند، ولی این ویروس در محل‌های فروش حیوانات دیگر ازجمله مارها و پرندگان نیز مشاهده شد اما تاکنون به‌طور قطعی دلیل ابتلا به کرونا مشخص نشده است.

رقابت جهانی در مهار کرونا ویروس

17 دی، مشخص شدن نوع ویروس

سازمان بهداشت چین اعلام کرد پس از بررسی افراد مبتلا به ویروس حاد تنفسی توانسته نوع ویروس را شناسایی کند. ویروسی که به خانواده ویروس‌های کروناویروس‌ها تعلق دارد و شامل سارس (سندرم حاد تنفسی) و مِرس (سندرم تنفسی غرب آسیا) می‌شود که عامل پخش آن قطرات ریز منتشر شده در هواست.

به‌دنبال انتشار این خبر، آمریکا قرنطینه گردشگران و مسافراتی را که از ووهان چین بازگشته بودند، آغاز کرد. بعد از چهار روز مسئولان آمریکایی اعلام کردند که فردی در ایالت واشنگتن که از چین بازگشته بود، به ویروس کرونای جدید مبتلا شده بود.

19 دی، نخستین قربانی کرونا

مسئولان چینی از مرگ نخستین فردی خبر دادند که مورد ابتلا به کرونا در وی ثبت شده بود. 

رقابت جهانی در مهار کرونا ویروس

23 تا 25 دی، ابتلای افرادی از سایر نقاط جهان

مسئولان وزارت بهداشت تایلند و ژاپن اعلام کردند چندین نفر از اتباعشان که به چین سفر کرده بودند، به کرونا مبتلا شدند. این نخستین موارد ابتلا به کرونا در خارج از چین بود. با توجه به این گزارش، کشورهای مختلف جهان بررسی و قرنطینه افرادی را که از ووهان چین به کشورهایشان بازمی‌گشتند آغاز کردند.

23 دی، ممنوعیت سفر به چند شهر چین

مسئولان چینی برای شهرهایی که جمعیتشان بیش از 10 میلیون نفر است، ممنوعیت خروج اعلام کردند. همچنین ممنوعیت تردد بین شهری در شهرهای استان هوبی اعلام شد. به‌دنبال افزایش موارد ابتلا به کرونا بیمارستان‌های ووهان با ازدحام بیماران مواجه شد؛ بیمارانی که به‌دنبال راهی برای درمان خود می‌گشتند، ولی بیمارستان‌ها و دکترها در درمان آن ناتوان بودند. بحران موجود باعث شد تا وزارت بهداشت چین بیمارستان جدید و یک هزار تختخوابی مخصوص درمان کرونا احداث کند. این بیمارستان اوایل بهمن افتتاح شد.

شیوع ویروس کرونا در چین

9 بهمن، ثبت نخستین مورد کرونا در امارات

خبرگزاری رسمی امارات به‌نقل از منبعی در وزارت بهداشت این کشور از نخستین مورد ابتلا به کرونا در یکی از افراد خانواده‌ای که از ووهان چین بازگشته بودند، خبر داد.

22 بهمن، نام جدید ویروس

«تئودر آدانوم گـبریـسوس»، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی با تغییر نام ویروس کرونا، آن را «19-CoV» نامید. وی گفت: باید نامی را بر این ویروس بنامیم که در آن منطقه جغرافیایی، حیوان یا مجموعه‌ای از مردم مشخص نباشند. این نام برای همه مردم راحت‌تر تلفظ می‌شود.

شیوع ویروس کرونا در چین

23 بهمن، کشف کرونا در کشتی گردشگری ژاپنی

«کاتسونوبو کاتو»، وزیر بهداشت ژاپن اعلام کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که 39 نفر دیگر در کشتی گردشگری «دایموند پرنسس» به کرونا مبتلا شده‌اند.

این کشتی بعد از دو هفته که به یوکوهاما رسید، تحت قرنطینه قرار گرفت. در کشتی ژاپنی حدود 3 هزار و 700 گردشگر از سایر نقاط جهان حضور دارند.

همچنین کمیته ملی بهداشت چین اعلام کرد آمار قربانیان کرونا در چین به اندازه‌ای است که از آمار قربانیان ویروس سارس در سال 2002 و 2003 عبور کرده است. در آن سال‌ها بیش از یک هزار و 200 نفر درگذشتند.

24 بهمن، بیشترین قربانیان در یک روز

دولت چین اعلام کرد حدود 240 نفر تنها در یک روز در اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشتند. این آمار بیشترین میزان مرگ و میر در یک روز بر اثر ابتلا به کروناست.

شیوع ویروس کرونا در چین

26 بهمن، افزایش قربانیان کرونا لندن‌نشینان را نگران کرد

وزارت بهداشت چین اعلام کرد تعداد قربانیان کرونا به یک هزار و 524 نفر افزایش یافته و بیش از 66 هزار و 492 نفر مبتلا شده‌اند.

ارائه این آمار باعث شد دولت انگلیس درباره افزایش شیوع کرونا در سایر نقاط جهان ابراز نگرانی کند. همچنین هشت هواپیمای حامل مسافران چینی مورد بازرسی‌های بهداشتی قرار گرفتند.

29 بهمن، درگذشت رئیس بیمارستان ووهان

تلویزیون چین از درگذشت رئیس بیمارستان ووهان به دلیل ابتلا به کرونا خبر داد.

کرونا جان بیش از هزار نفر را در آمریکا گرفته است

داده های دانشگاه جان هاپکینز در آمریکا نشان می دهد که شمار جان باختگان بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا در این کشور از هزار نفر فراتر رفته است.

بر همین اساس بیش از ۶۸ هزار نفر نیز در ایالات متحده به این ویروس مبتلا شده اند. ایالت نیویورک به کانون شیوع نوع جدید ویروس کرونا در آمریکا تبدیل شده است. تاکنون ۲۸۰ نفر در این ایالت جان خود را به دنبال ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» از دست داده اند.

شمار جان باختگان در اسپانیا به بیش از چهار هزار نفر رسید

مقامات اسپانیا روز پنجشنبه اعلام کردند که ۴۴۲ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا در این کشور جان خود را از دست داده اند.

به این ترتیب تعداد جان باختگان بر اثر ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» در اسپانیا به ۴۰۸۹ نفر رسید. شمار مبتلایان به نوع جدید ویروس کرونا در اسپانیا نیز به بیش از ۵۶ هزار نفر رسیده است.

تعداد مبتلایان در قاره اروپا به ۲۵۰ هزار نفر رسید

شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا در قاره اروپا روز پنجشنبه از ۲۵۰ هزار نفر فراتر رفت. این در حالی است که بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت ۸۵ درصد از موارد جدید ابتلا به این ویروس در اروپا یا آمریکا ثبت می شود.

مقامات بهداشتی آلمان روز پنجشنبه اعلام کردند که برای مقابله با شیوع بیماری «کووید ۱۹» ظرفیت تست کرونا در این کشور را افزایش داده اند. آلمان در نظر دارد تا از این پس با انجام ۵۰۰ هزار تست در هفته از شیوع بیشتر نوع جدید ویروس کرونا جلوگیری کند.

کرونا در جهان؛ فرانسه نیروهای نظامی خود را از عراق خارج می‌کند

ستاد کل نیروهای مسلح فرانسه اعلام کرد که به دلیل شیوه گسترده بیماری همه گیر کووید ۱۹ در عراق، نظامیان خود را از این کشور خارج می‌کند. نیروهای نظامی فرانسه در چارچوب طرح ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و برای انجام ماموریت آموزشی در عراق حضور دارند.

در بیانیه ستاد کل ارتش فرانسه آمده است که با توجه به وضعیت بهداشتی موجود و ضمن هماهنگی با دولت عراق ماموریت آموزش نیروهای امنیتی این کشور به صورت موقت به حال تعلیق در می‌آید. فرانسه بدین ترتیب تصریح کرده است که حدود دویست نیروی نظامی مشارکت کننده در عملیات شمل به کشور بازخواهند گشت.

روسیه کلیه پروازهای وروی و خروجی بین المللی را لغو کرد

کرملین برای کاستن از سرعت انتشار بیماری بیماری کووید ۱۹ مجموعه دستورالعمل‌هایی را از روز پنجشنبه به اجرا گذاشته است که تعلیق کلیه پروازهای بین المللی از جمله آنهاست.

این دستورالعمل دولتی کلیه پروازهای ورودی و خروجی به روسیه را شامل می‌شود. بر این اساس تنها هواپیماهایی اجازه پرواز از فرودگاه‌ها و فرود در پیست‌های پروازی این کشور را خواهند داشت که برای بازگرداندن شهروندان روسیه به کشورشان به کار گرفته شده باشند.

انتهای پیام/4033/

نظر شما