شناسهٔ خبر: 38703112 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همت سردار خیبر و فرمانده دل‌های رزمندگان

تهران- ایرنا- هفدهم اسفند سالروز شهادت سردار پاسدار حاج ابراهیم همت سردار خیبر و فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) که رزمندگان از او با نام فرمانده دل‌ها یاد می‌کردند.

صاحب‌خبر -

چه خاطرات دلربایی از او داریم و چه صحنه هایی که از گمنامی، مظلومیت، صداقت، نجابت و شجاعت او به یادمان مانده است.  دست گرمش در شب عملیات خیبر در جلوی معبر طلائیه که بر پشت مان می‌زد  و یا علی گویان وارد معبرها در میدان مین می شد.
چقدر جایش این روزها خالی است و چقدر این کشور در این شرایط به همت‌ها، سلیمانی‌ها، چمران‌ها، صیادها،   باکری‌ها، متوسلیان‌ها، کاظمی‌ها، خرازی‌ها و ورامینی‌ها و امثال این رزمندگان نیازمند است.
ولادت در شهرضا در استان اصفهان 
شهید «محمد ابراهیم همت» در دوازدهم فروردین ۱۳۳۴ در «شهرضا»، یکی از شهرهای استان «اصفهان» در خانواده‌ای مستضعف و متدین به دنیا آمد. در سال ۱۳۵۲  وارد دانشسرای اصفهان شد و پس از دریافت مدرک تحصیلی فوق دیپلم، به سربازی رفت. در حین سربازی و پس از آن، به مبارزه با رژیم طاغوت روی آورد و با گروه‌های مبارز مسلمان مرتبط شد.
راه اندازی کمیته انقلاب اسلامی شهرضا 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همت فعالیت‌های خود را گسترش داد.   «کمیته انقلاب اسلامی» را در «شهرضا» راه‌اندازی کرد و با کمک دوستانش، هسته اولیه سپاه را در شهر شکل داد. در اواخر سال ۵۸، بر حسب ضرورت، به «خرمشهر» و سپس به «بندر چابهار» و «کنارک» و استان «سیستان و بلوچستان» رفت و به فعالیت‌های گسترده فرهنگی پرداخت.
اعزام به کردستان 
شهید همت در خرداد سال ۱۳۵۹ به منطقه «کردستان» اعزام شد و بنا بر آماری که از یادداشت‌های آن شهید به دست آمده است، سپاه پاسداران پاوه از مهر ۱۳۵۹ تا دی ماه ۱۳۶۰ با فرماندهی مدبرانه او، ۲۵ عملیات موفق در خصوص پاک‌سازی روستاها از وجود اشرار، آزادسازی ارتفاعات و درگیری با نیروهای ضد انقلاب داشته است.
پس از آغاز جنگ تحمیلی از سوی رژیم متجاوز عراق، شهید «همت» به صحنه کارزار وارد شد و در سالیان حضور در جبهه‌های نبرد، خدمات شایان توجهی از خود بر جای گذاشت و افتخارها آفرید.  
تشکیل تیپ محمد رسول الله (ص)  
ابراهیم به همراه شهید حاج احمد متوسلیان، تیپ محمد رسول‌الله (ص) را تشکیل داد و در عملیات «فتح‌المبین» مسئولیت بخشی از عملیات، به عهده این سردار دلاور بود. در عملیات پیروزمندانه «بیت‌المقدس» در سمت معاونت تیپ محمد رسول‌الله (ص) فعالیت کرد. با آغاز عملیات «رمضان» در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۶۱ در منطقه «شرق بصره»، فرماندهی تیپ ۲۷ حضرت رسول (ص) را بر عهده گرفت و بعدها با ارتقای این یگان به لشکر، تا هنگام شهادتش در سمت فرماندهی آن انجام وظیفه کرد.  
مسئولیت سپاه ۱۱ قدر 
همت در «والفجر مقدماتی» مسئولیت سپاه یازدهم قدر را که شامل «لشکر ۲۷ حضرت محمد رسول‌الله (ص)، ‌لشکر ۳۱ عاشورا، لشکر ۵ نصر و تیپ ۱۰ سیدالشهدا (ع)» بود را بر عهده گرفت.  
سردار خیبر 
سرانجام در عملیات خیبر، در جزیره مجنون و در هفدهم اسفند ۱۳۶۲، این جان ناآرام و شیدا، بهانه وصل به معبود را با ترکشی که بر پیکرش نشست، پیدا کرد و شهد دلنشین شهادت را لاجرعه سر کشید.  
 

نظر شما