شناسهٔ خبر: 38677277 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

عزم مسئولان برای شیوع کرونا!؟

عدم تغییر ساعات اداری تهران، بحران کرونا یا بحران مدیریت!

کارمندان تکلیف خود را نمی دانند و در این چند ساعت، چندین تصمیم متفاوت از سوی مراجع رسمی اعلام شده است. موضوعی که نشان دهنده بحران در تصمیم گیری در سطوح مدیریتی کشور است که حتی نمی توانند تصمیمی واحد درباره ساعت کاری ادارات بگیرند. بحرانی که باید بر بحران کرونا افزود.

صاحب‌خبر -
در جلسه پنجشنبه شب (۱۵ اسفند) ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران! با استاندار و شهردار تهران و سایر مسئولان استان تهران برگزار و طی آن بنا شده بود ساعات کاری ادارات تهران از روز شنبه به حالت عادی بازگردد، اما ساعاتی بعد اعلام شد «مصوبه تقلیل ساعات کاری ادارات و سازمان‌ها تا ساعت ۱۳:۰۰ همچنان پابرجاست.». اما دوباره ساعتی پیش استاندار تهران اعلام کرد ساعت کاری ادارت به روال عادی برخواهد گشت.

به گزارش اعتدال، در حالی که شیوع کرونا در تهران در حال اوج گیری است و روزانه افراد بسیاری به علت عدم جدی گرفتن این بیماری به کرونا مبتلا می شوند، مسئولان نه تنها عزمی برای جلوگیری از شیوع بیماری ندارند، بلکه با تصمیمات خلق الساعه خود، تعداد بیشتری از مردم را در معرض ابتلا به کرونا قرار می دهند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در جلسه ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران، مصوب و تأکید شد که ادارات از ظرفیت دورکاری و شیفت‌بندی کارمندان و کارکنان خود تا حد امکان استفاده کنند و روند اعطای مرخصی نیز تسهیل شود.

برخی از مصوبات این جلسه بدین شرح است:

۱)  لزوم انسجام و هم‌افزایی کلیه ارگان‌ها سازمان‌های استان و نهادهای انقلاب اسلامی

۲) توجه ویژه به بهداشت محیط با ضدعفونی کردن سطح شهر تهران و وسایل حمل و نقل عمومی و جمع‌آوری پسماندها

۳) ساماندهی فعالیت و حضور کارکنان دستگاه‌های اجرایی مشاغل و اصناف از طریق تعطیلی، تقلیل ساعت کار،  شیفت‌بندی، استفاده از ظرفیت دورکاری و سایر روش‌ها با هماهنگی استانداری تهران

۴) افراد آسیب‌پذیر مشروحه ذیل با تأیید پزشک معتمد دستگاه با استفاده از مرخصی استعلاجی حداقل حضور در محل کار را داشته باشند: «افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری قلبی عروقی، ریوی، دیابت، بیماری کبدی مزمن، بیماری کلیوی مزمن، افراد با سابقه سرطان، وجود هرگونه بیماری نقص ایمنی (مادرزادی یا اکتسابی)، افراد با سابقه استفاده طولانی از کورتون، مبتلایان به بیماری ایدز، مادران باردار یا شیرده یا دارای کودک زیر ۱۰ سال»

۵) توزیع بیشتر بسته‌های حمایتی از طرف وزارت رفاه و تأمین اجتماعی به اقشار آسیب‌پذیر

۶) کنترل مبادی ورودی و خروجی تهران به منظور بیماریابی کاهش هرچه بیشتر تردد و حساس نمودن افراد توسط تیم‌های ترکیبی با همکاری نیروی انتظامی

۷) تشکیل ستاد توزیع عادلانه مواد بهداشتی و حفاظتی

۸) استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت وزارت ارتباطات

بر اساس این گزارش، در این جلسه مقرر شد مصوبه کاهش ساعت کاری ادارات تا ساعت ۱۳:۰۰ همچنان پابرجا بماند.

اما امروز جمعه استاندار تهران بر بازگشت ساعات کاری ادارات این استان از روز شنبه به حالت عادی به توصیه دولت و به عنوان مصوبه جلسه ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در تهران تاکید کرد.

انوشیروان محسنی بندپی گفت: از روز شنبه ساعت اداری در استان تهران به حالت عادی برگردانده خواهد شد اما کارمندان ادارات بنا به تصمیم مدیران به صورت چرخشی شیفت بندی و در  محل  کار خود حاضر می‌شوند.

وی افزود: به این ترتیب باید روند اخذ مرخصی و استفاده از ظرفیت دورکاری در ادارات تسهیل شود.

با این حال کارمندان تکلیف خود را نمی دانند و در این چند ساعت، چندین تصمیم متفاوت از سوی مراجع رسمی اعلام شده است. موضوعی که نشان دهنده بحران در تصمیم گیری در سطوح مدیریتی کشور است که حتی نمی توانند تصمیمی واحد درباره ساعت کاری ادارات بگیرند. بحرانی که باید بر بحران کرونا افزود و کمتر از کرونا مردم را آزار نمی دهد و البته ستال هاست به صورت اپیدمی در کشور در آمده است.

هنگامی که تمامی کشورهای درگیر کرونا، شهرها را قرنطینه کرده و به مردم توصیه اکید کرده اند از منزل خارج نشوند و برای این توصیه، خدمات وِیژه به شهروندان خود ارائه می کنند، در کشور ما مسئولان با وجود شیوع گسترده کرونا در کشور، برای نمایش های سیاسی خود و مانور تسلط بر امور، از اجرای ساده ترین تصمیمات برای مبارزه با کرونا سر باز می زنند.

در طول چند روز گذشته کارشناسان و مسئولان مخصوصا در وزارت بهداشت بارها تاکید کرده اند بسیاری از مردم، بحران کرونا را جدی نگرفته و به روال عادی زندگی خود ادامه می دهند، اما ظاهرا ان کسانی که بحران را جدی نگرفته اند، مسئولان هستند.

اکنون باید مردم هم در رنج و استرس ناشی از شیوع کرونا و بحرانی شدن بیش از پیش اوضاع باشند و هم مانند سایر موارد در سال های اخیر، از بحران مدیریت و بی تدبیری، رنجی طاقت فرسا بکشند. هنگامی که مدام عنوان می شود در هفته پیش رو، شاهد پیک کرونا هستیم، بی خیالی تصمیم گیران ناشی از چیست؟ در هفته پیش رو چه بهبودی در اوضاع نسبت به هفته گذشته متصور شده اند، که تصمیم گرفته اند ساعت کاری ادارات به حال عادی بازگردد؟

ظاهرا مسئولان از کرونا تنها تشکیل ستاد و عنوان ها و اسم های پرطمطراق را فراگرفته اند که این گونه بی خیال با جان مردم بازی می کنند. و گرنه تصمیمات "ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در تهران" که نشانی از مدیریت بحران و جلوگیری از شیوع کرونا نداشته و بیشتر نشانی است از بحران مدیریت.

نظر شما