شناسهٔ خبر: 38618725 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۸ کاوش باستان شناسی منجر به توسعه گردشگری تاریخی اردبیل

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: ۸ کاوش باستان شناسی در دو سال گذشته در اردبیل انجام گرفته که منجر به توسعه گردشگری تاریخی این استان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: قدمت تاریخی این منطقه غیر قابل انکار است که به همین منظور ۸ کاوش باستانشناسی مهم در دو سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال در استان اردبیل انجام گرفته است.

او بیان کرد: ۴ کاوش در سال ۹۷ در محوطه‌های باستانی کهنه کنزق، یل سوئی، آلاجوق و شال خلخال انجام گرفته است که آثار متعددی از دوره ماننایی، سلجوقی، ایلخانی و خوارزمشاهی در این مناطق کشف شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: همچنین ۴ کاوش نیز در سال جاری انجام گرفته است که از جمله کاوش جمعه مسجد یکی از مطالبات چندین ساله پژوهشگران و دوستداران میراث فرهنگی بود.

فلاحی تاکید کرد: در پی کاوش‌های سال جاری در محوطه‌های باستانی تپه آتشگاه، گورستان قره اولی فخرآباد، کول تپه آناهیتا و جمعه مسجد، آثار قابل توجهی از فرهنگ کوراارس، عصر آهن تا دوره‌های اسلامی و بعد از اسلام در این محوطه‌ها کشف شده است.

او ادامه داد: این کاوش‌ها اطلاعات جامعی از پیشینه تاریخی و فرهنگ و رسم و رسومات موجود در جغرافیای استان اردبیل را در اختیار کارشناسان قرار داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اضافه کرد: توسعه گردشگری تاریخی از جمله اهداف اصلی این کاوش بود که در مناطقی مانند کنزق و جمعه مسجد به صورت عینی قابل مشاهده است.

انتهای پیام/ح

نظر شما