شناسهٔ خبر: 38554903 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سایه اختلاف احزاب صهیونیست بر انتخابات سوم پارلمانی

تهران- ایرنا- تنها دو روز مانده به انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی آتش اختلافات بین مقامات اسرائیلی به صورت بی سابقه ای در دور سوم انتخابات برافروخته شده و همچنان شکاف سیاسی در تل آویو ابهام موفقیت در شکل گیری کابینه را حفظ کرده است.

صاحب‌خبر -

برخلاف سه شنبه های انتخاباتی در سرزمین های اشغالی، این بار روز دوشنبه ۱۲ اسفند (۲ مارس) انتخابات پارلمانی به علت تداخل با سه شنبه بزرگ در ایالات متحده آمریکا برگزار خواهد شد.

رهبران احزاب اکثریت رژیم صهونیستی در حالی که دو دور گذشته به منظور تشکیل کابینه را به خاطر بحران و اختلافات عمیق میان سران خود با شکست پست سر گذاشته‌اند، هنوز با وجود شرایط بغرنج انتخاباتی با حمله به یکدیگر به این اختلافات دامن می زنند.

گرچه تنش میان مقامات صهیونیستی از همان زمان ایجاد ائتلاف آبی سفید و قرار گرفتن مقابل حزب لیکود شدت پیدا کرد اما در ماه های اخیر برای دستیابی به اکثریت آرا این تنش ها به اوج خود رسیده است.

احزاب چپ، میانه و رسانه های همسو با آنها از پرونده های فساد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در همان ابتدا استفاده کردند تا وجهه وی را در میان ساکنان اراضی اشغالی خراب کنند.

اما حزب لیکود و شخص نتانیاهو نیز برای پاسخ به اقدامات آنها سعی کرد تا بنی گانتس رئیس ائتلاف آبی سفید را از لحاظ امنیتی ضعیف نشان دهند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی و آژانس اطلاعات داخلی اسرائیل (شین بث) در اسفند ماه مدعی شدند که ایران تلفن همراه گانتس را هک کرده و به اطلاعات حساس آن دست پیدا کرده است. اگرچه قرار بود موضوع مسکوت بماند اما نتانیاهو از این موضوع برای ضربه به ائتلاف آبی سفید استفاده کرد.

هرچند پس از اعلام جرم علیه نتانیاهو توسط دادستان کل رژیم صهیونیستی بسیاری تصور می کردند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی به پایان عمر سیاسی خود نزدیک شده است، اما وی با حمایت های تمام عیار آمریکا و رونمایی از معامله قرن به نوعی ورق را به سود خود بازگرداند.

ائتلاف آبی سفید که در دور دوم انتخابات پارلمان رژیم صهیونیستی اکثریت آرا را به دست آورده بود، اکنون طبق آخرین نظر سنجی ها یک کرسی از حزب لیکود عقب افتاده است.

براساس نظر سنجی شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم اسرائیل، اگر انتخابات پارلمانی در حال حاضر برگزار می شد حزب لیکود ۳۵ و آبی سفید ۳۴ کرسی را به دست می آورند. از سوی دیگر این نظر سنجی نشان می دهد که بلوک راست در مجموع ۵۸ و بلوک چپ- میانه- اعراب ۵۶ کرسی را کسب می کنند.

آمار همچنین نشان از آن دارد که بحران همچنان بر اوضاع سیاسی تل آویو حاکم است و هیچ کدام از بلوک ها قادر به تشکیل کابینه با این شرایط نخواهند بود زیرا هر کدام از بلوک ها نیاز به حداقل ۶۱ کرسی برای تشکیل ائتلاف دارند.

در این میان و طبق نظرسنجی شبکه ۱۲ اسرائیل حزب اسرائیل خانه ما به رهبری اویگدور لیبرمن ۶ کرسی را از آن خود می کند و همچنان نقش تعیین کننده خود در انتخابات را حفظ می کند.

از موانع پیش روی لیبرمن برای پیوستن به بلوک راست می توان به اختلافات حزب وی با احزاب راست افراطی و حریدی ها در موضوع سربازی اجباری برای دانشجویان علوم یهود اشاره کرد.

با این اوصاف آینده خیلی روشنی را برای تشکیل کابینه نمی توان در سرزمین های اشغالی متصور شد و گره کور انتخابات به نحوی به دست حزب اسرائیل خانه ما باز می شود. زیرا لیبرمن هم به راحتی قادر به حضور در یک ائتلاف با حریدی ها و از سوی دیگر حاضر به نشستن با اعراب در یک دولت نخواهد بود.

در همین حال برخی کارشناسان حتی از هم اکنون از امکان کشیده شدن انتخابات پارلمانی به دور چهارم با توجه به مشکلات احزاب در فلسطین اشغالی به خاطر شکست های پی در پی سخن می گویند.

نظر شما