شناسهٔ خبر: 38539708 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اقتصاددان: ابتکار عمل برای کنترل بازار متاثر از کرونا در دست بانک مرکزی است

اصفهان- ایرنا- یک اقتصاددان در اصفهان گفت: ابتکار عمل برای کنترل بازار متاثر از شیوع ویروس کرونا در دست بانک مرکزی است که می‌تواند با ورود به موقع و اتخاذ سیاست‌های پولی مناسب به سالم‌تر طی شدن این دوره کمک کند.

صاحب‌خبر -

هوشنگ شجری روز شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: واکنش بانک مرکزی درباره بازار متاثر از شیوع ویروس کرونا در کشور از اهمیت زیادی برخوردارست و اگر توانایی داشته باشد می‌تواند با ورود به موقع به بازار، تزریق کردن حجم معینی از پول، جذب کردن نقدینگی اضافی در بازار و حتی بالا بردن اندکی نرخ سود بانکی، ابتکار عمل را به دست بگیرد.

وی با بیان این که دولت‌، کشورهای همسایه و بانک مرکزی، نیروهای کمکی برای به حداقل رساندن ضرر شوک‌های روانی ناشی از مسائلی مانند کرونا هستند، اظهارداشت: دولت و سازمان برنامه و بودجه با اتخاذ سیاست‌های مالی مناسب و انجام صرفه جویی‌های لازم می تواند در این موضوع تاثیرگذار باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسائلی مانند شیوع بیماری کرونا، ابتدا به اقتصاد کشورها شوک روانی وارد می‌کند، تصریح کرد: بازارهای طلا و دلار در برابر این شوک، حساس‌تر و عکس العمل آنها شدیدتر است.

وی با بیان اینکه بازار طلا در چند روز گذشته به دلیل این جو روانی و همچنین تحت تاثیر بازارهای بین‌المللی، نوسان داشت و قیمت طلا افزایش یافت، اضافه کرد: قیمت دلار تحت تاثیر عوامل داخلی و ورود حجم نقدینگی، مقداری افزایش یافت.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه شوک‌های روانی از نوع " میرا " هستند، به مرور زمان ضعیف می‌شوند و از بین می‌روند، ادامه داد: در مرحله‌ای که این شوک در حال ضعیف شدن است، آثار دوم و واقعی ناشی از مسائلی مانند ویروس کرونا، ظاهر می‌شود.

شجری از جمله آثار واقعی را بر روی بازار خارجی کشور دانست و گفت: یکی از بخش‌های متاثر از آنها حمل و نقل کالاست به طوریکه در چند روز اخیر برخی کشورهای همسایه محدودیت هایی را در مرزها ایجاد کردند.

وی با اشاره به اینکه این آثار واقعی به مرور در حال پیدایش است، افزود: تا زمانیکه ویروس کرونا، ریشه کن شود ما در این دوره گذار قرار داریم و در این فاصله بانک مرکزی باید وارد بازا شود و اگر امکانش را دارد، بازار را کنترل کند تا ابعاد آن توسعه نیابد.

این اقتصاددان، نوع سیاست ها و رفتارهای دولت‌ها و کشورهای دیگر از جمله همسایه را در این زمینه دخیل دانست و توضیح داد: اگر سیاست‌های آنها کمک کننده و مبنی بر مدارا باشد و محدودیت‌های زیادی اعمال نکنند، ما دوره گذار را سالم تر و با زیان کمتر طی می‌کنیم.

وی با اظهار امیدواری از اینکه دولت و بانک مرکزی در هفته آینده به صورت فعال و نیروی کمکی وارد بازار شوند، تاکید کرد: بر خلاف برخی نگرانی‌هایی که مردم دارند، هیچگاه قحطی در چنین مواردی به وجود نمی آید اما ممکن است مردم تحت فشار قرار گیرند.

شجری اضافه کرد: اگر مردم، واکنش‌های دقیق و با ثبات از دولت و بانک مرکزی ببینند، می‌توان هیجان ها را کنترل کرد.

شیوع ویروس کرونا در چین و بسیاری دیگر از کشورها در چند هفته اخیر، اقتصاد آنها را تحت تاثیر قرار داد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا ظهر روز نهم اسفند آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونای جدید در کشور با افزایش ۱۴۳ مورد جدید به ۳۸۸ نفر رسید. ۷۳ نفر ظرف روزهای گذشته بهبود یافتند و ۳۴ نفر فوت کرده‌اند.

نظر شما