شناسهٔ خبر: 38533781 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون سازمان تبلیغات اسلامی:

قابلیت ارائه ۳۰ نوع خدمت در مساجد

تهران- ایرنا- معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به خلاقیت‌های چشمگیر در برخی مساجد گفت: در هر مسجد می‌توان ۳۰ نوع خدمت به مردم ارائه داد در حالی که برخی مساجد فقط به جنبه عبادی مسجد توجه دارند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام روح الله حریزاوی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: مساجد در سطح کشور می توانند خدمات اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، علمی، بهداشتی، اقتصادی مانند اشتغال ارائه دهند و همچنین خدماتی ارائه کنند که بسیار گسترده تر از میزانی است که اکنون در مساجد اتفاق می افتد و باید در این زمینه تحول ایجاد کرد.

وی از طرح تحول اجتماعی مسجدمحور به عنوان طرح مهم یاد که در سازمان تبلیغات اسلامی دنبال می شود و می تواند جهشی در این راستا باشد. این طرح ماه گذشته از سوی حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افتتاح شد. در طرح اجتماعی مسجدمحور امتیازهایی مانند هدایت محتوایی و راهبری از طریق امامت مسجد درنظر گرفته شده تا ائمه جماعت مساجد بتوانند نسبت به مسائلی که در محلات اتفاق می‌افتد، گره‌گشایی از کار مردم داشته باشند. به گفته رئیس سازمان تبلیغات اسلامی این طرح علاوه بر اینکه تفاوت در زیست بوم فرهنگی جامعه ایجاد می‌کند، باعث الگوسازی برای دیگر مساجد خواهد بود.

حریزاوی از طرح صالحین در مساجد به عنوان خدمتی چشمگیر در افق ملی یاد کرد و گفت: طرح امام محله در قالب قرارگاه اجتماعی مسجدمحور از درون مساجد جوشیده و برخی از مسئولان فرهنگی، هیات امنای مساجد و ائمه جماعت این طرح را پیگیری و حمایت کردند.

بعضی مساجد ویژه در تهران یا استان ها خدمات قابل توجهی ارائه می دهند. مثلا در مسجد صفا در تهران خدمات علمی ارائه می شود و دانش آموزان را برای کنکور آماده می کنند. بعضی مساجد نیز مهدهای کودک برجسته دارند و هیات امنای یکی از مساجد با تاسیس پنج مدرسه، این مدارس را مدیریت می کنند.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی افزود: مساجدی را سراغ داریم که کاریابی می کنند و کارگاه اشتغال‌زایی راه انداخته و بعضی مساجد نیز نخبگان ورزشی تربیت می کنند.

وی که به عنوان یکی از داوران شاخصه خلاقیت و نوآوری کانون های فرهنگی هنری مساجد در رویداد ملی فهما قضاوت داشته، افزود: در این رویداد یکی از کانون های استان قم به عنوان کانون برتر شناخته شد که این کانون یک پارک معارفی را ایجاد کرده و اکنون در چند نقطه دیگر از کشور و خارج از کشور با هماهنگی شهرداری آن را توسعه می دهد.

ما باید برای رسیدن به مسجد تراز انقلاب اسلامی با جوانان و مردم حرف بزنیم ولی متاسفانه برخی مسجدهای ما تراز انقلاب اسلامی را ندارند و در تراز عصر قاجار و صفوی به ارائه خدمت مشغول هستند و اینگونه مساجد در واقع فقط معبد هستند.

رویداد فهما به دنبال شناسایی خلاقیت ها و استعدادها

معاون سازمان تبلیغات اسلامی درباره رویداد ملی فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مسجد) در شاخصه خلاقیت و نوآوری گفت: اصل این طرح بسیار خوب است و در هر تشکیلاتی که کارهای شبکه ای انجام می شود، شناسایی خلاقیت ها و ابتکارها ضروری است.

وی یکی دیگر از مزایای این طرح را توجه به طرح‌های جدیدی دانست که از سوی برخی افراد در گوشه و کنار کشور مطرح می شود در حالی که به این افراد کمتر توجه می‌شود و در چنین رویدادهایی بهتر دیده می شوند و بهره مندی در سطح ملی به وجود می آید.

حریزاوی ضمن ارزیابی طرح های ارائه شده در این رویداد گفت: اصل این رویداد را کار مبارکی می دانم و اگر برای رویدادهای بعدی تمرکز بیشتری از سوی مسئولان صورت گیرد، دستاوردهای بهتری می تواند داشته باشد.

وی افزود: البته لازمه کار آن است که پیش‌نیازهای لازم؛ مانند جدیت، خلاقیت و رغبت صاحبان ایده دیده شود. با این حال استقبال کانون های مساجد به اندازه ای قابل توجه بود که زمان درنظر گرفته شده برای داوری سه برابر شد؛ به گونه ای که این داوری ۱۲ ساعت طول کشید و به طور تقریبی برای هر طرح نیم ساعت وقت داوری در نظر گرفته شد.

در داوری این بخش یک تغییر روش داشتیم؛ به گونه ای که داورها مجبور شدند به مشورت با یکدیگر بپردازند تا کارنامه جمعی برای طرح ها صادر شود.

داوری مرحله نهایی فهما از ۲۶ بهمن در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد آغاز شد و تا اول اسفند ادامه داشت که داوران به ارزیابی آثار منتخب پرداخته و هشت شاخص اصلی در این داوری ها ارزیابی شد.

داوران شاخصه قرآن و عترت را حجت الاسلام حمید محمدی، عباس سلیمی، مهدی قره شیخ لو و مجتبی کلباسی تشکیل دادند و فرهاد قائمیان، سیدسعید سیدزاده و انسیه شاه حسینی در بخش فیلم به داوری پرداختند. شهرام کرمی، کوروش زارعی و سیدحسین فنایی در بخش نمایش و شهروز حقی، امید عرفان پور و مسعود نکویی نیز در بخش سرود داوری کردند.

از دیگر داوران نیز می توان به حسین اسدی، مهدی عباسی، حجت الاسلام روح الله حریزاوی و روح الله رازینی در شاخصه خلاقیت و نوآوری، بهروز مینایی، محمدرضا بهمنی و رضا باقری اصل در شاخصه فضای مجازی و رسانه، حجت الاسلام حجت الله ذاکر، امیرحسین آل اسحاق، رضا برزگر و شعبانعلی رمضانیان در شاخصه غنی سازی اوقات فراغت اشاره کرد.

فهمیه باب الحوائجی، محسن حاجی زین العابدینی و ابراهیم حیدری در شاخصه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حجج اسلام سیدناصر میرمحمدیان، احمدی، حجت گنابادی نژاد و رضا روستاآزاد در شاخصه پاسداشت مناسبت های ملی مذهبی داوری کردند.

نظر شما