شناسهٔ خبر: 38513717 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

بیانیه‌ی محمدرضا زنوی به دنبال مصاحبه حسین کلانی: به آنانی كه برای يک جام فلزی مهندسی می‌کنند بفرماييد كه به‌ اندازه یک لحظه وجدان درد داشته باشند

حسین رضایی

محمدرضا زنوزی ضمن صادر کردن بیانیه ای به تمجید از حسین کلانی پرداخت.

صاحب‌خبر -

طرفداری- محمدرضا زنوزی مطلق، مالک باشگاه تراکتور، در پی مصاحبه حسین کلانی پیشکسوت باشگاه پرسپولیس، جوابیه‌ای صادر کرد. حسین کلانی در مصاحبه ای به انتقاد از پیروزی خواندن نام پرسپولیس توسط مالک تراکتور پرداخت و در مصاحبه خود به یک جمله تاکید داشت: 

اگر مدرسه رفته باشند، پرسپولیس را می‌شناسند.

به گزارش دفتر ارتباطات و رسانه باشگاه فرهنگی، ورزشی و اقتصادی تراکتور حالا اما محمدرضا زنوزی در این خصوص جوابیه ای داشته است، متن این جوابیه به شرح زیر است:

"سلام و درود بر استاد بزرگوار و پير فوتبال ايران و اسطوره علم، ادب و اخلاق.

استاد محترم در ابتدا دوست دارم شما را براي خود، پدر و يا برادر بزرگ خطاب نمايم، چراکه مصاحبه پر از مهر و ادب شما بنده را بر آن داشت كه هم با احترام خاصي شما را مورد خطاب قرار دهم و هم عرض ارادت خود به حضرتعالي را اعلام نمايم و هم اينكه درد دل خود و بيشتر فوتبال دوستان و هواداران مخصوصاً شهرستانی‌ها را به شما عرض كرده باشم.

استاد بزرگوار

 مستحضر هستيد كه فوتبالِ امروز را اگر از منظر اجتماعي و جامعه‌ی هواداري بخواهيم بررسی نماييم،‌ ديگر آن فوتبال دهه‌ی چهل، پنجاه و شصت نيست، كه همه‌ی كشور عموماً هوادار دو تيم قرمز و آبي پايتخت بودند و امروزه قطب‌های ديگري نيز در فوتبال ايران به وجود آمده است، به‌عبارتی‌دیگر فوتبال از حالت دوقطبی قرمز و آبي پايتخت در آمده است. اما متأسفانه برخی از اهالي فوتبال كه مسئوليتی نیز در حوزه‌های مختلف ورزش دارند و تعصب خاصي نيز به اين دو قطب  سابق داشته و دارند، نمی‌توانند قبول نمايند كه قطب‌های ديگري نيز در اين فوتبال به وجود آمده است و آن‌ها نيز در اين فوتبال حق و حقوقي داشته و براي فوتبال هزينه می‌کنند.اين تعصب باعث می‌شود كه حقوق باشگاه‌های شهرستاني كه حتي برخی از آن‌ها با هزاران مشكل اقتصادي تیم خود را اداره می‌کنند و هواداران آن‌ها نيز با هزاران مشقت و با تعصبی خاص در سرما و گرما تيم خود را حمايت می‌کنند، عمداً و يا سهواً پايمال شود و از بين برود. این رفتارها باعث بی‌انگیزگی و سرخوردگی هواداران عزيز و حتي بازيكنان آن تیم‌ها شده و حتي گاهاً بازيكنان نيز اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهند و تمام زحماتشان پايمال می‌شود.

 برادر بزرگوارم

 همان‌گونه كه شما فرموديد، ترک‌های آذربايجان حداقل در دو و يا سه قرن اخير چه رشادت‌هایی براي پاسباني و حفاظت از خاك و ناموس خود و ايران عزيز انجام داده و دست بيگانگان را از كشور عزيزمان بریده‌اند و هميشه براي ايران عزيز،‌ جان‌فشانی کرده‌اند كه نمونه آن‌ها در تاريخ ذكر شده است. از ستارخان و باقرخان تا باکری‌ها در عصر معاصر را می‌توان نام برد. البته ما معتقدیم تمام اقوام در جای جای كشور براي نام، خاك و ناموس كشورمان ايران در زمان‌ها و شرایط مختلف این‌گونه بوده‌اند و نبايد آن‌ها را از ياد برد.

استاد گرانقدرم

بحثی که ما مطرح کردیم صرفاً ورزشي و فوتبال است ولي در همين فوتبال هر وقت از ناعدالتی‌های فوتبالي شكايت می‌کنیم، يك عده خاص، ما ترک‌زبان‌ها را به آنچه نيستيم متهم می‌نمایند و تهمت‌های ناروائي می‌زنند و می‌گویند شما يا پان ترك هستيد يا تجزیه‌طلب! و سعي می‌کنند با اين قبيل اتهامات بحث را به بیراهه ببرند تا ما به دنبال احقاق حقوق خود نباشيم. در بين هر قوم در هر منطقه‌ای از ایران، شايد يك عده‌ی خاص باشند كه عقايد و منافع متفاوتي از اكثريت داشته باشند و کارهایی انجام دهند که بر ضد منافع جمع باشد، ولي این امر در بين هواداران تراكتور و ترک‌زبان‌ها، قطعاً اين عده كمتر از یک‌دهم درصد است و بارها و بارها توسط خود ترک‌ها، اين عده‌ی كم محكوم شده‌اند. بايد خدمت استاد خود عرض كنم كه آذربایجانی‌ها هميشه به ايران عزيز وفادار بوده و هیچ‌ زمانی در هيچ برهه‌ای خيانتي به كشور عزيزمان نکرده‌اند و هميشه قانونمند بوده و هستند، به تمامی اقوام و زبان رسمي كشور احترام گذاشته‌اند و با وجود اينكه جمعيت ترک‌ها از تمام اقوام کشور بيشتر است، ولي با كمال احترام زبان فارسي را زبان رسمي كشور قبول کرده‌اند و طبق فرمايش رهبر انقلاب، آذربايجان سر ايران است.

استاد عزيزم

فرمايش حضرتعالي را از بابت اينكه «تحقير كردن خوب نيست»، قبول دارم و بنده نيز با شما موافق هستم و بايد بپذیریم كه در يك خانواده، فرزند كوچك از والدين فرزندان بزرگتر، ادب و معرفت را ياد می‌گیرد. لذا باشگاه‌های بزرگ‌تر را می‌توان در فوتبال برادر بزرگ ناميد و فدراسيون و وزارت ورزش نيز پدر و مادر اين فوتبال، پس مشكل بايد از آنجا اصلاح شود.

برادر بزرگوارم

 ای‌کاش شما و امثال شما همچون استاد دهداري معلم بزرگ اخلاق، در اين فوتبال می‌بودید و نمی‌گذاشتید كه سرانجام فوتبال ما این‌گونه باشد و بايد قبول كنيم كه مدیریت‌ مبتني بر «تكيه بر صندلي به هر قيمتي»، فوتبال ما را نابود كرده است و مديران فوتبالي در این کشور اكثراً نه مديران تخصصي بوده‌اند و نه تخصص مديريت را داشته‌اند تا بتوانند اين صنعت عظيم برنامه‌ریزی مدون داشته و مديريت نمايند و نگذارند از ريل خارج شود.

برادر بزرگوارم

 نوع گفتمان شما باعث شد كه بنده بر خود وظيفه بدانم تا هم از حضرتعالي از اين طريق تشكر ويژه نمايم و هم درد دل خود را براي شما بزرگوار بازگو كنم.

استاد عزيز

 لطفاً با ادبيات فوق‌العاده خود به آن عده كه براي يك جام فلزي برنامه‌ریزی و مهندسي می‌کنند و حقوق ديگران را زير پا می‌گذارند، بفرماييد كه به‌اندازه یک‌لحظه وجدان درد داشته باشند، نه اين فوتبال ارزش آن را دارد و نه اين دنيا ارزش آن را دارد تا خود را هم در اين دنيا و هم در آخرت تباه كنيم. لطفاً به آن عده‌ای كه در مسند قضاوت چه در داخل ميدان فوتبال و چه در كنار ميدان و چه در کمیته‌های تخصصي مختلف فدراسيون نشسته‌اند، بفرمائيد كه قضاوت خود را خارج از تعصبات رنگي انجام دهند. 

براي چندمين بار بنده بازهم از حضرتعالي، استاد گران‌قدر، تشكر می‌کنم كه امروز به منِ حقير درس‌های بزرگي را آموختيد. مصاحبه‌ی شما براي بنده، درس اخلاق بود و بابت آن از شما صميمانه تقدير و تشكر می‌کنم و خدا را شكرگزار هستم كه شما، برادر بزرگوارم را بر سر راه بنده قرار داد تا در آینده‌ی کاری خود از نصايح شما استفاده نمايم و در اولين فرصت خدمت شما بزرگوار خواهم رسيد. از خداوند منان براي شما طول عمر با بركت آرزومند هستم تا جوانان كشور از وجود شما بهره‌مند باشند."

نظر شما