شناسهٔ خبر: 38508398 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عرضه‌کنندگان متخلف اقلام کرونایی سنندج در چنگال قانون گرفتار شدند

فرصت‌طلبان و سودجویان همواره به دنبال زمان‌های بحرانی هستند تا با احتکار، گران‌فروشی و کم‌فروشی به منافع و مطامع خود برسند که با آمدن کرونا بازار آنها داغ‌تر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، با انتشار اخبار کرونایی در سطح کشور و به نوعی کروناهراسی که در فضای مجازی ایجاد شده است، سودجویان هم فضا را بر وفق خود مراد خود دیدند، برخی‌ها ماسک، ژل‌های ضدعفونی کننده، اسپری و الکل را احتکار کردند و برخی نیز با قیمت چند برابر مصوب، این اقلام را عرضه می‌کنند.

شرایط بازار کردستان نیز متاثر از کشور است و این چنین مصادیقی در بازارهای کردستان وجود دارد. 

گشت مشترک بازرسی از صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه علوم پزشکی و تعزیرات حکومتی استان کردستان به همراه خبرنگاران رسانه‌ها از چند مرکز عرضه لوازم بهداشتی و کالای پزشکی سنندج بازدید کردند تا از وضعیت عرضه اقلام مورد نیاز پیشگیری از بیماری کرونا آگاه شوند.

در بازرسی از این مراکز عرضه، ابتدا بازرس صمت به عنوان خریدار به مغازه مراجعه می‌کرد، قیمت انواع ماسک، پد الکلی و محلول‌های ضدعفونی را می‌گرفت و بعد اعضای تیم بازرسی ورود می‌کردند.

عرضه ماسک 410 تومانی با 8 هزار تومان

در اولین بازرسی از یک مغازه در طبقه زیرین پاساژ صدف، یک ماسک ساده که باید با قیمت مصوب 410 تومان در بازار عرضه شود، حدود 10 برابر فروخته می‌شد و برای ماسک‌های فیلتردار هم 28 هزار تومان قیمت گذاشته بود.

در یکی دیگر از مغازه‌های این پاساژ قیمت فروش ماسک ساده 8 هزار تومان و پد الکلی نیز هر عدد حدود 150 تومان بود در حالیکه قیمت پد در یک مغازه پایین‌تر 100 تومان و قیمت هر عدد ماسک یک هزار تومان بود.

این گشت مشترک همچنین به مغازه‌ای در ابتدای بلوار شبلی سنندج سر زدند اما برخلاف مغازه‌های قبلی، قیمت‌ها با قیمت مصوب دانشگاه علوم پزشکی و فاکتورهای خرید تناسب داشت.

به همراه گشت مشترک بازرسی به یک مغازه در روبروی بیمارستان بعثت سنندج هم سرزدیم، مغازه‌ای که اجناس آن گاها تا سه برابر قیمت بازار عرضه می‌شد، دستکش عادی به قیمت هر بسته 30 هزار تومان و اسپری آواکل که در بازار باید تا 12 هزار تومان به فروش برسد در این مغازه 30 هزار تومان قیمت زده بود.

«وای بر گران‌فروشان»!

نکته‌ای که تعجب بازرسین و خبرنگاران را به خود جلب کرد، تناقض عمل و گفتار صاحب مغازه بود، با وجود اینکه روی ماشین حساب مغازه‌اش جمله «وای بر گران‌فروشان» نوشته بود اما خود یکی از گران‌فروشان بازار سنندج بود.

اقلام موجودی شامل دستکش، ماسک و اسپری این مغازه توسط بازرسان ضبط و ثبت شد که به همراه تشکیل پرونده گرانفروشی، تحویل تعزیرات حکومتی خواهد شد. 

مرکز عرضه تجهیزات پزشکی در میدان ظفریه آخرین مقصد گشت مشترک بود، بنا به گفته مدیر فروش این واحد، اجناس آن به صورت کلی با 20 درصد سود به داروخانه‌ها عرضه می‌کرد که بازرس صنعت، معدن و تجارت سود مصوب را برای فروش جزئی 12 درصد و برای کلی 3 درصد اعلام کرد.

وی گفت: برای این مرکز پرونده تخلف گرانفروشی تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

اکثریت فروشندگان این اقلام بهداشتی می‌گفتند که باید این گرانی‌ها را از تهران کنترل کرد چرا که مراکز عرضه عمده در تهران جدای از اینکه گران برای ما می‌فرستند حاضر هم نیستند که فاکتور صادر کنند. 

برخورد جدی سازمان صمت با گرانفروشان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در جریان این بازرسی در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت: به دنبال شیوع کرونا، حساسیت سازمان صمت برای توزیع ماسک، ژل و اسپری ضدعفونی‌کننده بالا رفت.

محمد دره‌وزمی اذعان داشت: امروز شاهد بودیم فروشندگان این اقلام قانون را رعایت نمی‌کنند بلکه مرتکب تخلف می‌شوند و با چند برابر قیمت این اجناس به مشتری می‌فروشند.

وی افزود: به عینه مشاهده کردیم ماسک 410 هزار تومان را با چند برابر قیمت و ژل ضدعفونی‌کننده نیز با قیمت‌های غیرمتعارف 30 هزار تومان می‌فروشند که این نوعی سواستفاده، سوداگری و فرصت‌طلبی است.

وی گفت: جدای از اینکه تخلف گران‌فروشی برای ما محرز است، یک کار غیرانسانی است و افرادی که چنین کاری می‌کنند بدون تردید دشمن مردم هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکید کرد: با چنین افرادی تعارف نداریم و کسانی که احتکار می‌کنند و یا قیمت‌ها را چند برابر افزایش می‌دهند ضمن تشکیل پرونده قضایی، به جد با آنها برخورد می‌کنیم و تعزیرات نیز در زمان کوتاهی برای این افراد رای صادر خواهد کرد.

وی گفت: از مردم درخواست می‌کنم با مشاهده چنین قیمت‌های نامتعارفی از طریق 124 به اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اطلاع دهند.

انتهای پیام/2330/70 

نظر شما