شناسهٔ خبر: 38503094 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر شورای صنفی دانشگاه اصفهان:

دانشجویان منتظر تعیین تکلیف تعطیلی خود هستند

مریم شرکت

چند روزی است که وجود کروناویروس در کشور به طور رسمی اعلام شده و تعطیلی چند روزه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را به دنبال داشته است، اما با اعلام ریاست ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص عدم موافقت با تعطیلی این مراکز تا ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۹، دانشجویان خوابگاهی با نوعی بلاتکلیفی مواجه شدند و به دنبال تعیین تکلیف هستند.

صاحب‌خبر -

به دنبال این تصمیم، شوراهای صنفی حدود صد دانشگاه زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، پیشنهاد خود مبنی بر تعطیلی دانشگاه‌ها، تامین امنیت دانشجویان و دانشگاهیان راهکارهای جایگزین تا رفع صد در صدی خطر کرونا را ارائه دادند که در نهایت شاهد تعطیلی اکثر دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز آموزشی در استان‌های گوناکون بودیم و اکنون پس از اعلام عدم موافقت با تعطیلی مراکز دانشگاهی تا پایان تعطیلات نوروز،برخی دانشگاه ها هنوز نتیجه ای به دانشجویان خود اعلام نکرده اند؛ در همین راستا انجمن صنفی دانشگاه‌ها بیانیه‌ای مبنی بر نگرانی‌ از شرایط پیش آمده تنظیم کرده‌ است.

دبیر شورای صنفی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب که در حال تنظیم نامه‌ای برای وزارت بهداشت هستیم و رونوشت آن نیز به استاندار، فرماندار، مدیریت بحران استان اصفهان و ریاست دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان ارسال خواهد شد، اظهار کرد: دست کم ۳۵۰۰ دانشجوی خوابگاهی در خوابگاه‌های دانشگاه اصفهان مستقر هستند که اگر ۱۵۰۰ نفر به شهر خود برگردند و تنها یک نفر آلوده به ویروس کرونا باشد، می‌تواند فاجعه‌ای نه تنها در خوابگاه بلکه در کل کشور به بار آورد.

حسین شفیعی با اشاره به تعدد دانشجویان خوابگاهی، تاکید کرد: درخوابگاه دانشجویان از روستاهایی هستند که شاید اسمی از کرونا نشنیده باشند اما ممکن است از این طریق ویروس به آن ها منتقل شود.

وی ادامه داد: با توجه به اعلام عدم اختیار در تصمیم گیری‌ها، تصمیم برای ارسال نامه به شخص وزیر بهداشت گرفته شد، اما رونوشت آن به دست مسئولان دانشگاه و استان خواهد رسید و طی صحبت هایی که با فرماندر اصفهان نیز انجام شد، با ارائه رونوشت نامه به این نهاد و استناد به آن، دغدغه‌های دانشجویی پیگیری می‌شود.

دبیر شورای صنفی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: در گروه‌های مختلف دانشجویی و تشکل‌هایی که من پیگیر آن هستم، دانشجویان واقعا قصد آمدن به دانشگاه را ندارند. برخی به خاطر سلامتی و برخی نیز به خاطر خانواده هایشان نمی خواهند به دانشگاه بیایند.

شفیعی افزود: تصمیمی خودجوش از سوی شوراهای صنفی سراسر کشور به عنوان نمایندگان دانشجویان اتخاذ شد تا فارغ از تصمیم گیری ها و در صورت تعلل در اعلام تعطیلی، به صلاح دید خود و به طور خودجوش برای حفظ سلامتی خود و خانواده از آمدن به دانشگاه خودداری کنند و سلامتی را بر هر امری ارجح بدانند. این موضوع بار حقوقی ندارد و پیشنهادی آتش به اختیار است.

وی گفت: در تماس با ریاست دانشگاه اصفهان به او اعلام شده که هرگونه تصمیم گیری مبنی بر تعطیلی دانشگاه از حیطه اختیاراتش خارج است و حتی مدیران استانی نیز در این مورد قادر به تصمیم گیری نیستند و همه تصمیمات تابع نظر مسئولان کشوری و مستقیما از تهران صادر می‌شود.

هوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان در پیگیری های خبرنگار ایسنا در این خصوص اعلام کرد: هنوز از نتیجه جلسه مطلع نیستم و هنوز تصمیمی از سوی وزارت خانه به دانشگاه اعلام نشده است.

هم‌چنین به گفته وزیر بهداشت، تصمیم گیری در خصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از سوی رئیس جمهور به ستاد مقابله با کرونا واگذار شده است و امروز عصر نیز تصمیماتی در این خصوص و نیز اعمال محدودیت در سیستم اداری و دولتی برخی شهرها اخذ می‌شود و به اطلاع مردم می‌رسد.

انتهای پیام

نظر شما