شناسهٔ خبر: 38500724 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دو رهبر آفریقایی همزمان راهی عربستان شدند

تهران - ایرنا - روسای جمهوری موریتانی و الجزایر به عنوان دو کشور عربی و اسلامی شمال آفریقا امروز چهارشنبه راهی عربستان سعودی شدند تا با مقامات این کشور از جمله ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه دیدار کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش رسانه ها، "شیخ محمد ولد عبدالعزیز العزوانی" و "عبدالمجید تبون" روسای جمهوری این دو کشور آفریقایی که مدت سفر همزمان خود به ریاض را سه روزه اعلام کردند، به دعوت "ملک سلمان" پادشاه سعودی به این کشور خلیج فارس رفتند تا با او در باره موضوعات مختلف مروبط به روابط دوجانبه و نیز منطقه ای و بین المللی و همچنین پیرامون جهان اسلام گفت وگو کنند.

خبرگزاری فرانسه امروز از نواکشوت گزارش داد که محمد غزوانی رییس جمهوری کشور آفریقایی موریتانی در پاسخ به دعوت ملک سلمان برای انجام یک سفر رسمی ۳ روزه عازم عربستان سعودی شد.
وی که در این سفر پنج وزیران خارجه، اقتصاد، نفت، تجارت و توسعه روستایی نیز  همراهی اش می کنند قرار است ضمن دیدار با پادشاه و ولیعهد این کشور چندین توافقنامه همکاری و تفاهم نامه در زمینه های مختلف نیز امضاء کند.
بیانیه ای که دفتر ریاست جمهوری موریتانی در این خصوص صادر کرد حاکی است که غزوانی قرار است طبق برنامه اعلام شده همچنین بعد از بجا آوردن مناسک "حج عمره" وارد مدینه شده و بعد از حضور در مرقد پیامبر اکرم (ص)، با جامعه موریتانیایی های مقیم عربستان نیز دیدار کند.

گزارش فرانس پرس حاکی است که این سفر رئیس جمهوری موریتانی بعد از امارات متحده عربی، دومین سفر رسمی او به کشورهای حوزه خلیج فارس است.

در عین حال "خبرگزاری رسمی الجزایر (ای پی اس) نیز امروز گزارش داد که عبدالمجید تبون در اولین سفر خارجی خود به خلیج فارس بعد از تصدی مقام ریاست جمهوری در ماه دسامبر گذشته (آذرماه) بنا به دعوت شاه سعودی در حالی عازم ریاض شد که اختلافات دو کشور بر سر چند موضوع حساس از جمله سوریه و صحرای غربی و نیز رویه بی طرفی الجزیره در جریان اختلافات میان عربستان و قطر همچنان به قوت خود باقی است.

براساس این گزارش وی قرار  است در این سفر سه روزه ضمن دیدار با بن عبدالعزیز شاه سعودی با او در باره روابط دوجانبه و مسائل مورد اهتمام مشترک بحث و گفت وگو کند.

در واقع این دو روز سفر پس از آن انجام می شود که تبون میزبان "شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر در الجزیره بود و پیشتر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز به این کشور سفر کرده بود.

به همین دلیل تحلیلگران سیاسی گمانه زنی می کنند که تبون بخواهد همچون دیگر رهبران کشورش که همیشه در میانجی گری میان کشورهای عربی و منطقه ای نقش داشته اند، بخواهد میان قطر و عربستان آشتی برقرار کند؛ بویژه اینکه الجزایر از ابتدای زمان بروز بحران میان قطر و همسایگانش جانب بی طرفی پیشه کرده است.

پیش از این در سال ۲۰۱۸، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به رغم برنامه ریزی های قبلی برای انجام سفر به موریتانی و الجزایر به دلیل ابراز مخالفت مردم این دو کشور آفریقایی سفر خود را در واپسین لحظات در تونس لغو کرد و از پرواز به الجزیره و نواکشوت انصراف داده بود به ویژه اینکه حزب رفاه موریتانی با صدور بیاینه ای شدیدا با انجام آن سفر مخالفت کرده بود.

نظر شما