شناسهٔ خبر: 38487703 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد

هیولایی به نام «کرونا»/ مرضی که مرز نمی شناسد

«کرونا» یک بیماری تب دار تنفسی مانند آنفلوآنزا است که در دنیا شیوع پیدا کرده اما ترس از نام آن در جامعه بیشتر از بیماری خود را نشان داده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان  - جهرم :

این روزها داغ ترین اخبار کشور بحث «کرونا» است که اذهان افراد جامعه را به خود مشغول کرده و هر کس به نوبه خود در صدد انجام راهکارهای پیشگیرانه در مقابله با این بیماری است. اگرچه کرونا همچون سایر بیماری هایی که به صورت اپیدمی در کشور ایجاد می شود، مسئله ای جدید و غیر قابل پیشگیری نیست اما به نظر می رسد ترس از نام کرونا در جامعه بیشتر از بیماری خود را نشان داده است.

 

این در حالی است که بر اساس گفته پزشکان، بیماری «آنفلوآنزا» که پیش از این در کشور فراگیر شده بود سخت تر و شدیدتر از کرونا ویروس جدید است. تلاش های مدیران عرصه سلامت کشور در پیشگیری مردم از ابتلا به بیماری کرونا محسوس بوده و اطلاع رسانی و آگاه سازی رسانه های مختلف در راستای جلوگیری از شیوع این بیماری در جامعه به خوبی در حال انجام است.

 

آنچه این روزها نیاز مردم و جامعه است، آرامش و اعتماد از دست اندر کاران امر سلامت بوده و منابع رسمی اطلاع رسانی همچون صداوسیما، رسانه های مجازی و مکتوب معتبر و... باید در اولویت مردم قرار بگیرد.

 

هر چند که رسانه های بیگانه این روزها نیز همچون گذشته فعال شده و درصدد فضاسازی های منفی در کشور هستند اما این اقدامات از دیدگاه مردم چیزی جز رشته های پنبه شده، نیست.

 

ویروس های تنفسی از طریق سرفه یا عطسه فرد مبتلا، انتقال پیدا می کند. افرادی که در ارتباط با حیوانات بوده و یا افرادی که از مبتلایان به این بیماری مراقبت می کنند می توانند عامل انتقال ویروس کرونا باشند. در حال حاضر هیچ واکسنی برای این بیماری اعلام نشده اما پوشاندن دهان و بینی در زمان عطسه و سرفه، شستن مرتب دست ها با آب و صابون، خودداری از تماس با حیوانات و... از راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا است.

 

با توجه به سرعت شیوع این بیماری آنچه در مورد کرونا ویروس گفته می شود ممکن است تغییر کند پس باید از منابع معتبر برای اطلاع از بیماری کرونا استفاده کرد.

 

برای آگاهی و شناخت از این بیماری و راه های انتقال و همچنین اصول پیشگیری از آن به سراغ پزشکان و متخصصان مرتبط با بیماری های عفونی رفتیم تا با ارائه راهکارهای لازم، سطح آگاهی جامعه تقویت و از شیوع این بیماری جلوگیری شود.

 

رعایت اصول بهداشتی راه مقابله با کرونا

یک پزشک متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه باید با رعایت نکات بهداشتی از ابتلا به کرونا جلوگیری کرد، گفت: درست است که این ویروس وارد کشور شده اما جای نگرانی وجود ندارد و می توان با رعایت اصول بهداشتی از ابتلا و شیوع آن جلوگیری کرد.

 

«رحیم رئوفی» به توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از این بیماری اشاره کرد و افزود: ویروس کرونا در سطح هوا باقی نمی ماند بلکه روی سطوح باقی مانده و باید توجه داشت که دست آلوده می تواند راه ورود این ویروس را به بدن هموار کند.

 

ماسک نقشی در پیشگیری ندارد

وی با تاکید بر اینکه زدن ماسک نقشی در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ندارد، گفت: ماسک یک منبع عفونت است زیرا با عطسه، سرفه و صحبت کردن فرد، قطرات تنفسی بر روی ماسک می ماند و تبدیل به یک منبع عفونی می شود که شخص  بیمار این منبع عفونی را با خود حمل می کند. 

 

رئوفی ادامه داد: شست‌وشو و بهداشت دست ها از مسائل مورد تاکید بوده که می تواند در انتقال ویروس کرونا به بدن جلوگیری کند.

 

این پزشک متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه در صورت بروز علائم بیماری از خانه خارج نشده و به استراحت بپردازید، عنوان کرد: حفاظت از خود و رعایت فاصله یک متری از افراد بیمار توصیه می شود.

 

وی با اشاره به اینکه باید از طرق های مختلف زنجیره عفونت را قطع کرد، ابراز داشت: توصیه می شود افراد بیمار مبتلا به علائم سرما خوردگی و یا کرونا ویروس به جای استفاده از ماسک به طور مداوم از دستمال کاغذی استفاده کنند.

این پزشک بیماری های عفونی ادامه داد: بعد از استفاده از دستمال کاغذی سریعا فرد بیمار دست هایش را بشوید.

 

رئوفی با اشاره به اینکه کرونا ویروس یک بیماری تب دار تنفسی شدید بوده که بیشتر علائم آن شبیه به آنفلوآنرا است، گفت: افرادی که علائم شبیه به آنفلوآنزا دارند در مرحله نخست برای تشدید نشدن بیماری به مراکز درمانی مراجعه کرده و در مرحله بعد نیز مراقب اطرافیان خود باشند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

 

به گفته این متخصص بیماری های عفونی، ایمنی پایین بدن و وجود بیماری های زمینه ای از علت های مرگ و میر افراد مبتلا به این ویروس بوده است.

 

وی تاکید کرد: این ویروس مرز نمی شناسد و کافی است از یک انسان به انسان دیگر انتقال یابد پس پیشگیری مهم ترین نقش در کنترل بیماری کرونا دارد.

 

کرونا درمان اختصاصی ندارد

سارس و مرس از دسته خانواده کرونا ویروس ها هستند. کرونا ویروس موجود که موجب مرگ صدها نفر در چین و دیگر کشورها شده است نامی برای آن انتخاب نشده و در همه جا به نام کرونا ویروس 2019 شناخته می شود که میزان انتقال این شکل از کرونا ویروس از انسان به انسان دیگر  بیشتر از مرس است. چگونگی انتقال این ویروس از مخازن حیوانی به انسان به صورت قطعی مشخص نشده اما میزان کشندگی کرونا ویروس 2019 کم تر از سارس و مرس است.

 

کرونا درمان اختصاصی ندارد و درمان های حمایتی آن شامل اکسیژن درمانی، مایع درمانی، آنتی بیوتیک درمانی، عدم تجویز کورتون و تهویه مصنوعی است.

 

ضرورت شست‌وشوی کامل دست‌ها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز گفت: بیماری کرونا ویروسی جدید است و  بهتر است از دست دادن و روبوسی کردن با افراد دارای علایم تنفسی (سرفه، عطسه و...) خودداری کرده و دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

 

«سیدمجید ارجمند» افزود: به طور مداوم و در هر زمان ممکن اقدام به شست‌وشوی کامل دست‌ها با آب و صابون کنید و در این بین مدت شست‌و‌شوی دست‌ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت‌های دست اعم از انگشتان خصوصا انگشت شست، کف دست و مچ دست شسته شود.

 

وی بیان کرد: در صورت عدم دسترسی به آب از ژل‌های ضدعفونی کننده با پایه الکل که نیاز به شست‌وشو با آب ندارند، برای شستن دست استفاده شود.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

 

 

 

پایان پیام/ 691

نظر شما