شناسهٔ خبر: 38485655 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

هنرمندان در زمانه شیوع کرونا چه می‌کنند؟

با تشکر از کادر درمان و سایر دوستان

رکنا: مورد عجیب پدیده ویروس کرونا در میان هنرمندان، با صحبت‌های عجیب بهنوش بختیاری آغاز شد. زمانی که هنرمند پرفالوور دست به تبلیغ یک شربت گیاهی زد و بین صحبت‌هایش نام ویروس کرونا را هم آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش رکنا، هرچند که لحن شوخی و جدی او در این میان چندان مشخص نبود، اما به هر حال باعث شد تا حمله به این هنرمند از سر گرفته شود. گروهی معتقد بودند چنین موقعیتی جای شوخی هم ندارد. این مسأله که از سوی افراد مختلف به سخره گرفته شد، در نهایت با واکنش صریح سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی مواجه شد که گفت: «در روزهای گذشته یکی از سلبریتی‌ها در فضای مجازی اقدام به تبلیغ شربت پیشگیری از ویروس کرونا می‌کرد که به دستور دادستانی تحت پیگیرد قانونی قرار گرفت، لذا از شهروندان درخواست می‌کنیم‌ که به این گونه تبلیغات توجه نکنند. خبرآنلاین، با تیتر «بهنوش بختیاری برای تبلیغ این شربت کرونا تحت پیگرد قرار گرفت!» اقدام به‌انتشار این خبر کرده است.»

نکته جالبی که در این میان وجود دارد، بحث مسئولیت اجتماعی هنرمندان است، که احتمالاً بهنوش بختیاری در زمان انتشار این پست به آن توجهی نکرده است. با وجود این، هنرمندانی هم بوده‌اند که مسئولیت اجتماعی‌شان را به شکلی جدی‌تر پی گرفته‌اند و در این زمانه ناامیدی و بیماری و ترس، سعی کرده‌اند از راه‌های مختلف نسبت به این مسأله واکنش نشان دهند. نخستین قدم در این میان را محمدحسین مهدویان برداشت و با انتشار یادداشتی مفصل از شیوع ویروس کرونا نوشت: «از ویروس کرونا نمی‌ترسم. می‌دانم خطرناک‌تر از آنفلوانزا نیست. اما راستش‌ از جامعه‌ هزار‌تکه‌ای می‌ترسم که افرادش جز خودشان چیز دیگری را نمی‌بینند. در یکی از ویدئو‌های این چند روز دیدم بیمار مشکوکی را به بیمارستانی می‌بردند، همان‌جا صدای پرستاری را شنیدم که با دلخوری می‌گفت: «این همه بیمارستان. چرا اینا رو آوردن اینجا؟» این جمله ترسناک‌ترین سخنی بود که در این چند روز شنیدم... هر آنچه بی‌معرفتی ما نسبت به همدیگر را نشان می‌دهد، برای من به مراتب ترسنا‌ک‌تر از این ویروس دوزاری است. چه به سرمان آمده؟ در این مملکت ماسک همیشه کم بوده. اما روزگاری مردمی بودند که ماسک از صورت برمی‌داشتند تا جان‌شان را به هموطن دیگری هدیه کنند.»

در دو سه روز گذشته اما فعالیت‌های کادر درمانی بیمارستان‌ها بشدت مورد تحسین قرار گرفته است. کسانی که جانشان را در دست گرفته‌اند و سعی می‌کنند به بیماران مبتلا به این ویروس یا افراد مشکوک کمک کنند. نمونه‌اش حمید فرخ‌نژاد که با انتشار عکسی از کادر درمانی بیمارستان نوشت: «سلام و درود به شرف کادر پزشکی و درمانی و بهداشتی کشورمون که با حداقل امکانات در این روزهای تلخ، چتری بر بارش مصیبت شده‌اند.» فرخ‌نژاد در استوری‌هایش هم به اطلاع‌رسانی درباره ویروس کرونا مشغول است. در یکی از استوری‌هایش صحبت‌های خانم دکتر محرز، متخصص بیماری‌های عفونی را منتشر کرده و در استوری دیگر روش‌های مقابله با استرس در هنگام شیوع بیماری را نوشته است. رضا کیانیان هم در پست اینستاگرامی‌اش از روش اطلاع‌رسانی استفاده کرده است و با انتشار پست صحبت‌های خانم دکتر محرز به شیوع این بیماری واکنش نشان داده است.

اما یک عکس بی‌نظیر از کادر درمان بیمارستان مسیح دانشوری منتشر شده است که در اینستاگرام دست به دست می‌چرخد و برخی هنرمندان از جمله هانیه توسلی با انتشار این عکس و تشویق این تیم سعی کرده‌اند به روحیه‌بخشی بپردازند. درباره بهرام رادان مسأله متفاوت است، او دست به انتشار عکس نزد و نوشت: «خانم‌ها و آقایون دکتر، پرستار، بهیار، مددکار و خلاصه تمام پرسنل درمانی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های کشور... دمتون گرم و خسته نباشید، شما قهرمانان واقعی این روزگار سرزمین ما هستید.» مهرداد صدیقیان نیز از روش آگاهی‌رسانی استفاده کرده است و ترلان پروانه فالوورهایش را تشویق کرده تا به مسافرت نروند. با این اوصاف اوضاع مسئولیت اجتماعی هنرمندان ناامیدکننده نیست، مخصوصاً هنرمندانی که در این شرایط هم دست از اعتراض برنمی‌دارند. نمونه بارز این افراد پرویز پرستویی است که ابتدا یک پیام طنز از کرونا خطاب به مردم ایران منتشر کرد که مضمون آن مظلوم‌نمایی کرونا و عذرخواهی‌اش از مردم ایران بود و اینکه از من نترسید! اما دو روز پیش، عکسی از نمایندگان مجلس منتشر کرد و نوشت: «گویا این کیف‌ها که حاوی ماسک و مایع ضدعفونی و لوازمی از این قبیل هست امروز در مجلس توزیع شد. این در حالی است که مردم باید تمام داروخانه‌ها را چک کنند و در نهایت بسیاری از این اقلام را حتی چندین برابر گرانتر هم نتوانند پیدا کنند.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیدا آزاد / خبرنگار‌

 

نظر شما