شناسهٔ خبر: 38477124 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

غرب اصفهان برای مقابله با سیلاب به حالت آماده باش درآمد

اصفهان- ایرنا- کارشناسان این روزها درباره خطر وقوع سیل هشدار می‌دهند و در این میان خاطرات تلخ سیلاب‌های ابتدای سال، بار دیگر نگرانی در این خصوص را دو چندان کرد، از این رو شهرستان‌های غرب اصفهان برای مقابله با سیلاب احتمالی به حالت آماده باش در آمده‌اند.

صاحب‌خبر -

دیار نصف جهان همچون سایر استان‌های سیل‌زده کشور ، فروردین امسال روزهای پر تلاطمی را در عبور از گردنه‌های سخت سیلاب پشت سر گذاشت و خسارت های فراوانی را متحمل شد، به طوری که در نخستین ساعت فعالیت سامانه بارشی برخی منازل روستایی با پدیده آبگرفتگی رو به رو شدند همچنین به برخی جاده های استان  خسارت وارد شد.

۶ روستا در فریدونشهر واقع در ۱۸۰ کیلومتری غرب اصفهان بدلیل شدت بارش ها دچار قطعی برق شد و راه ارتباطی آنها نیز مسدود شد. بارندگی شدید و به دنبال آن جاری شدن سیلاب موجب آبگرفتگی واحدهای مسکونی و بروز خساراتی برای ساکنان تعدادی از شهرهای این استان شد.  برق هفت روستای پشت کوه فریدونشهر همچنین بدلیل بارش سنگین برف قطع و دست کم دیوار ۱۵ واحد مسکونی در این روستاها تخریب شد.

 ادامه بارندگی همچنین موجب آبگرفتگی معابر و جاری شدن رواناب در شهرستان فریدن شد. پس از اتمام مرحله نخست بارش ها، هواشناسی اصفهان نسبت به وقوع بارش های رگباری در نواحی غرب، جنوب غرب و جنوب استان هشدار داد و اعلام کرد بارش ها گاهی بصورت رگبار و رعد و برق، تگرگ، آبگرفتگی معابر عمومی، اختلال در تردد و احتمال سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های فصلی است.

طولی نکشید که به فاصله کمی از آغاز این فعالیت این سامانه، موجی از بارش های مستمر و شدید مناطق غرب و جنوب استان را فرا گرفت. در آن زمان مدیر کل ستاد مدیریت بحران هشدار دارد با توجه به اشباع شدن زمین به دنبال استمرار بارش ها، خطر ایجاد رانش زمین و حرکت رواناب به ویژه در غرب و جنوب استان وجود دارد، بنابراین ممنوعیت تردد و اسکان در حاشیه رودخانه ها و نهرهای استان اعلام شد.

رانش زمین، سقوط بهمن و مسدود شدن راه ارتباطی پنج روستای فریدونشهر، وقوع سیل در روستای دنگزلو سمیرم، سرریز سد مخزنی گلپایگان، بازشدن دریچه های خروج آب اضطراری بویین میاندشت برای حذف خطر سیلاب، وقوع طوفان در نایین، وزش طوفان شدید در مناطق غرب، جنوب و شرق استان اصفهان که موجب وارد آمدن خسارت به واحدهای مسکونی، خودروها، پل ها، تاسیسات زیربنایی، درختان، زمین های کشاورزی خسارتی شد، ریزش حاشیه برخی جاده های غرب استان، تخریب منازل در غرب استان و شکستن تابلوها و درختان همچنین سرریز بسیاری از رودخانه های فصلی و دائمی شهرستان های غرب استان از مهم ترین وقایع مرتبط با سیل در استان بود.

در مرحله اول جاری شدن سیل در این استان ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال خسارت به تاسیسات زیربنایی، راهها، واحدهای مسکونی شهری و روستایی و بخش کشاورزی ۱۳ شهرستان اصفهان وارد شد.  همچنین به چهار هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی، ۲۹۰ کیلومتر راههای ارتباطی ، ۱۷۳ دهانه پل آبرو، سه دهانه پل بزرگ، ۳۵ دستگاه ماشین آلات راهسازی، تعدادی پست برق و بخش کشاورزی استان اصفهان خسارات وارد شد.در مرحله دوم سیل به تاسیسات زیربنایی، راهها و بخش کشاورزی شهرستان های سمیرم، فریدونشهر، چادگان ، فریدن و بوئین میاندشت و طوفان در نایین به ماشین ها و تاسیسات زیربنایی و واحدهای مسکونی خساراتی وارد کرد. در این حادثه غیر مترقبه به حدود ۸۰ کیلومتر راههای استان، هزار واحد مسکونی شهری و روستایی، بخش کشاورزی و تاسیسات برق و مخابرات ۲ هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال خسارت وارد شد.

سیلاب‌های بی‌سابقه ای که ابتدای امسال به وقوع پیوست اگرچه رنجش بسیاری از هموطنانمان را به دنبال داشت و خسارت های بیشماری در بخش های مختلف بر جای گذاشت اما دربردارنده عبرت‌ها و تجربه‌هایی است که به اذعان کارشناسان باید آنها را برای گذر از روزهای بحران  و تکرار بارش های سیل آسا به کار بست.

اکنون درست در روزهای منتهی به فروردین، کارشناسان بار دیگر نسبت به وقوع سیلاب های فصلی هشدار می دهند.بر اساس تازه ترین پیش بینی ها، شهرهای غربی استان اصفهان از جمله داران، فریدونشهر و به ویژه بویین میاندشت در معرض وقوع سیلاب هستند.

فعالیت سامانه بارشی  امروز سه‌شنبه (ششم اسفند) شدت می گیرد و به صورت رگبار شدید و بارش باران و برف مناطق مختلف استان به‌ویژه غربی را در بر می‌گیرد که تا چهارشنبه (هفتم اسفند) ادامه خواهد داشت.

اکنون آسمان ابری شهرستان های غرب استان حاکی از درستی پیش بینی هاست. بارش شدید باران که از شامگاه روز دوشنبه در برخی از شهرهای این منطقه آغاز شد امروز ادامه دارد.

این بارش ها به حدی بود که موجب جاری شدن آب در رودخانه مرکزی بویین میاندشت، همچنین بالا آمدن رودخانه پل اورگان چادگان و چشمه سراب فریدونشهر شد.در زمان حاضر هوای بیشتر شهرها و روستاهای غرب اصفهان بارانی است.

در شهرستان فریدن هماهنگی های لازم با شرکت توزیع برق، شهرداری ها، دهیاری ها، شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی، هلال احمر و بنیاد مسکن  برای مقابله با سیلاب احتمالی انجام شده است.بر اساس آخرین گزارش ها تا اکنون حادثه ای به دنبال این بارش ها در شهرستان رخ نداده است. با این وجود کارشناسان هواشناسی مستقر در این منطقه هشدار داده اند مردم از مسافرت غیر ضروری  بپرهیزند و مسافران قبل از حرکت از آخرین وضعیت محورها مطلع شوند .

بخشدار بخش مرکزی فریدن از آماده باش کامل روستاهای این شهرستان برای مقابله با سیلاب احتمالی خبر داد.

نعمت الله محمودی در گفت و گو با ایرنا، افزود: هشدارهای لازم به ساکنان روستاها مبنی برخودداری از تردد در نزدیک رودخانه ها و بندهای خاکی روستا داده شد.

وی پاکسازی مسیل ها و حریم رودخانه ها در روستاها را از دیگر اقدامات در این خصوص برشمرد و افزود: خروجی بند خاکی روستای غرغن، از توابع بخش مرکزی فریدن به دلیل احتمال وقوع سیلاب، با کمک اهالی و دهیار بازگشایی و آب اضافی خارج شد.

بخشدار بخش مرکزی فریدن افزود: بلافاصله پس از هشدارهای هواشناسی، دهیاران از خانه های روستایی سرکشی کردند و ساکنانی که منازل آنها در معرض آبگرفتگی بودند به طور موقت در محل های ایمن اسکان داده شدند همچنین محل هایی برای جا به جایی اضطراری احشام در روستاها در نظر گرفته شد.

به گفته وی وضعیت روستاها به طور مرتب رصد می شود و آموزش ها و هشدارهای لازم در این خصوص به دهیاری ها داده شده است.

اداره جهاد کشاورزی بویین میاندشت نیز در اطلاعیه ای از کشاورزان خواست  اقدامات و تمهیدات لازم را درخصوص جابجایی دام، ذخیره علوفه و حفاظت از دام بخصوص در جایگاه های قدیمی بدون مقاومت ساختاری و نیز حفاظت از قنوات و استخرها اتخاذ نمایند.

همچنین با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر بارشهای شدید باران و برف همراه با وزش باد (به ویژه در شهرستانهای فریدونشهر و بویین میاندشت) از همه شهروندان و روستاییان در خواست شده  تا پایان روزچهارشنبه از اسکان و تردد در حاشیه رودخانه ها، مسیلها، کانالها و منابع و تاسیسات آبی دوری نموده و نکات ایمنی را رعایت کنند.

فرماندار بویین میاندشت نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به برگزاری جلسه ستاد مقابله با سیل در این شهرستان اظهار داشت: تمهیدات لازم برای مقابله با سیل احتمالی اندیشیده شده و آمادگی کامل در این شهرستان وجود دارد.

محمدرضا توسلی با بیان اینکه شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان در آمادگی کامل قرار دارند، گفت: لایروبی تعدادی از رودخانه‌ها در شهرستان بویین و میاندشت و بازبینی‌های آنها هم انجام شده است.  

وی بیان کرد: مکان مناسبی هم برای اسکان اضطراری در این شهرستان پیش بینی شده است.

فرماندار شهرستان چادگان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: آمادگی کامل برای مقابله با سیل در این شهرستان وجود دارد و تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده است.

عباس توکلی بیان کرد: حجم روان آبی که ممکن است در اثر وقوع سیلاب در نقاط مختلف چادگان ایجاد شود پیش بینی شده و گلوگاه های که احتمال آبگرفتگی داشته، پاک سازی شده است.

وی ادامه داد:  شهرداری‌ها هم در این زمینه از آمادگی لازم برخوردارند و اطلاعیه‌هایی در این مورد صادر و به شهروندان توصیه شده در هنگام بارش‌ها از خروج غیرضروری از منازلشان خودداری کنند.

توکلی با بیان اینکه بخش چناررود چادگان  بیش از سایر مناطق این شهرستان در معرض وقوع سیل قرار دارد، گفت: اقدام‌ها و هماهنگی‌های کامل توسط دستگاه های متولی در این زمینه صورت گرفته  و در مورد جلوگیری از خسارت‌های جانی و مالی تصمیم‌های لازم اتخاذ شده است.

وی با اشاره به اینکه مکانی برای اسکان اضطراری با مدیریت بخشداری چناررود تجهیز شده است، اضافه کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده توسط اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان نیازی به جابه‌جایی ساکنین وجود ندارد اما ۲ روستای این بخش با خطر رانش زمین ناشی از عوارض سیل مواجهند که در صورت لزوم اقدام به جابه‌جایی انجام خواهد شد.

دبیرستاد حوادث بحران فریدونشهر نیز از آمادگی کامل همه نهادهای مرتبط با مدیریت بحران سیل در این منطقه خبر داد و افزود:  با برگزاری چندین جلسه،  تدابیر لازم برای مواجهه با سیلاب احتمالی در این منطقه اتخاذ شده است.

ابراهیم اصلانی از وارد آمدن خسارت جزئی به تاسیسات سطح شهرها، رانش زمین در بخشی از راه  ارتباطی روستای «خوش میوه» همچنین باتلاقی شدن راه ارتباطی روستاهای «آبچک» و «طرزه» به دلیل بارش شدید باران همزمان با ذوب شدن برف های این منطقه خبر داد.

وی برآورد اولیه این خسارت ها در بخش راه های ارتباطی را نزدیک به هفت میلیارد تومان بیان کرد و افزود: پیش بینی می شود با ادامه بارش ها به دلیل نامناسب بودن بافت مسکونیِ منطقه این خسارت ها بیشتر شود.

دبیرستاد حوادث بحران فریدونشهر افزود: با هماهنگی های بعمل آمده،  بنیاد مسکن شهرستان با همکاری دهیاری ها برای رصد دقیق میزان خسارت به بافت مسکونی تیم ارزیابی اعزام خواهد کرد.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، پیش بینی خطر و برای برخی مناطق و خانه‌های فرسوده روستایی در پشت کوه فریدونشهر شده و هشدار و اطلاع رسانی به افراد محلی در مورد تجمع نکردن در اطراف رودخانه‌ها و احتمال وقوع سیل داده شده است.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با ایرنا،  با اشاره به تشکیل جلسه مدیریت بحران و صدور اخطاریه‌ و ابلاغ آن به مناطق مختلف استان بیان کرد: اکنون بارش‌های محدودی از بیشتر مناطق استان گزارش شده و اکیپ‌های امدادی در مناطق فریدونشهر و بویین و میاندشت مستقر هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان این که اکنون مشکل خاصی در هیچکدام از شهرهای این منطقه وجود ندارد، ادامه داد: امکانات لازم برای مقابله با حوادث احتمالی در این استان مهیا شده و آمادگی لازم در این مناطق وجود دارد.

شیشه فروش اضافه کرد: بارش‌های سیلابی هنوز در مناطق غربی استان اصفهان شروع نشد و در صورت وقوع، اطلاع رسانی لازم از طریق رسانه‌های رسمی انجام خواهد شد.

شیشه فروش با اشاره به تجارب سیل فروردین سال جاری بر اقدام‌های پیشگیرانه در مورد سیل تاکید و بیان کرد: ۳۵۰ تیم عملیاتی و امدادی در مناطق مختلف استان استقرار پیدا کردند و همه دستگاه‌ها مُکلف به انجام اقدام‌های لازم شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: پلیس راه، راهنمایی و رانندگی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از آمادگی کامل برای مقابله با سیل برخوردارند و ستاد سیل شهرداری اصفهان هم تجهیز و اقدام‌های موثری در راستای پیشگیری انجام شده است.

وی با تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی مستمر از اداره کل هواشناسی اصفهان در باره  بارش‌های نقطه‌ای افزود: این بارش‌ها سراسر استان را دربرمی‌گیرد اما در مناطق غرب با حجم بیشتری همراه خواهد بود و به‌تدریج در مناطق جنوب،  شمال و مرکز و شرق استان هم ادامه پیدا خواهد کرد.

شیشه‌فروش با بیان اینکه اداره آب منطقه‌ای اصفهان مسئول پیاده‌سازی سیستم‌ها و نصب تابلوهای هشدار در استان است، تصریح کرد: شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و اداره راه و بنیاد مسکن موظف به بررسی وضعیت پل‌های موجود در مناطق شهری و روستایی و محورهای جاده‌ای استان شدند.

وی با اشاره به فعال شدن ستاد سیل در شهرداری‌های استان اضافه کرد: بازبینی و بازگشایی مسیر رودخانه و پیش بینی تجهیزات لازم برای کنترل سیل از دیگر وظایف دستگاه‌های خدمات‌رسان است که به آنها ابلاغ شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اهمیت آمادگی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای مقابله با سیل خاطرنشان کرد: ستاد مقابله با سیل در راستای پیشگیری و کنترل سیلاب‌های محتمل در همه شهرستان‌ها تشکیل و برنامه‌ریزی‌های  لازم در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه پایگاه‌های جمعیت هلال احمر و فوریت‌های پزشکی باید بصورت ویژه مهیا باشند و امکانات لازم در این پایگاه‌ها مستقر باشد، اضافه کرد: ماشین‌آلات برفروبی و کنترل سیل اداره راه در ۴۱ راهدارخانه در مناطق مختلف استان مستقرند و یدک‌کش و جرثقیل مناسب برای این مناطق پیش بینی شده است.

شیشه‌فروش گفت: وقوع بارش‌های رگباری در مناطق خشک و نیمه‌خشک می‌تواند موجب وقوع سیل شود بویژه‌اینکه هم‌اکنون مقداری ذخیره برف در بالادست وجود دارد و روز سه‌شنبه افزایش دما و چهارشنبه با کاهش محسوس دما مواجه خواهیم بود.

وی اظهار داشت: همزمان با تغییرات دما و ذوب شدن برف‌ها، احتمال وقوع روان آب در این مناطق وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه اطلاع رسانی و توصیه‌های لازم برای جلوگیری از سرمازدگی باغ ها و مزارع در این مناطق به کشاورزان انجام شده است تصریح کرد:  بخش های مختلف امدادی استان برای پیشگیری و کنترل سیل در آمادگی نسبی قرار دارند.

بر اساس گزارش هواشناسی استان، شهر فریدونشهر با ۴۶.۸ میلی‌متر بیشترین میزان بارندگی در این استان طی ۲۴ ساعت گذشته را به خود اختصاص داد.  پس از فریدونشهر بیشترین میزان بارش‌های استان اصفهان در ۲۴ ساعت گذشته تا ساعت ۱۰ صبح امروز در چادگان با ۳۴.۴ میلی‌متر، بویین و میاندشت با ۲۱.۶ میلی‌متر، خوانسار با ۲۰ میلیمتر، کاشان با ۱۶.۲ میلی‌متر و داران با ۱۳.۲ میلیمتر ثبت شده است.  طی ۲۴ ساعت گذشته در شهرهای گلپایگان ۶.۳ میلی متر؛ سمیرم ۲.۷ میلی متر، میمه ۲ میلی متر، نطنز ۱.۴ میلی متر، ورزنه ۱.۳ میلی متر، چوپانان ۱.۳ میلی متر، اردستان ۰.۹ میلی متر، مورچه خورت ۰.۹ میلی متر، زرین شهر ۰.۷ میلی متر، خور و بیابانک ۰.۶ و  مبارکه ۰.۴ میلی متر گزارش شد.

بر اساس اخطاریه سازمان هواشناسی استان اصفهان که روز دوشنبه منتشر شد، با تشدید فعالیت سامانه بارشی از امروز سه‌شنبه ششم اسفند جاری، رگبار شدید باران و برف مناطق مختلف استان به‌ویژه غربی را دربرمی‌گیرد که تا چهارشنبه هفتم اسفند ادامه خواهد داشت.

اثر این مخاطره، وقوع سیلاب محلی، سیلابی شدن مسیل‌ها، آب گرفتگی معابر شهری و جاده‌ای و اختلال در محورهای مواصلاتی، کاهش دید، ذوب برف و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های محلی در غرب استان به‌ویژه ارتفاعات و مناطق همجوار با استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی شده است.

بر این اساس، روز سه‌شنبه رگبار شدید باران و برف گاهی با رعد و برق (۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر) و چهارشنبه، رگبار شدید برف و باران گاهی با رعد و برق(۳۰ تا ۵۰ میلی‌متر) در مناطق غربی اصفهان پیش بینی شده است.

هواشناسی اصفهان با صدور این اخطاریه، توصیه‌هایی مانند مدیریت سدها، اتخاذ تمهیدات لازم برای عبور سیلاب احتمالی، فاصله گرفتن از رودخانه‌ ها و مسیل‌ها و اجتناب از سفرهای غیرضروری را به مردم گوشزد کرد.

شهرستان های سردسیرِ فریدن با بیش از ۴۹ هزار نفر جمعیت، فریدونشهر با ۳۵ هزار نفر جمعیت، چادگان با ۳۲ هزار نفر و بوئین میاندشت با بیش از ۲۴ هزار نفر به ترتیب در ۱۴۰، ۱۸۰، ۱۱۰ و۱۸۰ کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند.

نظر شما