شناسهٔ خبر: 38475150 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مذاکرات صلح لیبی در ژنو نیز شکست خورد

تهران - ایرنا - طرف‌های درگیر در جنگ داخلی لیبی بعد از چند دور شکست در مذاکرات صلح از جمله در روسیه و آلمان، شامگاه دوشنبه اعلام کردند که از شرکت در مذاکرات صلح زیر نظر سازمان ملل در ژنو نیز خودداری می کنند.

صاحب‌خبر -

ابتدا اعضای پارلمان شرق لیبی در "طبرق" که در کنترل ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش شرق لیبی" قرار دارند دیروز اعلام کردند در مذاکرات صلح با سیاستمداران دولت وفاق ملی لیبی به رهبری "فائز السراج" در ژنو سوئیس حضور نخواهند یافت.

نیروهای وابسته به ژنرال حفتر از فروردین گذشته به بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی به طرابلس حمله کرده و چندماهی است که کشورهای تاثیرگذار در تحولات لیبی برای پایان دادن به بحران این کشور فعال شده‌اند.

قرار است مذاکرات سیاسی برای پایان دادن به بحران لیبی فردا در ژنو تحت نظارت سازمان ملل انجام شود.

با این وجود خبرگزاری رویترز دیروز گزارش داد که این دسته از سیاستمداران مخالف دولت رسمی لیبی با اعلام اینکه سازمان ملل متحد به عنوان میانجی این مذاکرات تاکنون همه اعضای هیات ۱۳ نفره پیشنهادی آن‌ها را تایید نکرده است، بقیه اعضای تایید شده نیز حاضر نیستند در این مذاکرات شرکت کنند.

البته پایگاه خبری "الوسط الیبیا" نیز به نقل از سرهنگ احمد المسماوی، سخنگوی ارتش شرق لیبی خبر داد که این ارتش در عین حال شرایطی را برای ورود به گفت وگو با دولت وفاق ملی تعیین کرده‌ است که از جمله آنها می‌توان به مبارزه با گروه‌های تروریستی، خروج نظامیان ترکیه  و جنگجویان سوری از لیبی تحت نظارت سازمان ملل اشاره کرد.

وی در یک نشست خبری گفت که این شرایط شامل جمع آوری سلاح و جنگ افزارهای ترکیه و پایگاه‌های این کشور در بندر مصراته ( ۲۰۰ کیلومتری طرابلس ) و فرودگاه معیتیقه (حومه پایتخت) نیز می‌شود.

المسماوی همچنین تصریح کرد: باید اقدامات فوری برای منحل کردن سازمان‌های شبه نظامی انجام شود و رئیس جمهور ترکیه هر روز سخنانی در خصوص لیبی بیان نکند.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه همه پایگاههای نظامی که متعلق به کشورهای بیگانه در لیبی باشد، توسط ارتش شرق لیبی مورد هدف قرار می‌گیرند،با رد دعوت دولت وفاق ملی از آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در لیبی گفت: ما مخالف دعوت از بیگانه برای حمایت از دولت وفاق ملی هستیم.

چون وزیر کشور دولت وفاق ملی چندی پیش در گفت وگو با پایگاه خبری آمریکایی "بلومبرگ"، از وزارت دفاع آمریکا دعوت کرد به منظور مقابله با نفوذ روسیه در آفریقا، پایگاه نظامی در لیبی ایجاد کند.

روسیه به همراه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن و مصر از نیروهای وابسته به ژنرال خلیفه حفتر حمایت می‌کند.
در مقابل مقامات دولت وفاق ملی لیبی نیز نیمه شب دیشب با صدور بیانیه ای اعلام کردند که تا زمان به نتیجه نرسیدن مذاکرات نظامی با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس دائمی و بازگرداندن امنیت و ثبات به مناطق غیرنظامی در این کشور که دو دور آن تاکنون با موفقیت نسبی برگزار شده است، در مذاکرات اصلی که قرار است فردا چهارشنبه با ابعاد نظامی، سیاسی و اقتصادی برگزار شود، شرکت نمی کنند.

شبکه الجزیره قطر نیز امروز گزارش داد که شورای عالی دولت وفاق ملی نیز از دیشب خواستار به تأخیر انداختن مذاکرات ژنو به دلیل عدم پیشرفت جدی در کمیته نظامی شده بود، چون با وجود تهیه پیش نویس مذاکرات در ژنو توسط نظامیان دو طرف، نیروهای ارتش شرق لیبی به هیچ وجه آتش بس توافق شده قبلی را رعایت نمی کنند.

به همین دلیل "خالد المشری" رئیس این شورا اعلام کرد امکان ندارد در سایه بمباران و مجبور شدن مردم به مهاجرت به این مذاکرات در ژنو ادامه داد.

اجلاس کمیته نظامی ۵+۵ در ۳ فوریه (۱۴ بهمن) آغاز شده و دور اول آن در ۸ فوریه (۱۹ بهمن) پایان یافته بود. در آن اجلاس و در دور دوم آن که روز یکشنبه پایان یافت، ۵ نماینده از هر دو طرف بحران لیبی حضور داشتند.

همچنین برخی رسانه به نقل از منابع دیپلماتیک لیبیایی در ژنو گزارش دادند که شش نماینده پارلمان طرابلس که در راس آن حموده سیاله، رئیس پارلمان وابسته به به دولت وفاق ملی قرار دارد نیز اعلام کردند تا زمانی که درگیری‌ها متوقف نشود در مذاکرات شرکت نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، حموده در یک کنفرانس خبری با اعلام اینکه یک نامه به سازمان ملل در این خصوص خواهد نوشت گفت که پارلمان لیبی تا زمانی که در مسایل انسانی و نظامی مانند توقف عملیات‌های نظامی و بازگشت پناهجویان به منازل خود پیشرفتی حاصل نشود، تصمیم به عدم شرکت در مذاکرات سیاسی در ژنو گرفته است.

اقدام  طرفین درگیری لیبی برای اجتناب از حضور در مذاکرات ژنو موجب شد که هیات سازمان ملل در لیبی مجبور شود ضمن اعلام پایان دور دوم مذاکرات کمیته نظامی مشترک ۵+۵ در ژنو، به نوعی از ناکام ماندن مذاکرات خبر دهد، چون با این موضعگیری رقبای سیاسی اصلی در لیبی ، برگزاری مذاکرات در غیاب بیهوده است.

به همین دلیل کارشناسان، این اتفاق را ضربه ای دیگر برای سازمان ملل متحد برای پایان دادن به حدود یک سال جنگی ارزیابی می کنند که از سوی خلیفه حفتر به دولت وفاق ملی مورد تایید سازمان تحمیل شده است.

چون نیروهای حفتر به رغم موافقت قبلی برای حضور در ژنو و نیز شرکت در مذاکرات شکست خورده صلح در مسکو و برلین، همچنان به پیشروی های نظامی در این کشور برای به دست گرفتن کنترل طرابلس پایتخت ادامه می دهند.

در همین حال یک منبع رسمی در وزارت بهداشت دولت وفاق ملی لیبی نیز اعلام کرد ۵ غیرنظامی بر اثر اصابت راکت‌هایی به منطقه "ابوسلیم" در مجاورت با مناطق جنگی در جنوب طرابلس کشته شدند.

شبه‌نظامیان خلیفه حفتر حتی سه‌شنبه گذشته در ۱۸ فوریه نیز بندر تجاری در طرابلس را با پرتاب ۲ راکت هدف قرار دادند که بر اثر آن حملات ۳ غیرنظامی کشته و ۵ تن دیگر زخمی شدند.

نظر شما