شناسهٔ خبر: 38459410 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

شیوه جدید فروش سهام در بورس آغاز شد

برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه کشور، ابزار فروش تعهدی بر روی پنج نماد بورسی و سه نماد فرابورسی با هدف افزایش نقدشوندگی سهام آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در مراسم رونمایی از سازوکار فروش تعهدی که چهارم اسفند در شرکت بورس برگزار گردید، اظهار کرد: سازوکار فروش تعهدی در راستای سلسله ابزارهای نوین بازار سرمایه که بورس تهران هم در آن مشارکت داشته شروع شده است، چنانچه در سال گذشته ابزار آتی سبد سهام و کارکرد آتی شاخص را داشتیم و در سال قبل از آن اختیار معاملات راه‌اندازی شد و امسال هم ابزار فروش تعهدی را به بازار سرمایه اضافه می‌کنیم که با اضافه شدن این ابزار جعبه ابزارهای کلاسیک بازار سرمایه کامل خواهد شد.
علی صحرایی افزود: سازوکار فروش تعهدی که در دنیا به نام فروش استقراضی یا Short Selling شناخته شده است و در بیشتر بورس‌های دنیا به جز منطقه ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: عمده تفاوت موجود این ابزار با دیگر ابزارهای مالی در این است که تاکنون در بازار سرمایه ایران از محل افزایش قیمت دارایی‌های مالی سرمایه‌گذاران منتفع می‌شدند و حال با سازوکار فروش تعهدی علاوه‌بر پوشش ریسک، امکان انتقاع و سودآوری از محل ریزش قیمت سهام و دارایی مالی موردنظر نیز که تحت این سازوکار است، وجود دارد.
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس نیز در این مراسم تأکید کرد: از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی ابزار فروش تعهدی، بهبود وضعیت نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه کشور است.
حسن امیری اضافه کرد: شرکت‌هایی که در گذشته عرضه اولیه سهام داشتند، مجدد اقدام به عرضه اولیه سهام خود کنند. به این ترتیب نقدشوندگی سهم افزایش خواهد یافت و هم کرسی هیئت مدیره در شرکت حفظ می‌شود.
مدیرعامل فرابورس ایران نیز در این مراسم توضیح داد: این ابزار تنها مختص سهم نیست بلکه اوراق را نیز شامل می‌شود.
به گفته امیر هامونی، این ابزار می‌تواند ابزاری مناسب در زمینه پیش‌بینی روندهای افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی، بازار صکوک درنظر گرفته شود و به عنوان ابزاری مناسب در کمک به صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشد.
وی در ادامه یادآور شد: به زودی نمادی از بازار پایه به این فهرست اضافه خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما