راهکارها برای کاهش ضرر و زیان «کرونا» به پیکره هنر و فرهنگ ادامه دارد
تمهیدات ویژه
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیهای اعلام کرد که تمامی برنامههای هنری و سینمایی کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا تا پایان هفته تعطیل است و البته این همه ماجرا نیست؛ چون احتمال دارد این تعطیلی از ۹ اسفندماه به بعد نیز تمدید شود و ضربهها به پیکر نحیف فرهنگ و هنر تداوم پیدا کند. در واقع باید اذعان کرد که این یکی، از آن تعطیلات دلپذیر نیست.
صاحبخبر - تلاش برای کاهش ضرر «کرونا» به تئاتریها مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعطیلی پیش آمده برای فعالیتهای هنری به دلیل شیوع ویروس کرونا اعلام کرد تلاش میشود تا گروههای تئاتری متضرر نشوند. «شهرام کرمی» درباره متضرر شدن گروههای تئاتری در پی تعطیل شدن فعالیتهای هنری به مدت یک هفته به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و تمهیدات ادارهکل هنرهای نمایشی برای کاهش این ضرر، به مهر گفت: متأسفانه این بحرانی است که تمام جامعه گرفتار و ویروس کرونا در کل جامعه شایع شده است. امیدوارم شرایط به گونهای پیش برود که هر چه زودتر از ویروس کرونا خلاص شویم. وی یادآور شد: با توجه به هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مراجع تخصصی و به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، همه فعالیتهای هنری اعم از سینما، تئاتر و موسیقی حتی فعالیتهای جشنوارهای تعطیل و به زمان دیگری موکول شده است. نکتهای که در ابتدا به ذهن خطور میکند این است که گروههای تئاتری که فعالیتی گروهی دارند و چندین ماه تلاش برای تمرین و اجرای یک اثر نمایشی کردهاند، لطمه میخورند. زیرا فعالیتهای این گروهها متکی به گیشه بوده و طبیعی است که در این شرایط امکان فروش بلیت نیست و تأمین هزینهها برای گروههای تئاتری بسیار دشوار میشود. کرمی درباره راهکار ادارهکل هنرهای نمایشی در این خصوص، اظهار کرد: در حال برنامهریزی هستیم تا با مدیران سالنها اعم از دولتی و خصوصی وارد گفتگو شویم تا در صورت امکان و میسر بودن در جدول اجراهایشان، فرصت تمدید یک هفتهای گروههای نمایشی را فراهم کنند تا گروهها لطمه کمتری ببینند. تلاش میکنیم مدت تعطیلی پیش آمده به تعداد اجراهای گروههای افزوده و گروهها کمتر متضرر شوند. مدیرکل هنرهای نمایشی بیان کرد: امیدوارم این تعطیلی بیشتر نشود و خیلی زود به پایان برسد چون تداومش میتواند لطمات جبرانناپذیری به تئاتر و فعالیت گروههای تئاتری بزند. وی درباره امکان حمایت مالی وزارت ارشاد از گروههای تئاتری که با تعطیلی یک هفته اجراهای خود مواجه شدهاند، تأکید کرد: ما باید به شکل یکسان از همه گروههایی که در این شرایط پیش آمده قرار گرفتهاند، چه آنهایی که در سالنهای دولتی آثارشان را به صحنه بردهاند و چه آنهایی که در سالنهای خصوصی اجرا میکنند، حمایت و به آنها کمک کنیم. باید بررسیهای لازم را داشته باشیم تا به میزان بضاعتمان به گروهها کمک کنیم. وضعیت بلیت اجراهای لغو شده همچنین در پی تعطیلی پیش آمده برای اجراهای موسیقی و تئاتر به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، وضعیت بلیتهای خریداری شده توسط مخاطبان از طریق سایتهای فروش اینترنتی، تشریح شد. محمدحسین توتونچیان مدیر سامانههای فروش ایران کنسرت و ایران نمایش درباره وضعیت هزینه بلیتهای خریداری شده توسط مخاطبان با توجه به یک هفته تعطیلی فعالیتهای هنری گفت: ما در زمینه کنسرت و تئاتر در سراسر کشور پشتیبانی و خدمات ارائه میدهیم و در شرایط پیش آمده رویه عودت وجه بلیت به مخاطبان را انتخاب کردیم. بزرگترین دلیل این اقدام که بلافاصله بعد از اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعطیلی فعالیتهای هنری انجام شد، احترام به انتخاب مخاطبان است. وی توضیح داد: یکی از راهها در شرایط پیش آمده این بود که به مخاطبان اعلام کنیم با بلیت خریداری شده میتوانند در هفته آینده به تماشای اثر انتخاب شده بنشینند ولی آنچه منطق به ما میگوید این است که شاید با یک هفته تعطیلی ویروس کرونا ریشهکن نشود و تعطیلی اعلام شده تمدید شود. از طرفی حتی اگر این اتفاق نیفتد و ممنوعیت و محدودیتها به این یک هفته ختم شود، مشخص نیست مخاطب دوست داشته باشد در مجامع عمومی حضور پیدا کند. وی تأکید کرد: دوست نداریم مخاطب به واسطه بلیتی که از ما خریداری کرده، تحت فشار قرار بگیرد زیرا این امر بر خلاف اخلاق انسانی است و به لحاظ مالی نیز پولی که با جبر و فشار قراردادن مخاطب کسب شود، برکتی برای ما و گروههای هنری نخواهد داشت. توتونچیان اظهار کرد: البته برخی از گروههای موسیقی و تئاتری با این روش مخالف بودند و دوست داشتند مخاطبان را مجاب کنیم تا با بلیتهای خریداری شده در فرصت دیگری به تماشای آثار بنشینند اما وقتی توضیحات مربوطه را به آنها ارائه دادیم و اینکه مخاطب با اطمینان و میل باطنی خود باید بلیت روزهای جدید را خریداری کند، اکثرشان پذیرفتند. محمد عمروآبادی مدیر سامانه فروش بلیت تیوال نیز درباره وضعیت پیش آمده، گفت: ما به فاصله یک روز بعد از اعلام رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاع رسانی عمومی کردیم تا مخاطبان بدانند که طی یک هفته تعیین شده نمیتوانند به سالنها مراجعه کنند. همچنین شیوه پشتیبانیمان را طراحی کردیم به این شکل که ۲ حالت برای خریداران متصور هستیم؛ اول برای عزیزانی که جایگزینی برایشان مقدور نیست یعنی کنسرت یا تئاتری که دیگر قرار نیست اجرا شود، به صورت خودکار هزینه خرید بلیت به حسابشان عودت و با پیامک به آنها اطلاع داده میشود. دسته دوم آثاری هستند که شانس جایگزینی دارند و ما به عنوان یک گزینه، بلیتها را به روز معادل هفته بعد جابجا میکنیم اما اگر مایل نباشند و برایشان مقدور نباشد با ارائه درخواست، مبلغ خرید بلیت به حساب شان عودت داده میشود.∎
نظر شما