شناسهٔ خبر: 38440113 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

حوزه بهداشت و رفاه

فوت‌شدگان کرونایی چگونه دفن می‌شوند؟ | متوفی را به خانواده تحویل نمی‌دهند

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ضمن تشریح فرآیند پذیرفتن بیماران مشکوک به کرونا (corona) در بیمارستان ها، در مورد وضعیت دفن فوت شدگان ناشی از کرونا، تمهیدات وزارت بهداشت برای خوابگاه ها و... توضیحاتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر رضا گلپیرا در مورد پروتکل پذیرش بیماران مشکوک به کرونا ویروس جدید در بیمارستان ها، اظهار‌کرد:فعلا به واسطه اینکه بیماری های ویروسی دیگر غیراز کرونا (corona) ، مثل آنفلوآنزای نوع B در جامعه وجود دارد ، اغلب مردم به محض دیدن علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه (sneeze) و... فکر می کنند که به کرونا مبتلا شده اند.

علائم کرونا

او با بیان اینکه اینک مردم فکر می کنند که هر بیماری ویروسی کرونا است، ادامه داد:حقیقت این است که کسی که دچار تب شده و تبش به آسانی پایین نمی آید، کسی که به سرفه افتاده و سرفه هایش خشک است، نه سرفه های خِلط دار، بدن درد، تب بالا و احساس تند تند نفس کشیدن دارد و برای تنفس از عضلات تنفسی اش استفاده می کند، این بیماران افرادی هستند که حتماً باید آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

مردم مستقیما به بیمارستان ها نروند

گلپیرا افزود :در صورتیکه قرار باشد هر کسی با کوچکترین علائم به طرف بیمارستان ها روند، در بیمارستان ازدحام ایجاد شده و خود مردم دچار مشکل می شوند. در عین حال ازدحامی که در بیمارستان ها تشکیل می شود، خودش میتواند منجر به انتقال بیماری شود.

او تأکید کرد:بر همین مبنا وزارت بهداشت در تمام محلات مرکز جامع سلامت دارد. در این مراکز پزشکان مستقر هستند و به آن ها اعلام کردیم که به مردم آموزش های درست ارائه دهند. در عین حال امروز هم با سازمان نظام پزشکی هماهنگ کردیم که تمام مطب های پزشکی هم بتوانند این بیماران را که دارای علائم هستند، ویزیت کنند. حال چنانچه بیمار به مطب مراجعه کرد و پزشک به وی اعلام کرد که بنظر من شما مشکوک به کرونا (corona) هستید، پزشک بیمار را به مرکز جامع سلامت ارجاع می دهد و پس از  بررسی آن ها، اگر در مرکز جامع سلامت تشخیص دادند که این شخص مشکوک به کرونا است، از آن جا فرد را به بیمارستان اعزام می کنیم.

گلپیرا با بیان اینکه اصلاً لزومی ندارد که برای اطمینان از ابتلا یا عدم ابتلایمان به کرونا، در همان اول به بیمارستان مراجعه کنیم، اذعان کرد:مردم اصلاً به بیمارستان های مراجعه نکنند، بلکه برترین روش این است که به مطب یا مرکز جامع سلامت مراجعه کرده و در صورتیکه مورد مشکوک محسوب می شدند، مرکز جامع سلامت هماهنگ کرده و معلوم می کند که شخص به کدام بیمارستان اعزام شود.

او تأکید کرد:به این ترتیب مردم خودشان مستقیما به بیمارستان ها مراجعه نکنند تا این اقدام سبب ازدحام نشود. به طورمثال ما بیمارستانی مثل مسیح دانشوری را صرفا برای بیمارانی که ۱۰۰ درصد مورد مثبت کرونا هستند، قرار داده ایم. رفتن به این بیمارستان ها خودش می تواند منجر به انتقال ویروس شود.

وضعیت سلامت خوابگاهی ها

گلپیرا در بخش دیگری از حرف هایش در مورد تمهیدات وزارت بهداشت برای خوابگاه ها و میهمان سرا ها هم ذکر کرد:خوش بختانه فعلا به واسطه اینکه کلاس های درس تعطیل شده ، خوابگاه ها تخلیه خواهند شد. در عین حال سیستم بهداشتی ما بر تمام خوابگاه ها نظاره گری می کند تا برای آنها از مواد گندزدا و ضد عفونی کننده (antiseptic) استفاده کنند. این تمهیدات را به دانشگاه ها ابلاغ کردیم و دانشگاه ها این فضاها را ضدعفونی می کنند.

مردم سوالات کرونایی خود را از ۱۹۰ بپرسند

او همچنین در جواب به این که مردم پرسش های خود را در مورد کرونا (corona) از چه طریقی میتوانند بپرسند، گفت:باید توجه کرد که فعلا سامانه تلفنی ۱۹۰ مرجع پاسخگویی به مردم است. در عین حال بزودی ۱۱۵ را هم فعال می کنیم.

فوت شدگان ناشی از ابتلا به کرونا چگونه دفن می شوند؟

گلپیرا در مورد پروتکل دفن افرادی که به علت ابتلا به کرونا مرده اند، ضمن رد بعضی شایعات مبتنی بر عدم دفن بهداشتی این اشخاص، خاطرنشان کرد:ما طبق پروتکلی از گذشته تعیین شده در این زمینه عمل می کنیم که البته صرفا برای کرونا نیست، مرحوم را طبق پروتکل بهداشتی خاص دفن می کنیم، به طوریکه شخص را در بیمارستان بصورت کامل کاور می کنند و دیگر کسی حق ندارد کاور را باز کند. در پایان متوفی با نظارت بهداشتی دفن می شود، نه اینکه وی را به خانواده تحویل دهند.

نظر شما