شناسهٔ خبر: 38438150 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

مشاوره پزشکی

خطر غذاهای شب مانده چیست؟

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد:مصرف غذای شب مانده علاوه بر تهدید تندرستی شخص، ارزش غذایی پایینی دارد.

صاحب‌خبر -

خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، بیان کرد :مصرف غذا ی شب مانده علاوه بر تهدید سلامت فرد، ارزش غذایی پایینی دارد.

وی اظهار کرد :امکان دارد اشخاص غذای متعددی درست کنند و پس از مصرف اندکی از آن بماند و بخواهند آنرا در روز بعد و یا روز های پس از آن استفاده کنند. تأکید می شود در این مواقع، اطعام را فورا پس از سرد شدن بسته بندی و در یخچال قرار دهند و چنانچه می خواهند روز های آتی میل کنند حتماً در فریزر نگهداری شود.

وی ادامه داد:افراد هنگام استفاده از غذا فریز شده باید آنرا به بازه زمانی یک ربع تا نیم ساعت به خوبی گرم نموده و بعد از آن میل کنند و از گرم کردن آن در مایکروویو و یا گرمکن پرهیز کنند؛ چون غذا با این روشها به خوبی گرم نمی شود و در صورتیکه خوب گرم نشود سبب انتشار میکروب در غذا می شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطر نشان کرد :دمای فریزر سبب می شود بعضی از میکروب هایی که در غذا رشد می کنند در محیط فریزر باعث متوقف شدن رشد آن شود. غذا ها پس از ۲ تا ۴ ساعت این توانایی را دارند که میکروب ها به آسانی جذب کنند بدین ترتیب بعد از ۲ ساعت که از پخت آن گذشت و مصرف شد آنرا در فریزر قرار دهید.

مضرات غذاهای شب مانده برای سلامتی,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,مشاوره پزشکی

رحمانی تأکید کرد:موادغذایی مثل لبنیات، انواع سبزی های خوردنی و میوه ها به بازه طولانی مدت در یخچال مراقبت نشود و اشخاص تلاش کنند در خرید این مواد غذایی افراط نکنند. بهتر است اقلام خوراکی را به اندازه مصرف روزانه خود خریداری کنید تا سریع مصرف شوند چون اگر به مدت طولانی در یخچال بمانند؛ باکتری (Bacterium) ها میتوانند در آنها رشد کنند.

او مطرح کرد :افرادی که غذای خود را با گرمکن یا مایکروویو گرم می کنند؛ بدترین شیوه را برای گرم کردن غذای خود انتخاب کرده اند ، چون در صورتیکه غذایشان دارای میکروب باشد با این روش میکروب غذایشان از بین نمی رود و سمومی مثل آفلاتوکسین وارد بدن می شود. هرچند در ابتدا بدن از خود مقاومت نشان می دهد ولی چنانچه این کار بصورت مستمر انجام شود؛ دستگاه ایمنی بدن را تضعیف می کند. به این ترتیب بهتر است غذایی که برای دومین بار استفاده می شود کاملاً داغ شود و بعد مورد استفاده قرار گیرد.

مضرات غذاهای شب مانده برای سلامتی,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,مشاوره پزشکی

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در مورد غذا های سرد ذکر کرد:باید هنگام سرو این غذا توجه کرد که حتماً کاملاً سرد باشد و به دمای محیط نرسد، چون اگر این غذا هم از مقدار سردی آن کم شود و به دمای عادی برسد؛ رشد باکتری شدیداً افزایش پیدا می کند.

نظر شما