شناسهٔ خبر: 38435913 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

در حالی که پکن در پی احیای اقتصاد کشور است دولت‌های رم و سئول نگران گسترش بیشتر ویروس هستند

بحران ایتالیا و کره‌جنوبی با کرونا

کره‌جنوبی در رقابت با ژاپن دارای بالاترین آمار مبتلایان است و پس از چین قرار دارد. شرایط به‌حدی رسیده که مون‌جائه‌این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در دیدار با وزرای کابینه و چند نفر از متخصصان گفت: «شرایط ویروس کووید-19 ما را در نقطه‌ای بحرانی و مهم قرار داده است

صاحب‌خبر -

  [مجتبی پارسا] با انتشار وسیع و گسترده ویروس کرونا بسیاری از مشاغل در چین تعطیل و مردم خانه‌نشین شدند. همین مسأله آسیب سنگینی را به لحاظ اقتصادی به این کشور وارد کرد. حالا یک ماه پس از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا و قرنطینه‌کردن میلیون‌ها چینی، مقامات چینی تلاش می‌کنند تا مردم را به سر کارهایشان بازگردانند. با این حال، آنها با شرایط سختی روبه‌رو هستند؛ ایجاد تعادل بین «مقابله با شیوع ویروس» و «حمایت از اقتصاد متلاطم».
به گزارش گاردین، وزیر حمل‌و‌نقل چین هفته پیش اعلام کرد حدود 300‌میلیون کارگر مهاجر که بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی از کارخانه‌ها گرفته تا شبکه‌های محلی کوچک و رستوران‌ها به دست آنها می‌چرخید، در دوره تعطیلی به خانه‌هایشان در شهرها و روستاها بازگشته‌اند؛ برخی از ترس ویروس کرونا و برخی هم گمان نمی‌کنند که مشاغل آنها دوباره فعال شود. با این حال، بسیاری دیگر تقلا می‌کنند که با این شرایط و محدودیت‌های جدید ایجادشده برای مقابله با گسترش ویروس کنار بیایند. همچنین بلیت‌های قطار محدود شده است، به این دلیل که مسافران در فاصله نزدیک هم قرار نگیرند و بسیاری از خدمات اتوبوسرانی هم لغو شده است.

ایتالیا، بزرگترین شیوع خارج از آسیا
اگر تعداد مبتلایان و مرگ‌ها را در کنار هم قرار دهیم، بعد از چین بدترین اوضاع برای ژاپن (738 مورد و سه مرگ) و کره‌جنوبی (602 مورد و 6 مرگ) است. با این حال، اوضاع ایتالیا هم خوب به نظر نمی‌رسد. آخر هفته تعداد مبتلایان در این کشور از سه نفر به 132 نفر رسید و به این ترتیب، این کشور بیشترین شیوع را در میان کشورهای اروپایی به خود اختصاص داد. در این میان دو مرگ نیز در ایتالیا ثبت شده است.مدارس و بسیاری از خدمات عمومی در منطقه لومباردی در شمال ایتالیا تعطیل شده‌اند. مقامات منطقه‌ای این اتفاق را در واکنش به گسترش این ویروس در آن منطقه اعلام کردند. این وضع و تعطیلی‌ها روی مراسم ورزشی و مذهبی، موزه‌ها و کلاس‌های دانشگاهی هم تأثیر گذاشته است. از سوی دیگر، میلان، پایتخت مُد ایتالیا و یکی از بزرگترین شهرهای این کشور نیز اعلام کرده است که مدارس را از روز دوشنبه به مدت یک هفته تعطیل خواهد کرد. حدود 50‌هزار نفر در شهرهای ونتو و لومباردی برای دو هفته به حالت قرنطینه درآمده‌اند و حق خروج از این شهر را ندارند.در لیگ سری آ ایتالیا نیز دست‌کم سه بازی لغو شده است.

بالاترین سطح هشدار در کره جنوبی
مون‌جائه‌این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام وضع هشدار در شدیدترین حالت ممکن را کرده است. 6 نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند و بیماری بیش از 600 نفر در کره‌جنوبی تأیید شده است.
روز یکشنبه با اعلام تعداد بیشتری از مبتلایان، مقامات بهداشتی اقدامات سنگین‌تری را برای مقابله با گسترش ویروس اعمال‌کردند.
مرگ نفر ششم که در بیمارستان «دائینام» در «چئونگدو» تأییدشد، نگرانی‌ها را به شدت افزایش داد. در این بیمارستان افراد مسن زیادی هستند که مشکلات روانی و ذهنی دارند. بیش از 110 نفر از مبتلایان به کرونا در این بیمارستان بستری هستند، ازجمله 9 نفر از اعضای تیم‌های پزشکی.کره‌جنوبی در رقابت با ژاپن دارای بالاترین آمار مبتلایان است و پس از چین قرار دارد. شرایط به‌حدی رسیده که مون‌جائه‌این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در دیدار با وزرای کابینه و چند نفر از متخصصان گفت: «شرایط ویروس کووید-19 ما را در نقطه‌ای بحرانی و مهم قرار داده است.»
به گفته متخصصان حاضر در این جلسه رئیس‌جمهوری گفت چند روز آینده برای ما روزهایی بسیار حیاتی است و دولت سطح هشدار را تا بالاترین حد ممکن بالا برده و اعلام کرده است که باید قدرت پاسخگویی به این ویروس را بالا ببریم.
از میان 169 مورد جدیدی که روز یکشنبه در کره‌جنوبی اعلام‌شد، 95 نفر از آنها با گروه‌های مذهبی مسیحی در کلیسای «شینچئونجی» در ارتباط بودند، این مسأله را مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های کره اعلام کرده است. حالا تعداد افراد مرتبط با این کلیسا 329 نفر است که احتمال می‌رود بسیاری از آنها نیز مبتلا به کرونا شده باشند.
در پیامی ویدیویی یکی از سخنگوهای کلیسای شینچئونجی «تأسف عمیق» خود را از این موضوع اعلام کرد که تعدادی از مسیحیان این کلیسا و شهروندان کره‌جنوبی در آنجا بیمار شدند. سخنگوی این کلیسا همچنین گفت که به 250‌هزار نفر از اعضای خود اعلام کرد رفت‌و‌آمد خود به بیرون از خانه و ارتباط‌هایشان را تا حد ممکن کاهش دهند و هشدارها را جدی‌بگیرند.
به طور کلی تا لحظه نوشتن این گزارش، سی.ان.ان اعلام کرد تعداد مبتلایان تأییدشده به کرونا 78‌هزار و 854 نفر و تعداد تلفات این ویروس 2‌هزار و 465 نفر در سراسر جهان است.

 

نظر شما