شناسهٔ خبر: 38433100 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

مقایسه عمر باتری گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ در نرخ تازه‌ سازی 60 و 120 هرتز

دانیال حجاری / phonearena

صاحب‌خبر -

نرخ تازه سازی نمایشگر سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا تا 120 هرتز قابل افزایش است. در این مطلب به مقایسه عمر باتری گلکسی اس 20 اولترا در حالت 120 هرتز و 60 هرتز می‌پردازیم.

از سال 2018، برای اولین مرتبه گوشی‌های هوشمند گیمینگ مجهز به نرخ تازه سازی (Refresh Rate) بالاتر از 60 هرتز عرضه شدند. از سال 2019 گوشی‌سازان به استفاده از این قابلیت در پرچمداران خود رو آوردند. وان پلاس 7 پرو اولین گوشی هوشمند پرچمدار عادی (غیر گیمینگ) بود که از صفحه نمایش با نرخ تازه سازی 90 هرتز استفاده کرد. این سقف در نمایشگر سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا به 120 هرتز رسید. اما با افزایش نرخ تازه سازی به این میزان، عمر باتری چه تفاوتی خواهد داشت؟ مقایسه عمر باتری گلکسی اس 20 اولترا در دو حالت 120 هرتز 60 هرتز جواب را مشخص می‌کند.

پیش از خواندن ادامه مطلب، در صورتی که منظور از مفهوم نرخ تازه سازی در صفحه نمایش را نمی‌دانید، بهتر است ابتدا سری به مطلب «منظور از نرخ تازه سازی تصویر چیست و چه تفاوتی بین 60، 144 و 240 هرتز وجود دارد؟» بزنید.

سامسونگ در بهترین گوشی هوشمند خود تا امروز، از یک باتری 5 هزار میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده است. این باتری با در نظر گرفتن نمایشگر 6.9 اینچی گوشی ضروری به نظر رسیده و دیگر بزرگ محسوب نمی‌شود!

سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا

پیش از مقایسه عمر باتری گلکسی اس 20 اولترا در نرخ‌های تازه سازی مختلف باید بدانید به وسیله افزایش رفرش ریت تا 120 هرتز، تاثیر را حتی حین گشت و گذار عادی در رابط کاربری یا وب گردی نیز مشاهده خواهید کرد! این در حالی است که پیشتر تصور می‌کردیم افزایش رفرش ریت صفحه نمایش فقط حین اجرای بازی‌های سه بعدی خود را نشان می‌دهد.

نکته ناراحت‌کننده برای گیمرها اینجاست که در حال حاضر، بازی‌های انگشت شماری از رفرش ریت 120 هرتز پشتیبانی می‌کنند. به همین دلیل اکنون قادر به بهره بردن از قابلیت ظرفیت بالای نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا نخواهید بود. بازی‌سازان وعده داده‌اند به زودی نسخه‌های به‌روزی از محصولات خود با پشتیبانی از این رفرش ریت عرضه خواهند کرد.

حین تماشای ویدیو تفاوتی بین دو حالت مشاهده نخواهید کرد. یوتیوب و دیگر پلتفرم‌های استریمینگ تنها از ویدیوهای دارای نرخ فریمی حداکثر 60 هرتز پشتیبانی می‌کنند. این در حالی است که نرخ فریمی بیشتر ویدیوها، مخصوصا مواردی که با گوشی‌های هوشمند ضبط می‌شوند، 24 یا 30 فریم بر ثانیه است. پس افزایش نرخ تازه سازی نمایشگر تاثیری در نحوه پخش آن‌ها نخواهد داشت.

سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا

مقایسه عمر باتری گلکسی اس 20 اولترا با تغییر نرخ تازه‌ سازی نمایشگر

با در نظر گرفتن محدودیت‌های کنونی از نظر نبود ویدیوها و بازی‌های دارای نرخ فریمی بالا برای پخش، در مقایسه عمر باتری گلکسی اس 20 اولترا در دو حالت 120 هرتز و 60 هرتز، از تست استاندارد مرورگر استفاده کردیم. نکاتی را باید قبل از تماشای نتیجه این مقایسه مد نظر داشته باشید. در آزمایش کنونی از نسخه‌ای مجهز به تراشه اگزینوس 990 استفاده شده و باتری در حالت بهینه (Optimized) قرار داشت. از طرفی حین افزایش رفرش ریت به 120 هرتز، حداکثر رزولوشن قابل استفاده فول اچ‌دی است. در هر دو حالت 120 هرتز و 60 هرتز وضوح تصویر روی فول اچ‌دی قرار داشت.

  • دوام باتری سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا در نرخ تازه سازی 60 هرتز برای نمایشگر: 12 ساعت و 23 دقیقه
  • دوام باتری سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا در نرخ تازه سازی 120 هرتز برای نمایشگر: 10 ساعت و 2 دقیقه
  • دوام باتری سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس (نرخ تازه سازی تنها 60 هرتز): 11 ساعت و 37 دقیقه
  • دوام باتری سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس (نرخ تازه سازی تنها 60 هرتز): 10 ساعت و 33 دقیقه
  • دوام باتری اپل آیفون 11 پرو مکس: 12 ساعت و 53 دقیقه

نتیجه همان چیزی را نشان می‌دهد که از قبل انتظار داشتیم؛ افزایش رفرش ریت مصرف باتری را افزایش می‌دهد، اما بالا رفتن سرعت تحیلل انرژی کمتر از حدی است که پیش‌بینی کردیم. به وسیله افزایش نرخ تازه سازی عمر باتری فقط 20 درصد کاهش پیدا می‌کند.

نکته بسیار مهم دیگری که از مقایسه عمر باتری گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ به آن پی بردیم، دوام بالای باتری در حالت عادی است. در نرخ 60 هرتز، Galaxy S20 Ultra از پرچمداران قبلی سامسونگ دوام بالاتری دارد.

نظر شما