شناسهٔ خبر: 38429034 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

توزیع بسته‌های ویژه مقابله با کرونا

وزیر بهداشت از توزیع رایگان بسته‌های ویژه مقابله با کروناویروس خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
دکتر سعید نمکی گفت: نباید هر فرد با علایم سرماخوردگی را، مبتلای به کروناویروس قلمداد کرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مجموعه کاملی از ماسک و ماده ضد عفونی کننده و بروشور‌های بهداشتی آموزشی برای پیشگیری را از امروز به درب منزل هموطنان قمی ارسال می‌کنیم.
وی گفت: ستاد کشوری کنترل بیماری کرونا با دستور رئیس جمهور و با حضور تعدادی از وزرا با مسوولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شده است و در این ستاد تصمیمات مهمی را مرور می‌کنیم.
آقای دکتر سعید نمکی افزود: در این نشست‌ها تصمیمات متعددی را با هماهنگی وزراء مرور و اجرایی می‌کنیم، امروز جلسه سوم بود که خدمت معاون اول رئیس جمهور حضور پیدا کردیم، من در این جلسه گزارشی را از روند بیماری کرونا در کشور، لجستیک مورد نیاز، ضرورت تعطیلی مراکز دانشگاهی و آموزش و پرورش و مسائل دیگر را ارائه دادم.
وی ادامه داد: نقطه نظرات ما به شکل جدی دنبال شد و قرار شد در هیأت دولت پیگیری شود، تاکنون کانون اصلی آلودگی قم است، تمهیداتی را اندیشیده ایم و امکاناتی را برای قمی‌ها فراهم کرده ایم، از مردم قم می‌خواهیم که به جایی نروند و آلودگی را با خود منتقل نکنند، عده‌ای از قرنطینه این شهر گفتند، اما به نظر ما قرنطینه از نظر علمی هم مبنای جدی‌ای ندارد، با هوشمندی مردم و تردد نکردن در جا‌های مختلف بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از دغدغه‌های مردم بحث ماسک است با تلاشی که همکاران ما داشتند بسته‌ای متشکل از ماسک، مواد ضدعفونی کننده و وسایل آموزشی آماده شده و قرار است به خانواده‌های قمی اختصاص داده شود، بحث تخت هم از دیگر مسائلی است که آماده کرده ایم و از نظر تخت‌های بیمارستانی مشکلی نداریم.
آقای دکتر نمکی گفت: بزرگترین مسأله‌ای که باید در نظر بگیریم بحث وحشت زدایی است، مردم نباید دچار نگرانی جدید شوند و اگر حتی تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ها به معنی افزایش شیوع کرونا تعبیر شود باعث افزایش وحشت اجتماعی می‌شود و خوشایند نیست، آنفلوآنزای h ۱ n ۱ ویروسی بسیار سخت و مهار نشدنی است که در پاییز ما را گرفتار کرد، اما با همکاری مردم و تلاش همکارانمان مهار شد. با همت همکاران و بسیج ملی که راه افتاده است کرونا نیز مهار می‌شود.
وی ادامه داد: مثل همیشه توصیه مان این است که هر فرد بهداشت شخصی را رعایت کند، با کسی دست ندهد و روبوسی نکند، دست‌ها را زیاد بشوید، به اماکن زیارتی نرود و وسواس‌های لازم را به خرج دهد.
ماسک و مواد ضدعفونی کننده در اختیار مردم قرار می‌گیرد
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مجموعه کاملی از ماسک و ماده ضد عفونی کننده و بروشور‌های بهداشتی آموزشی برای پیشگیری را از امروز به درب منزل هموطنان قمی ارسال می‌کنیم.
دکتر سعید نمکی درباره دسترسی مردم به امکانات بهداشتی درمانی در کشور برای مقابله با کرونا افزود: شهر قم به عنوان شهر آلوده به ویروس کروناست، گرچه ما به شیوه قرنطینه اعتقاد نداریم و به درک مردم اعتقاد داریم و قرنطینه باید در سطح مراکز بیمارستانی آلوده به این ویروس و افرادی که جواب تست آن‌ها مثبت است، انجام شود.
دکتر نمکی توصیه کرد: مردم قم به جایی سفر نکنند و با شرایط موجود کسی به شهر قم نرود. دسترسی به حرم را محدود کردیم و با رایزنی‌های انجام شده با مسئولان مربوط در نظر داریم ورود زائران دیگر کشور‌ها بویژه پاکستان را فعلا ممنوع کنیم.
وزیر بهداشت افزود: توصیه می‌کنم فعلا مردم سفر نروند، هر چند اتوبوس‌ها و هواپیما‌ها ضدعفونی می‌شوند. همچنین ورودی‌های کشور زمینی - هوایی و دریایی با خبر شیوع کرونا در چین کنترل می‌شده است و همچنان نیز می‌شود.
وی به کسانی که قصد مسافرت به خارج از کشور دارند نیز توصیه کرد: ۲۴ ساعت قبل از سفر برای خود و خانواده شان گواهی سلامت از مراکز مربوطه دریافت کنند ضمن این که در فرودگاه‌ها نیز این کار انجام می‌شود.
وزیر بهداشت گفت: تخت‌های بیمارستانی آماده به اندازه کافی در سراسر کشور داریم و بسیج ملی اموزش عمومی برای پیشگیری از کرونا را نیز تحت عنوان کرونا را شکست می‌دهیم در سراسر کشور آغاز شده است.
وی درباره کیت‌های تشخیصی نیز افزود: گرچه سازمان بهداشت جهانی و دیگر کشور‌ها به صورت محدود این کیت‌ها را در سطح کشور‌های درگیر به کرونا توزیع می‌کردند که این کیت‌ها نیز به ما با تاخیر تعداد محدودی رسید.
وزیر بهداشت گفت:، اما از ۷ بهمن که خبر ناشی از آلودگی به این ویروس را دریافت کردم با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه علوم پزشکی تهران و انستیتو پاستور، کیت ساختیم و در این باره مشکلی نداریم ضمن اینکه تعداد آزمایشگاه‌ها هم گسترش پیدا کرده است و از نظر تشخیصی نیز مشکلی نداریم.
نمکی درباره گرانی و نایاب شدن ماسک گفت: متاسفانه عده‌ای سودجو با توجه به گران شدن ماسک در خارج از کشور سعی کردند به صورت قاچاق و غیر رسمی آن را از کشور خارج کنند که با این کار صادرات آن را ممنوع کردم، اما تعدادی سودجو آن را احتکار و گرانفروشی کردند.
وی افزود: از امروز محکم ایستادیم که خرید و فروش ماسک را کلا محدود و ممنوع کنیم و خودمان به اندازه کافی ماسک را از تولیدکنندگان داخلی، پیش خرید کرده ایم.
وزیر بهداشت افزود: قدرت بیماری زایی و مرگ و میر ویروس کرونای جدید که منشا آن کشور چین بود از ویروس انفلوانزای H ۱ N ۱ که در پاییز امسال مهار شد کمتر است.
دکتر نمکی با بیان اینکه متاسفانه عده‌ای در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی هراس به مردم را به بهانه اطلاع رسانی به آن‌ها تشدید می‌کنند، گفت: باید همه سعی کنیم به مردم ارامش دهیم، چون این ویروس خطرناکتر از ویروس آنفلوانزای فصلی نیست.
وزیر بهداشت افزود:هم اکنون که در اوج همه گیری آنفلوانزای نوع «بی» هستیم تمام همکاران را مقید کردیم کسانی که با علایم انفلوانزا به منظور معاینه مراجعه کردند به چشم کسی نگاه کنند که امکان کرونا هم باشد برای اینکه موردی را از دست ندهیم به همین دلیل تعدادی از بیمارستان‌های خاص ما، برای این بیماران اشغال شده است که درصد بالایی از این‌ها کرونا نیست.
وی افزود: امار نشان می‌دهد که در مجموع نسبت موارد ابتلا - به نسبت موارد آزمایش شده بسیار پایین است.
وی تاکید کرد: بهترین راه مبتلا نشدن به بیماری، پیشگیری است که بار‌ها اعلام شده است به شست و شوی دست مبادرت شود و از دست دادن
و روبوسی بپرهیزید و از بعضی لوازم مشترک حتی خودکار‌هایی که در بانک‌ها قرار دارد استفاده نشود و ضمن اینکه از تردد در اماکن پرتجمع بپرهیزیم.

برچسب‌ها:

نظر شما