شناسهٔ خبر: 38424105 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برگزاری نمایشگاه توانمندی های روستاییان گیلان در رشت

رقیه قدیمی

مدیر کل امور روستایی و شهر و روستاهای استانداری گیلان گفت: نمایشگاه توانمندی های روستاییان گیلان ۱۳ اسفندماه سال جاری در رشت برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

یاور پیر اعلایی در گفت وگو با خبرنگاران استان در نشست خبری این اداره کل گفت: امور روستایی طیف وسیعی از گیلان را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل توجه و توسعه این بخش منجر به تقویت چشمگیر بخش اقتصادی استان می‌شود.

وی افزود: دهیاران همواره همکاری بسیار خوبی با ما دارند و در حل مشکلات به خصوص بحران‌های نظیر برف کمک موثری به استان می‌کنند.

پیر اعلایی ادامه داد: امسال در جهت حمایت از دهیاران استان کارت دهیار برای همه دهیاران استان صادر شده است و این کارت موجب تسهیل کار دهیاران در امو ر مختلف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شان مردم روستاهای گیلان بسیار بالا است و باید در زمان بحران و حوادث در کمک‌رسانی به این افراد حتما شانشان حفظ شود، ادامه داد: هم اکنون بیمه حوادث روستایی برای همه روستاییان استان در نظر گرفته شده است و روستاییان با پرداخت ۵۳ هزار تومان در برابر حوادث بیمه خواهند شد و در صورت مواجهه با حوادث تا سقف ۳۰ میلیون تومان تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

مدیر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان تصریح کرد: گیلان رتبه خوبی را در خصوص عملکرد دهیاران در سطح کشور کسب کرده است و جزء ده استان برتر کشور در این زمینه است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در نمایشگاه توانمندی روستاییان گیلان که قرار است ۱۳ اسفندماه در رشت برگزار شود، گفت: از توانمندی دهیاران در این نمایشگاه بهره گرفته ایم.

پیراعلایی خاطرنشان کرد: سال گذشته غرفه گیلان رتبه اول کشوری را در نمایشگاه توانمندی های روستایی کسب کرد و اکثر شرکت کنندگان در این نمایشگاه را زنان روستایی تشکیل می دادند.

وی اضافه کرد: نمایش صنعت بوم‌گردی روستای گیلان از نقاط قوت غرفه‌های روستایی نمایشگاه در تهران بود که امسال هم به روش سنتی و در عین سادگی و زیبایی نیز شرکت خواهیم کرد.

مدیر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان گفت: امسال در نمایشگاه توانمندی روستایی دهیاران در غرفه آرایی‌ها نقش مستقیم دارند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه آیین‌های بومی محلی گیلان اخیرا رو به فراموشی رفته است، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف مهم برگزاری نمایشگاه توانمندی روستاییان گیلان آشتی مردم به خصوص نسل جوان با این آیین ها محلی است.

پیرعلایی با بیان اینکه از هر شهرستان دو دهیار در برگزاری نمایشگاه توانمندی روستاییان با ما همکاری دارند، تصریح کرد: علاوه بر ۳۲ دهیار همه شهرستان های گیلان یک دهیار از روستای فشتکه که روستای ملی حصیر کشور محسوب می شود، و یک دهیار قاسم آباد سفلی رودسر در جهت حمایت از چادر شب بافی گیلان  در برگزاری این نمایشگاه ما را یاری خواهند کرد.

وی پویایی موسیقی محلی، گیلان، نقل داستاهای گیلان توسط کودکان با گویش محلی از دیگر کارهایی است که در این نمایشگاه خواهد بود.

مدیر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان گفت: از همه رسانه های استان تقاضا داریم ضمن اینکه نسبت به حفظ آیین های بورمی و محلی گیلان توجه ویژه داشته باشند و در انعکاس توانمندی های روستایی که منجر به توسعه اشتغال روستایان خواهد شد، تلاش مضاعف کنند.

انتهای پیام 

نظر شما