شناسهٔ خبر: 38403332 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برگزاری مراسم ترحیم خلیل مستوفی

فاطمه نظرمحمدی

مراسم ترحیم خلیل مستوفی، نسخه‌شناس و مدیر کتابفروشی مستوفی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

علی صادق‌زاده‌وایقان، پژوهشگر نسخه‌های خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی که از نزدیکان خلیل مستوفی است در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مراسم ترحیم خلیل مستوفی در روز یکشنبه (چهار اسفندماه) از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ در مسجد امیر (واقع در امیرآباد شمالی، روبه‌روی پمپ بنزین) برگزار می‌شود. 

خلیل مستوفی‌فرد در سال ۱۳۲۰ در تبریز، محله کهنه خیابان (چهار راه منصور)، متولد شد. او از محضر استادان برجسته و ممتاز کشور در حوزه نسخه‌شناسی و کتاب‌شناسی از جمله: جلال‌الدین همایی (۱۲۷۸- ۱۳۵۹)، جلال‌الدین محدث‌ارموی (۱۲۸۱- ۱۳۵۸)، سیدمحمد محیط‌طباطبائی (۱۲۸۱- ۱۳۷۱)، مجتبی مینوی (۱۲۸۲- ۱۳۵۵)، محمدحسین بشرویه‌ای معروف به بدیع‌الزمان فروزانفر (۱۲۸۸- ۱۳۴۹)، محمدتقی دانش‌پژوه (۱۲۹۰- ۱۳۷۵)، رکن‌الدین همایونفر (۱۲۹۷- ۱۳۷۹)، عباس زریاب خویی (۱۲۹۸- ۱۳۷۳)، محمداسماعیل رضوانی (۱۳۰۰- ۱۳۷۵)، عبدالوهاب وصال متخلص به نورانی (۱۳۰۲- ۱۳۷۳)، سیدعبدالله انوار، پروفسور عدنان صادق ارزی، علینقی منزوی (۱۳۰۲- ۱۳۹۰)، احمد منزوی (۱۳۰۳- ۱۳۹۴)، عبدالحسین حائری (۱۳۰۶- ۱۳۹۴)، محمدحسن سمسار (۱۳۱۳- )، و ... بهره‌مند شده است. اما مستوفی همیشه از عبدالحسین حائری به عنوان مهم‌ترین و موثرترین استاد خود نام می‌برد، به او عشق می‌ورزید و خودش را همیشه شاگرد مکتب استاد حائری معرفی می‌کرد. حدود نیم قرن به صورت تنگاتنگ در کتابخانه مجلس شورای اسلامی همکاری داشت. او منابع خریداری‌شده از داخل و خارج از کشور را اکثرا به کتابخانه‌های دولتی از جمله کتابخانه مجلس شورای ملی، کتابخانه مجلس سنا، کتابخانه حضرت آیت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و ... عرضه می‌کرد. مستوفی از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۰ به بعد در چاپ و انتشار بیش از ۲۰ عنوان کتاب نفیس در این حوزه اهتمام جدی به خرج داد. 

او با انگیزه تشویق دیگران به اهدای کتاب و منابع اطلاعاتی به‌ویژه نسخه‌های خطی و چاپ سنگی به کتابخانه‌های مهم کشور، تعداد ۷۳ جلد نسخه خطی، چاپ سنگی و منابع نفیس در سال ۱۳۸۷ به کتابخانه ملی ایران و تعداد ۵۰۰ جلد کتاب نفیس را در سال ۱۳۹۷ به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا کرد.

خلیل مستوفی روز پنج‌شنبه (یکم اسفندماه ۹۸) از دنیا رفت. 

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما