شناسهٔ خبر: 38387730 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش

خطر «کرونا» برای ایرانی ها جدی شد

اشاره: کیانوش جهان پور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت روز گذشته گفت: با توجه به هم‌زمانی شیوع آنفلوانزای فصلی و نگرانی‌های ایجادشده در بین مردم در مورد ویروس کرونا ظرف روزهای گذشته، هزاران نفر به کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کردند که بیش از ۷۳۵ مورد، با علائم شبه آنفلوانزا تحت نظر قرارگرفته و بستری شدند. از بین این افراد ابتلای ۱۳ فرد جدید مبتلابه ویروس کرونای جدید (کوهید ۱۹) قطعی شده است. نکته قابل‌توجه این است که از این ۱۳ مورد، اغلب موارد یا ساکن شهر قم هستند یا در شرح‌حال، سابقه سفر به شهر قم ظرف روزها و هفته‌های اخیر داشته‌اند. از میان ۱۳ مورد شناسایی‌شده جدید، ۷ مورد مربوط به شهر قم، ۴ مورد از بیماران بستری در شهر تهران و دو مورد نیز در استان گیلان هستند.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

فوت دو بیمار دیگر
رئیس کمیته اطلاع‌رسانی قرارگاه مقابله با ویروس کرونا وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: دو نفر از موارد شناسایی‌شده جدید متأسفانه جان خود را ازدست‌داده‌اند. همچنین دو مورد مشکوک ابتلا به کوهید ۱۹ در شهر بابل تحت مراقبت قرارگرفته که ظاهراً سابقه مراجعت از قم داشته‌اند اما هنوز نتایج آزمایشت انجام‌شده از این افراد تا این لحظه گزارش نشده است.

ابتلا یک پزشک در اراک
جهان پور ادامه داد: در شهر اراک روز گذشته آزمایش یکی از موارد مشکوک نشان‌دهنده ابتلا به کوهید ۱۹ بود که در گزارش روز گذشته اعلام شد، ۸ مورد مشکوک دیگر در اراک بر اساس نتایج نهایی آزمایشگاهی، مبتلابه کوهید ۱۹ نیستند. حال عمومی فرد مبتلابه کوهید ۱۹ در اراک که از همکاران پزشک ما است نسبت به‌روز گذشته بهتر گزارش‌شده است. به نظر می‌رسد همانند الگوی مشاهده‌شده در بیماری آنفلوانزای H۱N۱، موارد شدید و منجر به فوت در کوهید ۱۹، بیشتر در گروه‌های مسن یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا نقص سیستم ایمنی مشاهده می‌شود و شدت بیماری‌زایی این ویروس لزوماً از آنفلوانزای H۱N۱ بیشتر نخواهد بود.
توصیه بهداشتی
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: توصیه‌های عمومی مبنی بر رعایت نکات بهداشت فردی و شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون مایع، ضدعفونی کردن سطوح تماس، رعایت بهداشت تنفس، پرهیز در استفاده از وسایل مشترک و ضدعفونی کردن آنها قبل از استفاده، پرهیز از استفاده از دخانیات با ادوات مشترک ازجمله قلیان در این مورد کمک شایانی به پیشگیری، کاهش شیوع و قطع زنجیره انتقال کرونا ویروس جدید خواهد کرد.وزیر بهداشت تعداد افراد مشکوک به ویروس کرونا را در بیمارستان‌های کشور ۲۴ نفر اعلام کرده بود که امروز ابتلای ۱۳ نفر از آنان به این ویروس قطعی شد.
محموله کیت‌های آزمایشگاهی 
کرونا رسید 
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که با پیگیری کریستوف هاملمان نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، چهارمین محموله کیت‌های ویژه آزمایشگاهی تشخیص ویروس کرونا به ایران تحویل داده شد.جمعه ۲ اسفند ۹۸ هاملمان در سفری فوری به دبی، چهارمین محموله کیت‌های ویژه آزمایشگاهی بیماری کووید ۱۹ (بیماری ناشی از ویروس کرونا جدید) را از انبار دارو و تجهیزات پزشکی سازمان جهانی بهداشت در امارات تحویل گرفت و به انستیتو پاستور ایران تحویل داد. وزیر بهداشت در روزهای اخیر از همکاری مناسب نماینده سازمان جهانی بهداشت با وزارت بهداشت تقدیر و تشکر کرده بود.
جهان پور در خبری که وبدا منتشر کرده است، گفت: در روزهای گذشته ۷۳۵ بیمار با علائم شبه آنفلوانزا در کشور بستری شدند. حال عمومی فرد مبتلا شده به کووید۱۹ در اراک نسبت به‌روزهای گذشته بهتر است و موارد شدید و منجر به فوت در کووید۱۹ نیز بیشتر و در گروه‌های مسن و یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای و یا نقص سیستم ایمنی بدن مشاهده می‌شود.

ویروس کرونا در ایران جان 
۴ نفر را گرفت
مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ویروس کرونا تاکنون ۱۸ مورد قطعی مبتلا در ایران داشته که چهار نفر آنها جان خود را ازدست‌داده‌اند.علیرضا وهاب‌زاده روز جمعه در توییتر نوشت: نتایج تست چهار بیمار مشکوک در تهران مثبت بود. هفت مورد جدید هم در قم و دو مورد هم در رشت تائید شده است. دو نفر از مبتلایان جدید هم فوت کرده‌اند. درمجموع تا این لحظه ۱۸ نفر مبتلای قطعی به ویروس کرونا ثبت‌شده که چهار نفرشان فوت کرده‌اند. تعدادی موارد مشکوک هم بستری و تحت مراقبت هستند.

نظر شما