شناسهٔ خبر: 38383565 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رسانه های آلمان گزارش دادند؛

حضور پررنگ مردم ایران در انتخابات با وجود تحریم‌های اقتصادی

تهران- ایرنا- رسانه‌های آلمانی با اشاره به حضور پررنگ مردم ایران در انتخابات مجلس شورای اسلامی، از رقابت دو طیف سیاسی این کشور برای تصاحب اکثریت کرسی‌های مجلس خبر دادند.

صاحب‌خبر -

حضور پرشور مردم ایران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بازتاب گسترده ای در رسانه های آلمانی داشت. شبکه دوم تلویزیون آلمان (زد. د. اف.) در گزارشی نوشت: ایرانی ها امروز برای انتخاب پارلمانی جدید به پای صندوق های رأی رفته اند؛ آنها برای انتخاب ۲۹۰ نماینده مجلس باید از بین بیش از هفت هزار نامزد دست به انتخاب بزنند. این در حالی است که ایران در شرایط تحریم اقتصادی از سوی آمریکا به سر می برد.
در ادامه این گزارش آمده است: با توجه به عدم امکان حضور شمار زیادی از نامزدهای طرفدار «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، مخالفان وی فرصت خوبی دارند تا بتوانند پس از هفت سال اکثریت کرسی های پارلمان را از آن خود کنند.
به نوشته زد. د. اف، انتظار می رود نتایج اولیه شمارش آرای انتخاباتی در ساعات اولیه بامداد روز شنبه اعلام شود.

تارنمای شبکه اول تلویزیون آلمان «تاگس شاو» در گزارش خود به اظهار نظر شماری از شهروندان ایران اشاره کرده و از قول یک زن نوشته است: فاطمه، خیلی زود برای رأی دادن در پای صندوق بود. وی می گوید: ما نمی خواهیم انتظارات ایالات متحده را برآورده کنیم. آنها می خواهند که ما رأی ندهیم. اما ما همیشه پشت رهبر و کشور خود خواهیم ایستاد. این زن می گوید ایالات متحده می خواست ایران مستعمره این کشور باشد. اما ما می خواهیم آزاد و مستقل باشیم.
یک مرد پنجاه و شش ساله نیز به تاگس شاو می گوید: من بر اساس جناح بندی سیاسی رأی نمی دهم، بلکه به کسانی رأی می دهم که می شناسم و به آنها اعتماد دارم.
وی، مشکلات اقتصادی را تنها ناشی از تحریم های آمریکا نمی داند و معتقد است که چنین مشکلاتی در همه کشورها وجود دارد و سیاستمداران کارآمد می توانند آن را حل کنند.

تارنمای خبری «ناخریشین» آلمان نیز با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی ایران از ساعات اولیه بامداد امروز (جمعه) نوشت: آمارهای متفاوتی از میزان مشارکت در این انتخابات منتشر شده است؛ با این حال صدا و سیما ایران این حضور را بسیار گسترده عنوان کرده و از میزان بالای مشارکت در این دوره از انتخابات خبر داده است.
به نوشته این وبگاه خبری، این حضور در حالی است که تحریم های اقتصادی موجب نارضایتی هایی در جامعه شده است؛ از این رو تحلیلگران انتظار دارند گروه های سیاسی محافظه کار در این انتخابات پیروز شوند.
نشریه هاندلز بلات تفاوت این دوره انتخابات ایران با دوره های پیشین را حضور بسیار کمرنگ گروه های اصلاح طلب عنوان کرد و مدعی شد: رأی دهندگان ایرانی انتخاب محدودی در این دوره دارند؛ در جبهه اصلاح طلبان شماری بخاطر عدم تأیید صلاحیت از سوی شورای نگهبان و شماری نیز به خاطر انصراف شخصی، در رقابت حضور ندارند.
این نشریه افزود: در فضای جدید سیاسی برای «حسن روحانی» که سیاستمدار معتدلی به شمار می آید، پیگیری سیاست های میانه روانه دشوار خواهد بود.
این در حالی است که نتایج این انتخابات، مقدمه ای برای انتخابات ریاست جمهوری دو سال بعد به شمار می رود.

همچنین نشریه «فرایه ولت» با اشاره به حضور پررنگ مردم ایران در انتخابات پارلمانی، از کنار گذاشته شدن سیاستمداران اصلاح طلب از گردونه رقابت ها از سوی شورای نگهبان خبر داد.
در بخش دیگری از این گزارش، روند تأیید صلاحیت نامزدهای نمایندگی مورد انتقاد قرار گرفته است.
نشریه اشپیگل نیز همانند دیگر رسانه های آلمانی از شرایط ویژه انتخابات پارلمانی این دوره ایران نوشته و مدعی شده است که رد صلاحیت ها در این دوره، امکان انتخاب را محدود کرده است.
اشپیگل همچنین به انتقادهای روحانی از این اقدام شورای نگهبان اشاره کرده و افزوده است: در شرایط کنونی اقتصاد ایران بخاطر تحریم های تحت فشار است.
بنا به پیش بینی این نشریه آلمانی، در این دوره سیاستمداران محافظه کار قدرت می گیرند و اصلاح طلبان به حاشیه رانده خواهند شد.

به نوشته نشری «دی سایت» در انتخابات امروز نیروهای میانه رو در اقلیت قرار گرفته اند. بر این اساس این انتخابات آزمون بزرگی برای «حسن روحانی» رئیس جمهوری میانه رو ایران به شمار می رود.
دی سایت پیش بینی کرد که در این دوره نیروهای محافظه کار (اصولگرا) دوباره قدرت را در مجلس به دست بگیرند. هرچند شمار زیادی از نامزدهای اردوگاه اصلاح طلبان رد صلاحیت شده اند اما به گفته رهبر ایران، حضور در این انتخابات به عنوان وظیفه ای شرعی است و هر ایرانی موظف است که در آن شرکت کند.

نظر شما