شناسهٔ خبر: 38379093 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رصد رسانه‌ها

امیدواری برای راه‌یابی بهترین‌ها به خانه ملت

تهران- ایرنا- یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و نخستین میان دوره پنجمین مجلس خبرگان از ساعت هشت صبح دوم اسفند ۱۳۹۸ خورشیدی در سراسر کشور آغاز شد. از همان ابتدای صبح جمع کثیری از مردم در محل‌های اخذ رأی حضور یافتند تا در نخستین دقایق انتخابات به وظیفه دینی و ملی خود عمل کرده باشند.

صاحب‌خبر -

با توجه به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دوم اسفند ۱۳۹۸ خورشیدی، رسانه‌های آنلاین مانند ایسنا، ایلنا، جماران، مهر، تسنیم و... در گزارش‌ و گفت و گوهای خود همزمان و به صورت یک‌صدا بیان می‌دارند همه برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر انتخابات و نشان دادن اقتدار ایران اسلامی وظیفه دارند در این آزمون ملی شرکت کنند. رسانه‌های داخلی اعم از اصولگرا و اصلاح طلب بر ضرورت مشارکت گسترده مردم تاکید می‌کنند.

اردوگاه اصلاح‌طلبان

بازتاب سخنان مسئولان و چهره‌های سیاسی

خبرگزاری ایسنا به گفت و گو با سیدرضا اکرمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران پرداخت و آورد: برگزاری این انتخابات برای اولین بار نیست که حال ما بخواهیم بسنجیم که شرکت در آن واجب و یا مستحب است. این انتخابات نیز مانند دیگر انتخابات‌هاست که ما شاهد آن بودیم. گاهی مردم در انتخابات مشارکت ۷۰ یا ۸۰ درصدی داشتند و یا گاهی هم شاهد مشارکت ۵۰ درصدی بوده‌ایم. انتخابات پیش‌رو نیز انتخابات دیگری است که مردم در آن شرکت می‌کنند و ما مشکلی هم در آن نخواهیم داشت. ما در حوزه مشارکت باید میان تهران و شهرستان‌ها تفاوت قائل شویم؛ چرا که همیشه شرکت مردم در تهران حداقلی بوده نه حداکثری. اما در شهرستان‌ها به دلیل اینکه رقابت‌ها محلی و منطقه‌ای است حتما مشارکت بالا بوده و حضور مردم را شاهد بوده‌ایم. ما هیچ گونه نگرانی نداریم؛ چرا که می‌دانیم مردم در این انتخابات شرکت می‌کنند اگرچه مشارکت شهرستان‌ها از تهران بیشتر خواهد بود، البته ما در این موضوع ناگزیر هستیم متاسفانه شاهد فعالیت یک ساله تحزب و تشکل قوی نیستیم. چون آنها فصلی عمل می‌کنند. اگر ما به این موضوع توجه کنیم و بتوانیم به سوی تحزب و تشکل پیش برویم گام مطلوبی برداشته‌ایم.

خبرگزاری ایلنا در گزارشی سخنان محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران را بازتاب داد و نوشت:انتخابات از نظر جهانی نیز مهم است الان نگاه جهانی به ایران است و سرنوشت ایران به این انتخابات دوخته شده است و می‌خواهند بگویند انتخابات از رونق افتاده و مردم به سرنوشت نظامشان اهمیت نمی‌دهند. امام خمینی مجلس را در راس امور دانسته و در گفته‌های امام خمینی انتخابات مجلس شورای اسلامی  اهمیت بسیاری دارد. انتخابات نقش بسیار مهمی در سرنوشت کشور دارد، ادامه داد: لازم است مردم در انتخابات شرکت کنند و باید بدانند که عدم شرکت در انتخابات یعنی کم اهمیت بودن نسبت به سرنوشت خودشان و اجازه دادن به دیگران برای اینکه کسانی که خودشان بخواهند به مجلس بفرستند. لازم است مردم بیایند و از میان کاندیداهایی که وجود دارند و می‌توانند نقش موثری را در افکاری که آنها می‌خواهند داشته باشند، انتخاب خود را داشته باشند. انتخابات از نظر جهانی نیز مهم است الان نگاه جهانی به ایران است و سرنوشت ایران به این انتخابات دوخته شده است و می‌خواهند بگویند انتخابات از رونق افتاده و مردم به سرنوشت نظامشان اهمیت نمی‌دهند هر چند مردم مشکلاتی دارند ولی این موضوع ربطی به حضور در انتخابات ندارد.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی دیگر به بازتاب سخنان حضرت آیت الله خامنه‌ای پرداخت و آورد: شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است، هر کس به منافع ملی کشور علاقه‌مند است در انتخابات شرکت کند. انتخابات متضمن منافع ملی کشور است و هر کس به منافع ملی کشور علاقه‌مند است در انتخابات شرکت کند. رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اینکه روز برگزاری انتخابات، روز جشن ملی است و اینکه این جشن را به همه هموطنان عزیز در سراسر کشور تبریک می‌گویم، افزودند: انتخابات روز احقاق حقوق مدنی ملت ایران است، مردمی که می‌خواهند با شرکت در انتخابات در اداره امور کشور که یک حق برای آنها است، مشارکت کنند. ایشان همچنین با تاکید بر اینکه شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است، تصریح کردند : حقیقت این است که انتخابات متضمن منافع ملی کشور است و هر کس به منافع ملی کشور علاقه‌مند است باید در انتخابات شرکت کند. توصیه ما این است که همه با همت در این مسیر حرکت کنند و به اشخاص مورد نظر خود، رای بدهند. رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم توصیه کردند که شرکت در انتخابات را به پایان روز موکول نکنند و در همان ساعات اولیه روز برای حضور در انتخابات در پای صندوق های رای حضور پیدا کنند. مردم در هر شهری به تعداد نمایندگانی که آن شهر احتیاج دارد رای بدهند مثلا در تهران به ۳۰ نفر رای بدهند. این امر کمک می‌کند که ان‌شاءالله مجلس قوی داشته باشیم.

خبرگزاری ایلنا در گزارشی به نقل از سید موسی خادمی استاندار لرستان نوشت: انتخابات مهم‌ترین پروژه امروز است و با همکاری تمام مدیران باید بستر مناسبی در افزایش مشارکت مردم ایجاد شود. رقابت کاندیداها و مشارکت مردم در انتخابات لرستان شرایط مناسبی دارد و  رقابت  در بیشتر نقاط استان وجود دارد. خادمی سلامت را از اصول اساسی انتخابات برشمرد و افزود: دستگاه‌ها و مدیران کل  برای سلامت انتخابات به‌خوبی اقدام کرده و این موضوع را به مدیران شهرستانی خود نیز انتقال دهند تا تخلفی صورت نگیرد. مقام ارشد استان با تاکید بر اینکه اعضای  شعب اخذ رای نباید یکدست بوده و حضور بی‌طرفانه‌ای در رای‌گیری مردم داشته باشند، گفت: امنیت نیز یکی دیگر از مسائل مهم در امر انتخابات است که به هیچ وجه امنیت مردم و استان را فدای انتخابات نخواهیم کرد و این موضوع از طرف نامزدهای انتخاباتی نیز باید رعایت شود. وی با بیان اینکه انتخابات فرآیندهای مشخص با نتایج نامشخص است، خاطرنشان کرد: نامزدهایی که قبل از اعلام نتایج در بین مردم خود را برنده انتخابات اعلام می کنند، خلاف اخلاق، حقوق و امنیت عمل کرده و القای این موضوع ضد امنیت است.

پایگاه خبری تحلیلی جماران گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی مشاور ویژه رئیس جمهوری را منتشر ساخته که در بخشی از آن می‌خوانیم: انتخابات نماد مردم سالاری است. جمهوری یعنی اراده و انتخاب مردم؛ و انتخابات هم در واقع نشانه و نماد جمهوریت نظام است. هرچه مردم بیشتر شرکت کنند باعث تقویت جمهوری اسلامی است. مردم باید تلاش کنند نمایندگان واقعی خودشان را پیدا کنند؛ تا مجلسی قوی و شجاعی داشته باشیم.امام راحل حدود ۱۰ سال مردم را به مشارکت در انتخابات و تعیین سرنوشت خودشان  دعوت کرد. امام همواره به مردم می فرمود این نظام متعلق به خودتان است؛ با اراده شما جمهوری اسلامی تشکیل شد.همه مقامات جمهوری اسلامی، بدون استثناء، مستقیم یا غیر مستقیم با اراده ملت انتخاب می شوند و حتی انتصابات هم به رای مردم مربوط می شود. این توصیه امام بود و خواهش ما این است که نظر امام را فراموش نکنیم.

اردوگاه اصولگرایان

حضور حماسی مردم، نمایش اقتدار ایران

سایت خبری باشگاه خبرنگاران جوان به گفت و گو با حسین خوش اقبال رئیس ستاد انتخابات کردستان پرداخت و آورد:صحنه انتخابات میعادگاه دیگری برای حضور مردم در صحنه است. او ضمن دعوت از اقشار مختلف مردم برای حضور در انتخابات افزود:صفوف آحاد مردم در انتخابات نشان دهنده اتحاد، افزایش وحدت و امنیت ملی است. مشارکت اقشار مختلف مردم آگاه، بصیر و هوشیار استان کردستان در این عرصه بار دیگر حماسه ماندگار سیاسی خلق خواهد کرد و به افتخارات نظام مقدس اسلامی خواهند افزود. انتظار می‌رود مردم در انتخاب خود بر شرایط داوطلب اصلح دقت کافی داشته باشند تا نمایندگانی که انتخاب می‌کنند بتوانند با برنامه ریزی و پشتکار امکان توسعه و پیشرفت متعالی استان و کشور را فراهم کنند. او با اشاره به روند انتخابات در این استان یادآور شد: هم اکنون تمام شعب اخذ رای در حال جمع آوری آرای مردم هستند و روند انتخابات بدون هیچ مشکلی در حال انجام است. خوش اقبال در خصوص ثبت انگشت در استامپ تاکید کرد: براساس اعلام ستاد انتخابات کشور این فرآیند اجباری نیست و رای دهندگان به صورت اختیاری می‌توانند نسبت به ثبت مهر اثر انگشت خود در برگ اخذ رای تصمیم بگیرند و از این بابت الزامی نیست. رییس ستاد انتخابات کردستان همچنین در خصوص امنیت انتخابات افزود: علاوه بر نیروهای بسیج و مرزبانی، بیش از ۶ هزار مامور انتظامی عهده دار تامین امنیت انتخابات هستند و در شعب و سطح شهرها و روستاها نیز برای این ماموریت خود مستقر شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی سخنان امام جمعه کرج آیت‌الله سیدمحمد مهدی حسینی‌همدانی را منتشر ساخت که گفته است:یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگ زرین دیگری در تاریخ جمهوری اسلامی است. این انتخابات مانند سال‌های گذشته نماد وحدت ملی و مردم سالاری دینی است، افزود: انتخابات این دوره خاری بر چشم کسانی است که به دنبال آن بودند که انتخابات مجلس رونقی نداشته باشد. امام جمعه کرج با بیان اینکه از تمام دست اندرکاران انتخاباتی از جمله امور اجرایی، امنیتی، اطلاعاتی و نظارتی در برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که از ماه‌ها قبل در تدارک این مهم بودند قدردانی میکنیم، بیان کرد:از نامزدهای انتخاباتی که برای گرم شدن شور انتخابات نیز حضور یافتند قدردانی میکنیم. پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج باید همراهی و وحدت مانند همیشه حفظ شده و پای بند نتیجه انتخاباتی باشیم، گفت: این انتخابات و شور انتخاباتی با حضور مردم تجلی یافته است.

سایت خبری خبر آنلاین در گزارشی به بازتاب سخنان ریاست جمهوری حسن روحانی پرداخت و آورد: حسن روحانی پیش از ظهر امروز پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: امروز سالروز افتخارآمیز دیگری در تاریخ کشور و انقلاب ما به ثبت می‌رسد. ما در جدول صندوق‌های سایر کشور که در صحنه مشخص بود، ارتباط مستقیمی بین ستاد انتخابات در وزارت کشور با همه حوزه‌ها به صورت آنلاین برقرار است. در برخی بخش‌ها ۱۰۰ درصد و در برخی ۹۹ درصد و برخی شعب هم ۹۸ درصد اتصال دارند. در کل، ۹۸ درصد صندوق‌ها متصل به ستاد انتخابات هستند و مشخص است چند نفر در تهران، شهرستان‌های تهران و... دادند. تشخیص هویت الکترونیکی است و امیدواریم وزیر کشور تلاش خود را دوچندان کند و در سال ۱۴۰۰ مردم شاهد رای‌گیری دیجیتال کامل باشند. {با اشاره به برگزاری نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ابتدای انقلاب}: یاد می‌کنم از ۴۰ سال پیش یعنی اسفند سال ۵۸ که اولین انتخابات مجلس - که نامش آن زمان مجلس شورای ملی بود که در اصلاح قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی تغییر نام داد - برگزار شد. اولین انتخابات مجلس در اسفند ۵۸ برگزار شد که پنجمین انتخابات از ابتدای انقلاب بود. اولین انتخابات، همه‌پرسی بود، سپس انتخابات نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی، سپس انتخابات تائید قانون اساسی و سپس ریاست جمهوری و پنجمین آن انتخابات مجلس بود. ۴۰ سال از نخستین انتخابات مجلس می‌گذرد و با وجود شرایط جنگ و سختی‌ها، انتخابات‌ها در سر موقع خود برگزار شده‌اند، امام همیشه تاکید می‌کردند انتخابات به موقع برگزار شود و فاصله ایجاد نشود. در ۱۰ مجلس قبلی هم تاکنون هیچ فاصله‌ای وجود نداشته است که در تاریخ دموکراسی نظیر ندارد و در تاریخ ایران هم چنین چیزی وجود نداشته است. تمام مجالس از روز اول تا روز آخر، از تمام مدت چهار ساله خود بهره‌برداری کرده‌اند، خوشحالیم یازدهمین مجلس با آرای مردم تشکیل می‌شود. امیدواریم بهترین‌ها به مجلس یازدهم راه یابند. آنچه خواست مردم است، مجلسی فعال‌تر، پرشورتر و مجلسی است که مردم شاهد باشند مشکلات زندگی آنها را حل کرده، قوانین ضروری را تصویب کند و نظارت خود را بهتر انجام می‌دهد.

خبرگزاری مهر در گزارشی آورد: حدود ۲۰ هزار نفر انتخابات قم را برگزار می‌کنند و ۶۶۹ شعبه اخذ رأی برای این دوره از انتخابات در قم درنظر گرفته شده است که ۵۸۶ شعبه ثابت و ۸۳ شعبه سیار است. طبق اعلام مسئولان استان بیش از ۸۲۶ هزار نفر در قم واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند که از این تعداد ۴۲ هزار و ۶۸۸ نفر رأی اولی هستند. ۶۶۹ بازرس بر روند اجرای انتخابات در شعب مختلف اخذ رأی نظارت دارند که از این تعداد ۵۷۱ بازرس در شهر قم و ۹۸ بازرس هم در بخش‌های مختلف و دیگر شهرستان‌های استان امروز حضور دارند تا انتخابات بدون کوچک‌ترین تخلفی برگزار شود. ۹۳ داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی و ۲ داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان در این دوره از انتخابات در استان قم با یکدیگر رقابت می‌کنند. استان قم سه نماینده در مجلس شورای اسلامی و یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد. علی لاریجانی که به استان قم سفر کرده است در اولین ساعات انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان در قم رأی خود را به صندوق شماره ۴۳۵ انداخت. آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعیان در نخستین ساعات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رأی خود را به صندوق سیار انداخت. آیت الله العظمی حسین نوری همدانی نیز صبح امروز جمعه آرای خود را به صندوق سیار شماره ۵۶۲ انداخت و در این انتخابات شرکت کرد. همچنین آیت الله العظمی جعفر سبحانی در اولین ساعات رأی گیری، در این دوره از انتخابات شرکت کرد.

پیام حضور مردم؛ مقاومت علیه آمریکا و غرب است

سایت خبری الف در گزارشی به اهداف آمریکا از تحریم شورای نگهبان در شب انتخابات اشاره کرد و آورد:شبکه لبنانی المیادین پنجشنبه شب دلایل اقدام آمریکا در تحریم شورای نگهبان در شب انتخابات را بررسی کرد و گفت، معنای این تحریم این است که آمریکا بشدت از عملکرد شورا ناراحت و ناراضی است. «وفا سرایا» مجری المیادین در استودیو تهران، میزبان «ملحم ریا» مدیر دفتر شبکه المیادین در تهران بود. در این برنامه مشارکت مردمی در انتخابات، خواسته‌های مردم از ورای شرکت در انتخابات و دلایل اقدام آمریکا در تحریم شورای نگهبان قانون اساسی، بررسی شد. سرایا پرسید که چرا نظام ایران بر حضور مردم در انتخابات اصرار می‌کند و ریا پاسخ داد، نظام جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در چهل‌ویک سال پیش، بر حاکمیت مردمی و مشارکت آنان در امور کشور، تکیه داشته است؛ به همین دلیل است که تقریبا در چهار دهه گذشته، به طور میانگین، هر سال، یک انتخابات برگزار شده و حتی در سخت‌ترین شرایط مثل جنگ تحمیلی، انتخابات را تعطیل یا معوق نکرده است. بعدها در شرایط بد اقتصادی هم همینطور بوده زیرا سران ایران بر برگزاری به موقع آن اصرار داشته‌اند، به این دلیل که انتخابات در ایران همیشه بسیار مهم است. شما ببینید ایران فقط سه ماه پس از پیروزی انقلاب، برای قانون اساسی خودش همه‌پرسی سراسری برگزار کرد. لذا حاکمیت مردم در داخل نظام، تکیه‌گاهی اساسی بوده است. ریا افزود: الان هم فراخوان‌ها و دعوت‌ها برای مشارکت در انتخابات، ‌ متعدد و بسیار است. انتخابات امری استثناست در ایران. همه سران از رئیس جمهوری، وزیر خارجه، سران نظامی، سران سیاسی، رهبری، همه بر ضرورت مشارکت تأکید می‌کنند. البته وقتی از این انتخابات صحبت می‌کنیم، ‌ داریم از انتخاباتی حرف می‌زنیم که با انتخابات‌های قبلی متفاوت است چون ایران الان در شرایطی بسیار سخت است؛ چالش‌های آمریکا و تحریم‌ها را دارد، و حتی خود ایران برای آمریکا چالش شده است. حتی شما ببینید که در آستانه انتخابات، ‌ آمریکا در اقدامی جدید دبیر شورای نگهبان آیت‌الله احمد جنتی و شورای نگهبان را در لیست تحریم قرار می‌دهد. چرا؟ چرا در این زمان حساس؟ انتخابات فعلی ایران بسیار حساس است و برای همین است که دعوت‌ها و فراخوان‌ها برای حضور در انتخابات، بسیار زیاد است.

خبرگزاری دانشجو با حجت الاسلام سید محمد باقر عبادی عضو فراکسیون نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت وگویی را صورت داد که در بخشی از آن می‌خوانیم:حضور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی به مایوس شدن قاتل حاج قاسم سلیمانی می‌انجامد و عدم مشارکت در انتخابات هم موجب آزرده شدن روح حاج قاسم خواهد شد. ابتدا ما باید بدانیم که دشمن از ما چه می خواهد چراکه دشمن همواره روی نکات منفی ما برنامه ریزی کرده است. مردم امروز بیش از گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکایی‌ها نمی خواهند ایران مستقل ومقتدر باشد بنابراین دشمنان به دنبال این هستند تا سطح مشارکت مردم در انتخابات پایین بیاورند. حتی دلسوزان نظام که یک ذره از انقلاب را برای خودشان نخواستند هم خواستار حضور حداکثری مردم در انتخابات هستند. حجت الاسلام عبادی با اشاره به شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلمیانی، اظهارداشت: اگر حاج قاسم سلیمانی امروز زنده و در بین ما بود آیا در انتخابات شرکت می کرد و یا خیر؟ قطعا حاج قاسم در انتخابات شرکت و همه را به انتخابات دعوت می کرد، طبیعتا ما باید راه حاج قاسم را ادامه بدهیم. مردم باید حتما در انتخابات شرکت کنند چراکه حضور در انتخابات به مایوس شدن قاتل حاج قاسم سلیمانی می‌انجامد و عدم مشارکت در انتخابات هم موجب آزرده شدن روح حاج قاسم خواهد شد.

خبرگزاری مهر به بازتاب سخنان علی مطهری نماینده مجلس دهم پرداخت و آورد: قطعا مشارکت بالای مردم در انتخابات، همیشه پیام مهمی برای خارج از کشور دارد و پیام امروز حضور مردم در انتخابات نیز پیام مقاومت به آمریکا و غربی‌هاست. وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بین کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، افراد معتدل و خوش‌فکر هم وجود دارد و باید تلاش کنیم که به آنها رأی دهیم تا مجلس خوبی تشکیل شود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما بابت رد صلاحیت در این دوره از انتخابات گله مند هستید گفت: بالاخره ته دلم خیلی راضی نیستم اما به دلیل مصلحت کشور باید در انتخابات شرکت کنیم و خود بنده هم مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرده‌ام. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات چگونه بوده است گفت: بنده هنوز همه حوزه‌های انتخابی را ندیده‌ام اما میزان مشارکت نسبت به دوره‌های قبل از انتخابات کمتر است. اما با وجود این باید کل کشور را دید تا معدل مشارکت در انتخابات مشخص شود. قطعاً مشارکت بالای مردم در انتخابات، همیشه پیام مهمی برای خارج از کشور دارد و پیام امروز حضور مردم در انتخابات نیز پیام مقاومت به آمریکا و غربی‌هاست.

نظر شما