شناسهٔ خبر: 38374168 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح کرد؛

لزوم استفاده از نوآوري‌هاي علوم شناختي در رسانه‌

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: امروز جمهوری اسلامی نیاز جدی به علوم شناختی برای پیشرفت دارد و رسانه‌ها نیز اگر از نوآوری این رشته استفاده نکنند آسیب خواهند دید.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای سورنا ستاری در نخستین همایش ملی علوم شناختی و رسانه که صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: علوم شناختی از حوزه‌های مهمی است که ما چند سالی است در معاونت علمی بر روی آن کار می‌کنیم، از حدود 6 سال پیش به دنبال اصلاح این زیست بوم بوده ایم تا آن را پیاده کنیم.
وی با تأکید بر اینکه دانش بنیان به زبان ساده یعنی سرمایه جوانان در مغز آنان است نه در جیب هایشان گفت: در بحث تحریم جا‌هایی مورد هدف قرار گرفتیم که خام فروشی داریم و گر نه اگر به ارزش افزوده برسیم تحریم نمی‌تواند در ما اثر بگذارد امروز ما یک بشکه نفت را 50 دلار می‌فروشیم در حالی که یک شیشه عطر را با 3 هزار برابر ارزش افزوده بالاتر می‌خریم یا به طور مثال امروز یک کیلو بذر خیار و گوجه به ارزش طلا است.
آقای ستاری با بیان اینکه نفت فرهنگ مفت خوری به بار می‌آورد گفت: امروز کشور با نفت دیگر اداره نمی‌شود، زیرا مشکل همه چیز در کشور پول است، در شرکت‌های دانش بنیان مغز‌ها حاکم هستند، در واقع جامعه را این افراد می‌سازند.
وی ادامه داد: توسعه علوم شناختی نیاز به یک فرهنگ دارد ما در معاونت علمی بستر علوم شناختی هستیم البته در برخی از حوزه‌های علوم، بی نظیر هستیم مثل بیو تکنولوژی، اما علوم شناختی هم جزو علومی است که می‌تواند یک تحول اساسی در کشور ایجاد کند.
آقای ستاری خاطر نشان کرد: اگر رسانه بخواهند رویکرد علمی داشته باشد باید روش‌های فعالیت رسانه‌ها تغییر کند در توسعه هوش مصنوعی شرکت‌های خوبی در کشور داریم که در ابعاد مختلف وجود دارند، اما رسانه‌ها هم می‌توانند در این حوزه ورود پیدا کنند.
وی افزود: از حوزه مجازی به سلامت مردم می‌رسیم در واقع سیستم‌های تکنولوژی امروز جامعه را می‌شناسد و بر اساس نیاز مردم فعالیت می‌کند که هوش مصنوعی از جمله آن است.
آقای ستاری تصریح کرد: معاونت علمی یک بستر برای توسعه هوش مصنوعی و علوم شناختی است پس باید رسانه‌ها اگر ظرفیت دریافت فناوری و نوآوری داشته باشند پیروز می‌شوند و ایده‌های زیادی در تحول رسانه‌ها وجود دارد و باید از فضای سنتی رسانه‌ها فاصله بگیریم.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: آمادگی برای مرحله عملیاتی در حوزه علوم شناختی وجود دارد بهتر است در قالب کسب و کار‌های نوپا (استارت آپ) به علوم شناختی پرداخته شود، زیرا جزء حوزه‌هایی است که به صورت جدی به آن نیاز داریم اگر از این نوآور‌ها در رسانه‌ها استفاده نشود آسیب خواهیم دید، اکنون رسانه احتیاج به نوآوری جدید دارد.

نظر شما